تا همین اواخر، بازار خودروهای سواری هند تحت سلطه خودروهای کوچک و مقرونبهصرفه شرکت خودروسازی ماروتی سوزوکی بود. شعبه هندی شرکت سوزوکی موتور نزدیک به نیمی از فروش سالانه خودروهای سواری هند را در دو دهه گذشته به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۱، شرکت فورد موتور از هند خارج شد و به این صورت به تعداد معدودی از خودروسازان دیگر از جمله میتسوبیشی موتورز و شرکت جنرال موتورز پیوست که بازار این کشور را ترک کردند. فورد در آن زمان اعلام کرد که میلیاردها دلار ضرر کرده است و شاهد تقاضای کمتر از حد انتظار برای مدلهای جدید خود است.
آکشای پراساد از اعضای شرکت آرتوردی لیتل میگوید با افزایش سطح درآمد، امروزه نسل جدیدی از مصرفکنندگان طبقه متوسط در حال ظهور است که خودروهای شاسیبلند و کراساوورهای بزرگتر را خریداری میکنند و علاقه بیشتری به خودروهای برقی نشان میدهند. دادههای موسسه مشاوره کریسیل هند نیز نشان میدهد که خودروهای شاسیبلند و کراساوورها (یوتیلیتیها) بیش از ۴۰ درصد از کل فروش خودروهای سواری در هند را در سال منتهی به مارس ۲۰۲۲ تشکیل دادهاند، به طوری که نسبت به پنج سال گذشته حدود سه برابر شده است.
واردات خودروهای سواری برقی به هند نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، تقریبا سه برابر افزایش داشته است و به بیش از ۴۱ هزار دستگاه رسیده است. پراساد میگوید، اکنون سایر خودروسازان غیر از ماروتی سوزوکی امید بیشتری به حضور در بازار هند دارند. نیسان بیش از یک دهه پیش برای اولینبار در شهر چنای در جنوب شرقی هند سرمایهگذاری کرد و یک کارخانه در آنجا ساخت.
اما در سالهای پس از آن، این خودروساز ژاپنی توجه بیشتری به بازارهای بزرگی مانند چین و ایالات متحده داشت. ولی در ماه فوریه، نیسان و شریک متحد آن رنو اعلام کردند قصد دارند حدود ۶۰۰میلیون دلار در هند برای تولید شش مدل جدید سرمایهگذاری کنند.
در سال ۲۰۲۱، هیوندای اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۵۰۰میلیون دلار برای معرفی شش خودروی برقی در هند هزینه کند. در ۱۳ مارس، این خودروساز کرهای اعلام کرد کارخانه متعلق به جنرال موتورز در غرب هند را خریداری خواهد کرد. در ماه اوت نیز فولکس واگن اعلام کرد با شرکت ماهیندرا برای تامین قطعات پنج خودروی شاسیبلند برقی که توسط این خودروساز هندی تولید میشود، به توافق رسیده است.
این شرکتها اعلام کردند فرصتهای بیشتری برای همکاری در پروژههای خودروهای برقی را بررسی خواهند کرد. تاتا موتورز مستقر در بمبئی نیز خط تولید خودروهای خود را برای پاسخگویی به تقاضاهای درحال تغییر مصرفکننده تنظیم کرده است و قصد دارد از دو شاسیبلند برقی در نمایشگاه خودرویی در هند در اوایل سال جاری رونمایی کند.
به گفته انجمن خودروسازان چین، برخی از خودروسازان جهانی در چین با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکنند؛ این درحالی است که این کشور بزرگترین بازار خودروی جهان است بهطوریکه فروش خودروهای سواری در سال ۲۰۱۷ به اوج خود و نزدیک به ۲۵میلیون دستگاه رسید. براساس اعلام این انجمن، این رقم در سال گذشته به ۶/ ۲۳میلیون دستگاه کاهش یافته است.به گفته الامسی، حضور در بازار چین به طور مشخص برای خودروسازان خارجی سختتر شده است. آرنو آنتلیتز، مدیرعامل فولکس واگن، میگوید که این برند خواهان حفظ جایگاه خود در بازارهای اصلی اروپا و چین است، اما احتیاط هم لازم است؛ به عقیده او، فرصتهای رشد فوقالعادهای در هند وجود دارد و برای تابآوری در بازار، باید رویکردی جهانیتر را در پیش گرفت.
نیسان اخیرا هدف سال مالی ۲۰۲۶ خود را برای برقیسازی اروپا و ژاپن ارتقا داده است، اما آن را از ۴۰درصد در چین به ۳۵درصد کاهش داده است. عواملی از جمله رقابت فزاینده از سوی تولیدکنندگان داخلی در چین از عوامل این کاهش بوده است. گوپتا، مدیر اجرایی در شرکت نیسان، میگوید قرار نیست هند جایگزینی برای چین باشد، ولی شرکت نیسان درحال احیای خود در هند است، زیرا دولت حمایت میکند و جمعیت مشتریان در حال افزایش هستند.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان