Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
طی سال‌های آینده اتفاق می‌افتد:

رونق بازار حسگرهای لیدار برای اتومبیل‌های خودران

دوشنبه | ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۳:۰۴ | کد خبر: CP- ۱۸۶۱۴ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
بازار حسگرهای لیدار ویژه اتومبیل‌های خودران از حوالی سال 2025 جهش یافته و انتظار می‌رود ارزش آن تا حدود سال 2030 به 50 میلیارد یورو برسد.

به گزارش خودروپرس، شرکت‌های تأمین‌کننده فناوری لیدار در تدارک پاسخگویی به رشد تقاضای بسیار بزرگ در بازار حسگرهای لیدار هستند.

این حسگرها که اجزای اصلی در اتومبیل‌های خودران ایمن و دقیق شناخته می‌شوند احتمالاً طی سال‌های پیش رو شاهد فوق‌العاده‌ای خواهند بود.

«جفری بوکوت» مدیر ارشد فناوری شرکت والئو که از تأمین‌کنندگان فناوری لیدار است، پیش‌بینی کرد که این بازار از حوالی سال جهش خود را آغاز کند.

والئو که طی ماه جاری سومین نسل از سیستم‌های حسگر لیدار را معرفی کرد، می‌گوید نسل جدید که از سال 2024 تجاری‌سازی می‌شود دارای وضوح 12 برابر بهتر، بُرد سه برابر بیشتر (تجسم اجسام در فاصله بیش از 200 متری) و زاویه دید 2/5 برابر گسترده‌تر از نسل کنونی است.

بوکوت اظهار داشت بازار لیدار بین سال‌های 2025 تا 2030 چهار برابر شده و در نهایت به ارزش مجموع 50 میلیارد یورو خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این بازار فقط با بحث ایمنی در ارتباط نیست بلکه به مقررات و قوانین نیز مربوط است، خاطرنشان کرد: "90 درصد خودروها تا سال 2030 دارای نوعی ADAS (سیستم‌های دستیار راننده پیشرفته) خواهند بود که از این تعداد 70 درصد دارای اصطلاحاً فناوری سطح 2 و بالاتر یعنی دستکم حدی از مقدار خودرانی خواهند بود."

به بیان دیگر انتظار می‌رود 30 درصد از خودروهای ممتاز دارای قابلیت خودرانی سطح 3 باشند به این معنا که راننده می‌تواند از سال 2030 وظایف رانندگی را تحت شرایط خاصی به خودرو واگذار کند.

والئو می گوید: مقررات ایمنی نظیر مواردی که به ترمز اضطراری خودکار (AEB) نیاز دارند نیز محتاج حسگرهای پیشرفته خواهند بود.

لیدار که مخفف عبارت تشخیص نور و محدوده است، پالس‌هایی از نور لیزر را با سرعت میلیون‌ها در ثانیه ارسال می‌کند که از احسام منعکس شده و به حسگر بازمی‌گردد. رایانه‌های داخلی می‌توانند از این پالس‌ها برای ایجاد یک نقشه سه بعدی از محیط اطراف خودرو استفاده کنند.

این سیستم مزایای خاصی نسبت به دوربین‌ها یعنی سرعت پردازش دارد و برخلاف دوربین تحت تأثیر ترکیب سطح، سایه‌ها یا نور خورشید یا قرار نمی‌گیرد.

اغلب سیستم‌های خودران از ترکیب رادار، دوربین و لیدار استفاده می‌کنند.

البته لیدار یک سیستم گران‌قیمت است اما شرکت‌های تأمین‌کننده چون اولئو و لومینار در پی کاهش قیمت این فناوری هستند.

لیدار همچنین تحت تأثیر آب و هوای بد قرار می‌گیرد، گرچه شرکت‌های فوق درتلاش برای بهبود قابلیت‌های آن در این زمینه هستند تا جایی که والئو می‌گوید نسل جدید لیدار می‌تواند غلظت باران را بهتر تشخیص دهد.

به علت هزینه فراوان تعداد کمی از وسایل نقلیه در حال حاضر از لیدار استفاده می‌کنند.

آئودی در سال 2018 سیستم لیدار (نسل اول سیستم اسکالا محصول والئو و ایبئو) را در A8 خود به عنوان بخشی از قابلیت سطح 3 معرفی کرد اما تاکنون این سیستم فعال نشده است.

ولوو نیز قصد دارد سیستم لومینار را به جایگزین XC90 خود که قرار است سال آینده عرضه شود، اضافه کند.

منبع: اتوموتیو نیوز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

رونق بازار حسگرهای لیدار برای اتومبیل‌های خودران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است