Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

ممنوعیت واردات برقی‌های چین به آمریکا؟

دوشنبه | ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۱۵:۳۸ | کد خبر: CP- ۲۱۶۳۳ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست جدیدی برای ممنوعیت واردات خودروهای برقی ساخت چین به خاک ایالات متحده مطرح شده است. این درخواست که از سوی برخی مقامات و قانون‌گذاران آمریکایی پیگیری می‌شود، بار دیگر تنش‌ها میان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان را تشدید کرده است.
به گزارش خودروپرس، سناتور شرود براون، رئیس بانفوذ کمیته بانکی سنا، در این زمینه ابراز نگرانی عمیق کرده و با لحنی هشداردهنده، سیل خودروهای برقی ساخت چین را تهدیدی «مرگبار» برای صنعت خودروی ایالات متحده خوانده است.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، اظهارات اخیر سناتور براون در مورد تهدید جدی خودروهای برقی ساخت چین برای صنعت خودروی آمریکا، قوی‌ترین موضع‌گیری یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه تاکنون به شمار می‌رود. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که برخی دیگر از قانون‌گذاران خواستار وضع تعرفه‌های سنگین برای ممانعت از ورود این رقبای چینی به بازار ایالات متحده هستند.

در پی افزایش نگرانی‌ها درباره وابستگی روزافزون ایالات متحده به چین در حوزه‌های حیاتی مانند فناوری و قطعات یدکی، کاخ سفید در ماه فوریه اعلام کرد که تحقیقاتی برای بررسی پیامدهای امنیتی احتمالی ناشی از واردات خودروهای برقی چینی به آمریکا آغاز خواهد کرد. سناتور براون در پستی تند و تیز، چین را به «تقلب مورد حمایت دولت» در صنعت خودروی آمریکا متهم کرد.

او در این پیام ویدئویی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، هشدار داد که این اقدامات «غیرقانونی» چینی‌ها، مشاغل آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.

ملاحظات امنیتی
رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، در ماه فوریه با لحنی هشدارآمیز به سیاست‌های چین در صنعت خودرو اشاره کرده و گفته بود که اعمال این سیاست‌ها می‌تواند بازار آمریکا را به انبوهی از خودروهای چینی تبدیل کند و خطرات امنیتی به همراه داشته باشد.او اعلام کرد که هرگز اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد. در همین حال مقامات کاخ سفید از احتمال وضع محدودیت‌هایی بر واردات خودروهای ساخت چین خبر داده‌اند.

این اقدام در پی نگرانی‌هایی اتخاذ می‌شود که در خصوص وجود فناوری‌های جاسوسی در این وسایل نقلیه وجود دارد. مقامات با ابراز نگرانی عمیق نسبت به خطرات امنیتی فزاینده‌ای که خودروهای متصل به اینترنت به وجود می‌آورند، هشدار داده‌اند این خودروها که مجهز به دوربین‌ها و حسگرهای متعددی هستند، قادر به جمع‌آوری اطلاعات دقیق از زیرساخت‌های حیاتی کشور، برقراری ارتباط مستقیم با آنها و حتی کنترل یا غیرفعال کردن آنها از راه دور هستند.

این امر نگرانی‌های امنیتی قابل‌توجهی به وجود آورده و مقامات را بر آن داشته تا خواهان تدابیر فوری برای مقابله با این تهدیدات شوند.سرزمین اژدها با قدرت تمام در عرصه تولید خودرو یکه‌تازی می‌کند و عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان را از آن خود کرده است. این غول صنعتی در نبردی تنگاتنگ با ژاپن به سر می‌برد تا تاج‌وتخت بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو را نیز به چنگ آورد.

درحالی‌که پرچم کالاهای چینی در بازارهای جهانی برافراشته است، جاده‌های ایالات متحده پذیرای تعداد محدودی از خودروهای ساخت این کشور هستند. دلیل اصلی این حضور کمرنگ، سد تعرفه ۲۷.۵درصدی است که دولت آمریکا بر سر راه ورود این خودروها ایجاد کرده است.

 در همین راستا، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در سفری که به چین داشت، پیامی هشدارآمیز به مقامات چینی ابلاغ کرد. او به‌صراحت اعلام کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد کابوس «شوک چین» بار دیگر تکرار شود. دهه نخست قرن بیست و یکم، شاهد هجوم بی‌سابقه‌ کالاهای چینی به بازار آمریکا بود.

این سیل عظیم، تبعات ناگواری برای اقتصاد ایالات متحده به همراه داشت و به عنوان «شوک چین» در تاریخ ثبت شد. وزیر خزانه‌داری آمریکا با لحنی قاطع عزم راسخ دولت آمریکا برای جلوگیری از تکرار آن واقعه را اعلام کرد. در پاسخ به هشدار یلن، معاون وزیر دارایی چین، لیائو مین، با لحنی گلایه‌آمیز از محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری که ایالات متحده علیه کشورش اعمال کرده است، ابراز نگرانی کرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

ممنوعیت واردات برقی‌های چین به آمریکا؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است