Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
برآورد جدید حاکی است:

تولید از دست‌رفته‌ ۱۰ میلیون‌ خودرو به خاطر کمبود تراشه

دوشنبه | ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۱۱:۱۵ | کد خبر: CP- ۱۸۵۴۵ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
برآوردهای جدید از تولید از دست‌رفته‌ی 10 میلیون دستگاه خودرو به خاطر کمبود تراشه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حکایت دارد.

به گزارش خودروپرس، برآوردهای جدید یک مؤسسه تحقیقاتی از ضرر هنگفت کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی برای تولیدات بازار جهانی خودرو حکایت دارد.

مؤسسه «AutoForecast Solutions» در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرد که تولیدات از دست‌رفته‌ی خودرو بر اثر کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی از ابتدای سال 2021 تاکنون به 10 میلیون دستگاه رسیده است.

براساس این گزارش علی‌رغم سیگنال‌هایی که از کاهش این بحران حکایت دارد اما خودروسازان همچنان به کاهش تولیدات خود ادامه می‌دهند.

مؤسسه مذکور که آمار تولیدات از دست‌رفته براثر کمبود تراشه را به طور هفتگی منتشر می‌کند، تخمین می‌زند که تاکنون تقریباً 10/1 میلیون خودرو به خاطر بحران تراشه از دست رفته و بیش از 1/1 میلیون دستگاه دیگر نیز احتمالاً قبل از پاین بحران به این تعداد اضافه خواهد شد.

در حالی که کارخانه‌های چینی بیش از 117 هزار دستگاه خودروی دیگر را از برنامه‌های تولید حذف کرده‌اند، ظاهراً کارخانه‌های دیگر در آسیا هیچ کاهش دیگری را بروز نداده‌اند.

براساس این گزارش کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی در سه فصل نخست امسال لطمات شدیدی را به تولید جهانی خودرو وارد کرد.

تولید خودر در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته درصد کاهش یافت به طوری که فورد کاهش 10/1 درصدی، جنرال موتورز کاهش 7/3 درصدی و شرکت‌های هوندا و فولکس‌واگن نیز به ترتیب کاهش 4 و 3/5 درصدی را تجربه کردند.

در عین حال تولیدات هیوندای و کیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/1 درصد افزایش یافت اما مصرف‌کنندگان کره‌ای نیز می‌بایست بیش از شش ماه برای تحویل خودروی جدید خود صبر کنند.

 به علاوه مشتریان مدل‌های محبوب مرسدس بنز و بی ام و نیز ظاهراً باید حدود یک سال پس از امضای قرارداد برای تحویل خودروی خود منتظر بمانند. این مدت زمان برای خودروی برقی پورشه تایکان نزدیک به دو سال اعلام شده است.

طبق گزارش شرکت تحقیقات بازاری «IHS»، تقاضا برای تراشه های خودرو انتظار می رود از 132/5 میلیارد واحد امسال به 208/3 میلیارد واحد در سال 2027 برسد که رشد سالانه 8 درصدی را نشان می‌دهد.

تقریباً همه شرکت های بزرگ خودروسازی با این چالش بی سابقه که ممکن است حداقل برای یک سال دیگر ادامه داشته باشد، دست به گریبان هستند.

در این میان خیلی از خودروسازان ناگزیر به حذف برخی آپشن ها و فناوری های خود شده اند تا به این ترتیب از تعداد تراشه های مصرفی در محصولات خود بکاهند.

کمبود جهانی تراشه در زمانی رخ می دهد که تقاضا برای خرید خودرو در دوران احیای اقتصاد جهانی پس از بحران کرونا شدت گرفته و قیمت خودروهای جدید و دست دوم را افزایش داده است.

تراشه های نیمه هادی به یکی از اجزای اصلی و ضروری فرآیند تولید خودرو تبدیل شده اند به ویژه در برهه ای که تولید بیش از پیش به سمت پیچیدگی، اتوماسیون و برقی شدن می رود.

این تراشه ها در سیستم های مسیریابی، بلوتوث و تشخیص تصادف به کار می روند و طبق گزارشی از مؤسسه «Deloitte» حدود 40 درصد هزینه های یک خودرو جدید را شامل می شوند.

منبع: اتوموتیو نیوز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تولید از دست‌رفته‌ ۱۰ میلیون‌ خودرو به خاطر کمبود تراشه

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است