Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
مطالعه یک مؤسسه اسپانیایی نشان داد:

فواید و مضرات اتومبیل های خودران برای سلامت عمومی

چهارشنبه | ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۱۱:۲۷ | کد خبر: CP- ۱۸۵۸۶ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
«مؤسسه سلامت عمومی بارسلونا» (ISGlobal) در مطالعه ای به بررسی خطرات و مزایای بالقوه اتومبیل های خودران برای سلامت عمومی پرداخته است.

به گزارش خودروپرس، نتایج این مطالعه که در مجله «Annual Review of Public Health» منتشر شد، نشان داد که این نوع فناوری جدید تنها به شرطی برای سلامت عمومی مفید خواهد بود که اولاً اتومبیل های خودران برقی بوده و ثانیاً این فناوری به منظور حمل و نقل چندسرنشین (و نه تک سرنشین) مورد استفاده قرار گیرند.

آمار نشان می دهد که در سال 2020، پنج درصد کل فروش جهانی خودروها شامل وسایل نقلیه خودران بود و این رقم ممکن است تا سال 2030 به 40 درصد (برای خودروهای کاملاً خودران) برسد.

فناوری خودران به راندن یک وسیله نقلیه بدون نیاز به هرگونه کنترل فیزیکی فعال یا تحت نظارت یک راننده انسانی اشاره دارد. خودروهای این گروه به شش دسته از سطح صفر (خودروی فاقد اتوماسیون که راننده همه وظایف را انجام داده و محیط رانندگی را کنترل می کند) تا سطح پنج (خودروهای کاملاً خودران) تقسیم بندی شده اند.

« دیوید روجاس» نخستین نویسنده این مقاله، پژوهشگر مؤسسه ISGlobal و دانشگاه ایالتی کلرادو وضعیت جاری را اینگونه توصیف می کند: "در سطح بین المللی هنوز شاهد تحقیقات یا برنامه ریزی بسیار ضعیفی توسط مسوولان در زمینه پیش بینی ظهور این فناوری جدید حمل و نقل هستیم، به رغم این واقعیت که اتومبیل های خودران می توانند تأثیری چشمگیر بر شهرها و رفت و آمد داشته باشند... و این فناوری نوآورانه بر سلامت عمومی نیز تأثیرگذار خواهد بود."

نویسندگان این مطالعه، داده های حاصل از تحقیقات را تجزیه و تحلیل کردند تا تأثیرات احتمالی مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل های خودران بر جامعه را شناسایی کنند. این مطالعه همچنین شامل یک سری پیشنهادات و توصیه ها به سیاست گذاران، متخصصان و پژوهشگران حوزه سلامت بود.

«روجاس» تأکید کرد: "ظهور اتومبیل های خودران ممکن است خطرات یا مزایایی را برای سلامت دربرداشته باشد که این بسته به چند عامل از جمله نحوه اجرای فناوری، نوع سوخت و موتورهای مورد استفاده، نحوه کاربرد وسایل نقلیه خودران و نحوه ادغام آنها با مدل های دیگر حمل و نقل است."

براساس این گزارش، استفاده از وسایل نقلیه خودران احتمالاً باعث کاهش تعداد تصادفات جاده ای می شود. یکی از مطالعات مورد بحث در این مقاله برآورد کرد که اگر تاکنون 90 درصد خودروها در آمریکا کاملاً خودران شده بودند، هر سال جان حدود 25 هزار نفر نجات می یافت و صرفه جویی های اقتصادی سالانه نیز بالغ بر 200 میلیارد دلار می شد.

علاوه بر تأثیرات مثبت از لحاظ امنیت جاده ای، اتومبیل های خودران فرصت های مهمی را برای سلامت عمومی نیز مهیا می کنند به شرط آنکه این خودروها برقی بوده، به شکل چند سرنشین مورد استفاده قرار گیرند و با سایر مدل های حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی ادغام شوند. چنین مدلی سبب افزایش فعالیت های فیزیکی و کاهش آلودگی هوا و صوتی شده و فضای عمومی بیشتری را برای یک طراحی شهری سالم فراهم می کند.

در عین حال اتومبیل های خودران ممکن است تأثیراتی منفی بر سلامت عمومی به جا گذارند، چنانچه مدل آینده مبتنی بر موتورهای سوخت فسیلی و مالکیت شخصی (تک سرنشین) باشد که منجر به افزایش ترافیک خودرویی، بی تحرکی بیشتر و کاهش کیفیت هوا گردد.

«مارک نیوونهایجسن» پژوهشگر و مدیر برنامه ریزی شهری، محیط زیست و ابتکار سلامتی ISGlobal در این خصوص گفت: "لازم است هر چه زودتر شروع به برنامه ریزی اجرای فناوری خودران کنیم تا خطرات را به حداقل رسانده و مزایای سلامتی را بیشینه کنیم. این فناوری باید برای پشتیبانی از حمل و نقل عمومی استفاده شود."

منبع: techxplore

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

فواید و مضرات اتومبیل های خودران برای سلامت عمومی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است