امروز: پنج شنبه 27 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

سه شنبه 94/07/07 | ساعت: 02:28 | کد خبر: 8618 | سرویس: ویژه کارپرس | © بهمن آیینه‌وند
پست الکترونیک
چاپ

جمعه هفته گذشته، پیست آزادی تهران بار دیگر میزبان رقابتی در یکی از زیرشاخه‌های رشته اتومبیلرانی به نام سرعت بود. رقابت‌هایی که برخلاف گفته‌های مسئولین با وقفه ای شش ماهه آغاز بکار کرد و البته دارای حاشیه‌های جالب و قابل توجهی مانند نقش پررنگ خودروی لوتوس، برخوردهای خطرناک و هیجان‌انگیز در مسابقه و همچنین مشاجره و حاشیه‌هایی غیرحرفه‌ای میان برخی رانندگان بود.

به گزارش کارپرس، مانند سُنت قدیمی مسابقات اتومبیلرانی قرار بود که این رقابت در ساعت 10 صبح در پیست مجموعه ورزشی آزادی تهران استارت بخورد اما به‌دلیل عدم هماهنگی مناسب برای حضور خودروهای امداد، این رقابت با تاخیر بیش از نیم ساعته شروع شد. ضمنا با اینکه فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری برای حضور کلاس‌های آزاد که تقریبا پرطرفدارترین گروه خودروهای شرکت‌کننده را درمسابقات سرعت تشکیل می‌دهند وعده داده بود اما رانندگان این کلاس به علل مختلفی حاضر به مشارکت و حضور در رقابت نشده‌ و حتی تقریبا از ابتدا نیز هیچ خودروی کلاس آزادی در پیت‌-استاپ مجموعه دیده نمی‌شد.

کلاس 405 استاندارد
برای شروع رقابت‌ها، شرکت‌کنندگان گروه خودروهای "405 استاندارد" وارد پیست شدند و پس از خاموش شدن چراغ‌های قرمز خط استارت با قدرت هرآنچه که این خودروهای قدیمی دراختیارشان می‌گذاشت کار را شروع کردند. علی ایرانی که به‌دلیل ثبت نکردن هیچ زمانی در بخش تعیین‌خط (تایم‌گیری) کار خود را از رده آخر مسابقه آغاز می‌کرد توانست به‌خوبی خود را تا رده‌های بالا و نزدیکی محسن مقرون مفرد با شماره 75 بکشاند و رقابت جذابی را با این راننده با استعداد بوجود بیاورد.

بجز این رقابت و همچنین جدال بین حسین شیرازی و حسن زاهدی که درنهایت با دریافت اخطار به زاهدی پایان یافت رقابت دیگری در این کلاس وجود نداشت و راننده های اول تا سوم نیز با اختلافی مطمئن و نه‌چندان حاشیه‌ساز به کار خود ادامه می‌دادند. از دیگر نکات جالب کلاس 405 که با برتری رضا برقیانی، علی‌ اکبرمقیمی و مجتبی اردستانی پایان یافت می‌توان به نقص فنی خودرو مهرداد صفری در اوایل رقابت و همچنین حضور فائزه محبی یکی از معدود بانوان حاضر در بین شرکت‌کنندگان کل کلاس‌ها اشاره کرد.

Motosport Azadi14

گروه پراید استاندارد
پس از پایان این کلاس نوبت به رقابت خودروهای گروه پراید استاندارد رسید. مسئله‌ ی ظریفی که در این بخش مسابقه و بیش‌ازپیش جلب توجه می‌کرد تمرکز بالای گروه برگزاری به خودرو لوتوس Evora بود که در این روز نقش خودروایمنی یا Safety Car را (به‌دلیل همکاری انجام شده بین نمایندگی شرکت لوتوس در ایران و همچنین فدراسیون اتومبیلرانی) برعهده داشت. این خودرو جذاب بشدت رنگ پیست را انگلیسی کرده بود و حتی بیشتر از آنچه که نیاز بود در پیست حضور پیدا می‌کرد. پس از جولان‌های Evora و آغاز کلاس پراید؛ اولین حادثه در نخستین رقابت سرعت سال 94 رقم خورد.

تصادف انجام شده بین دو راننده برتر روز تایم گیری یعنی فرهاد حسینیان و ارسلان علیزاده بود که در مسیر مستقیم دوم (یا اصطلاحا کفی دوم) صورت گرفت. فرهاد حسینیان که در جلوتر از علیزاده در حرکت بود اندکی قبل‌تر از پیچ سوم مسابقه برای پیدا کردن لاین خود با رقیب پشت‌سری مواجه شد که می‌خواست با قدرت هرچه تمام در کنار او وارد پیچ شود و درنتیجه ی این اتفاق خودرو حسینیان اسپین  شد و علیزاده هم با تمام سرعتی که داشت به او به برخورد کرد. در کسری از ثانیه هردو راننده به کناره‌های لاستیکی مسیر برخورد کرده و گردوخاکی گسترده از آن قسمت بلند شد.

خوشبختانه در طی این اتفاق نه‌تنها آسیبی به کسی نرسید بلکه شرکت‌کنندگان دیگر هم از این اتفاق جان سالم بدر بردند. تصادف صورت گرفته باعث به حرکت درامدن پرچم قرمز به معنای توقف مسابقه شد؛ با حضور خودروهای خدمات در پیست و خارج کردن اتومبیل های حادثه دیده رقابت دوباره آغاز شد و پس از حدود 10 دور یا اصطلاحا لَپ ، ایمان عرب زاده در جایگاه نخست، مهدی صحافی پور در جایگاه دوم و سپس یگانه ساطعی تنها بانوی مقام دار سری اول مسابقات سرعت امسال به عنوان نفر سوم مسابقه از خط پایان گذشت.

Motosport Azadi01

گروه جدیدی به نام GT86
پس از دو کلاس پراید و 405 استاندارد، شاهد گروه جدیدی از خودروها به نام GT86 بودیم که به لطف علاقه‌مندان این خودرو در ایران و قبول زحمت تعدادی از دارندگان آن‌ها برگزار می‌شد. حضور تویوتاهای جی‌تی86 به هرچه بیشتر جذاب شدن مسابقه کمک شایانی کرد اما مسئله‌ای که وجود داشت یکسان نبودن یا حتی در یک رنج بودن قدرت خودروها بود. تعدادی ازخودروها کاملا استاندارد و برخی دیگر تا دندان مسلح شده بودند.اتفاقی در مسیر مستقیم مسابقه بیشتر از قبل حس می‌شد و باعث گردید تا این کلاس بیشتر از آنکه حس رقابت را انتقال دهد، احساس نمایشی و دوستانه بودن مسابقه را القا کند.

البته این تنها کلاسی نبود که به این صورت برگزار می‌شد و در کلاس اختصاصی ب‌ام‌و نیز خودروهای تنفس طبیعی در کنار نمونه‌های توربو قرار گرفته و عملا رقابتی نابرابر بین خودروی قوی و ضعیف بوجود آمده بود.

Motosport Azadi04


کلاس 206
از بین 8 گروه خودرویی که در روز جمعه به پیست آمدند شاید بتوان رقابت کلاس 206 را جذاب تر از همه عنوان کرد. شهرت این کلاس بیشتر با شرکت‌کنندگان آن و رانندگانی مثل شروین یگانه، اردلان غزنوی، فرزاد شاهرخی و تعدادی دیگر از رانندگان حرفه‌ای اتومبیلرانی ایران گره خورده است. رقابت بین این رانندگان گاهی آنقدر بالا می‌رود که چندتن از شرکت‌کنندگان بدون ثبت زمان مناسبی در روز تعیین خط مسابقه، از رده آخر استارت می‌زنند تا به یکدیگر قدرت واقعی رانندگی خود را نشان دهند. اتفاقی که در این مسابقه نیز رخ داد و شروین یگانه راننده با استعداد و البته با اخلاق این کلاس، رقابت را از رده آخر شروع کرد.

پس از شروع مسابقه و با گذشتن از هرپیچ یگانه سبقتی جانانه از همتایان خود می گرفت و خود را به رقابت اول با اردلان غزنوی نزدیک‌تر می‌کرد. هر راننده‌ای باتوجه به میزان توانایی خود تلاش می‌کرد تا نگذارد یگانه از سد او بگذرد یا تا جای ممکن زمان بیشتری از بگیرد. در این مسابقه هم وقت بسیاری از شروین یگانه گرفته شد تا به رده های چهارم و سوم برسد؛ بطوری که بسیاری از تماشاگران تصور کردند که او دیگر نمی تواند فرصتی برای رسیدن به رده اول پیدا کند؛ اما موفق ترین راننده کلاس 206 بی توجه به این مسائل راه خود را تا رده سوم و دوم باز کرد و درنهایت با سبقتی بسیار تماشایی از اردلان غزنوی عبور کرده و ناباورانه برنده میدان شد!

Motosport Azadi08

کلاس 1600 جی تی و BP
در بین رقابت کلاس‌های مختلف و برای استراحت گروه برگزاری و همچنین جذاب‌تر شدن برنامه، نادر جعفری راننده مدعی و قدیمی رشته دریفت به پیست آمد و به انجام حرکات نمایشی با خودرو ب‌ام‌و E46 تقویت شده اش پرداخت. پس از این بخش‌ها نوبت به کلاس 1600 جی‌تی و همچنین BP رسید.

رقابت این دو کلاس کمتر از دیگر بخش‌ها جلب توجه می‌کرد اما با اتفاقی که در میانه‌های کلاس BP افتاد ورق برگشت و دوباره چشم‌ها به پیست دوخته شد. اتفاقی که در این کلاس افتاد رقابت بین دو شرکت کننده اول پیشتاز مسابقه یعنی محمدرضا روحی با رنو پی‌کی زرد رنگ و راننده دیگری بود که با اسپین شدن خودرو محمدرضا روحی همراه شد اما این پایان ماجرا نبود و پس از این اتفاق روحی شتابان و عصبانی از خودرو خود بیرون آمد و به‌دنبال ایجاد وقفه در مسابقه بود و رفتاری غیرحرفه ای را از خود به نمایش گذاشت. خوشبختانه مسئولین حراست مسابقه این حاشیه را متوقف کردند و رقابت این کلاس هم با برتری آقای بهرام اژدر به پایان رسید.

Motosport Azadi09

اختتامیه با طعم کلاسیک آمریکایی
برای اختتامیه مسابقه سرعت نیز رقابتی دوستانه بین خودروهای قدیمی و کلاسیک آمریکایی برگزار شد و سپس مراسم قرعه‌کشی برای بازدیدکنندگان و همچنین مراسم سکوی نفرات برتر در مسابقات سرعت قهرمانی کشور برگزار گردید.

Motosport Azadi11

فراموش نکنید، سری بعدی این مسابقات هشتم آبان ماه سال جاری در پیست اتومبیلرانی آزادی برگزار خواهد شد.


گزارش و تصاویر: بهمن آیینه‌وند



Motosport Azadi02

Motosport Azadi03

Motosport Azadi05

Motosport Azadi06

Motosport Azadi07

Motosport Azadi10

Motosport Azadi13

Motosport Azadi15



https://www.carpress.ir/old/special-carpress/773-motorsport/8618-جولان-لوتوس-در-مسابقه-پرحاشیه-سرعت-آزادی.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی