به گزارش خودروپرس، مدیرعامل تسلا در پاسخ به یکی از کاربران توییتری به دو محدودیت اصلی این شرکت برای تولید انبوه مدلهای جدید اشاره کرد.
ایلان ماسک در جواب کاربری که در خصوص زمان عرضه کامیون برقی «تسلا سمی» پرسیده بود، عنوان کرد که تسلا با دو محدودیت روبروست: 1) محدودیت کوتاه مدت تأمین تراشه 2) محدودیت بلندمدت تأمین پیل باتری.
ماسک خاطرنشان کرد تا زمانی که این دو محدودیت برطرف نشود این شرکت قادر به تولید خودروهای بیشتر در حجم انبوه نخواهد بود.
منظور ماسک از خودروهای جدید محصولاتی چون تسلا سمی، تسلا سایبرتراک، تسلا رودستر و هر خودروی برقی جدید دیگر است که از باتری جدید 4680 بهره میبرد.
محدودیت اول به کمبود جهانی تراشههای نیمههادی مربوط میشود که احتمالاً به مرور و طی فصول آتی رو به کاهش میگذارد و بنابراین به نظر میرسد که از حجم این مشکل کاسته خواهد شد.
اما مشکل دوم در بلندمدت و حتی شاید تا یک دهه ادامه داشته باشد و توسعه خودروهای تمام برقی را به کلی (برای همه یا اغلب برندها) محدود کند.
به همین دلیل تسلا لیست تأمینکنندگان باتری خود را گسترش داده و به جای اتکای صرف به پاناسونیک اکنون در نظر دارد باتری مورد نیاز را از شرکتهایی چون LG Chem کره جنوبی و CATL چین نیز تأمین کند و به علاوه این شرکت ساخت باتریهای اختصاصی خود (نوع 4680) را آغاز کرده است.
پیشبینی میشود تقاضا به حدی بالا باشد که همه کانالها مورد استفاده قرار گیرد و حتی از تأمینکنندگان بیرونی پیل باتری نوع 4680 نیز استقبال شود.
البته دلیل دوم تسلا برای همکاری با تأمینکنندگان جدید حرکت به سمت باتریهای LFP ارزانقیمت است. پاناسونیک چنین محصولاتی را عرضه نمیکند اما CATL مشغول فروش این باتریها در حجم انبوه است.
منبع: insideevs
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان