امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 03:25 | کد خبر: 8156 | سرویس: ویژه کارپرس | ©
پست الکترونیک
چاپ

خودروی چینی … لفظی که به قطعیت می توان گفت از ۱۰ سال پیش تا کنون شامل تغییرات بار معنایی و برندی زیادی شده است . موجوداتی که شکل تکاملی آنها در سال های اخیر به وضوح قابل مشاهده است . این تغییرات به شکل خارق العاده ای باعث نفوذ این برند های نوظهور در سبد خرید روس ها ،آسیایی ها و اروپایی ها شده است.

کارپرس / خوشبختانه این برند ها دیگر جعبه های ارزان قیمت بی کیفیت نیستند و می توان آنها را خودرو نامید. از جمله برندهای پیشرو می توان به جیلی ،JAC و لیفان اشاره کرد .در این قسمت قصد داریم به سراغ یکی از کراس اورهای تازه وارد بازار رفته که کد X آن به خوبی گویای این مطلب است ؛ لیفان X50

من یک مکعب مستطیل نیستم!

بر خلاف آنچه از تبلیغات محیطی به نظر می آید در برخورد نزدیک این خودرو اصلا شاسی بلند به حساب نمی آید و از طرفی به هیچ وجه  نمی توان آنرا یک هاچ بک  جمع و جور به حساب آورد. خطوط غیر هم طراز جانبی خودرو را هیجان انگیز و جوان پسند جلوه می دهد . نرم ،آرام و پر وقار . طراحی که در چند سال گذشته کمتر از خودرو های چینی دیده بودیم . ارتفاع خودرو در حالت نرمال ۲۰۸ میلیمتر است که همین موضوع به خوبی ارتفاع زیاد این خودرو را نسبت به خودرو های هاچ بک و سدان نشان می دهد . ابعاد خودرو ( ارتفاع *عرض *طول ) ۱۵۴۰*۱۷۲۲*۴۱۰۰ می باشد . همه این اعداد ارقام به خوبی گویای این مطلب است که این خودرو بیش از گشت و گذار در بیابان ،تمایل به تعامل با فضای شهری دارد . پس ، از هیجانات آفرودی خود بکاهید.

LifanX50L35

در نمای جلو و عقب خودرو دست کمی از خودرو های مطرح روز اروپایی نداشته و به راحتی در نمای عقب طرح آلفا رومپو جولیتا را برایمان تداعی می کند. رینگ های ۱۵ اینچی  x50 نیز از دیگر ویژگی های بارز این خودرو است که با تایر های عرض  ۱۹۵جلوه ای جوان پسند پیدا کرده است .
LifanX50L03

هیجان انگیز و بهینه شده

 از سیر و سیاحت خارجی خودرو دست کشیده و به سراغ بررسی طراحی و ارگونومی داخل x50 میرویم . با باز کردن درب خودرو بر خلاف اغلب خودرو های چینی ، هیجان، شور و انگیزه در آن به چشم می خورد . در این خودرو به مانند دیگر چینی ها خبری از طراحی های کسل کننده ابتدایی نیست و شما کاملا با خودرویی به روز مواجه می شوید.

در لحظه اول کیلومتر شمار این خودرو کاملا نظر شما را جلب کرده و می توان گفت اصلا انتظار همچین جسارتی از خودروهایی در این بازه قیمتی نمی رود. سنجش دور موتور بخش عمده این طراحی را به خود اختصاص داده و در مرکز آن سرعت سنج بصورت دیجیتال تعبیه شده است . خط و خطوط خودرو بخوبی شما را در محیطی اسپرت و صمیمی و البته کمی دلگیر قرار می دهند .

اما این همه جای این داستان مثل ورود آن شیرین نیست . خودرو با وجود سیستم الکترونیکی تهویه هوای داخل اتاق، مجهز به سیستم اتوماتیک نیست! سیستم صوتی خودرو در حالت ابتدایی خود به همراه ۴ باند ارائه شده و از ورودی های AUX و USB بهره می برد. در نمونه ی تولید شده در کشورچین کیفیت ساخت قطعات نصب شده در داخل خودرو همچون داشبورد نیز اندکی با کج سلیقگی همراه بوده اما نمونه ی تولیدی این خودرو در ایران ضعف طراحی و ساخت موارد ذکر شده را برطرف نموده است.

یکی از نکات قابل توجه در این خودرو فضای لوازم داخلی خودرو از قبیل موبایل است که اطراف کنسول میانی و کنار زانو های شما قرار دارد و با اینکه فضای پای راننده و سر نشین جلو را کمی محدود کرده است اما بسیار کاربردی و شیک به نظر می رسد. صندلی ها امکان تنظیم محدود موقعیت را به کمک اهرم های دستی دارند . از همه این نکات که بگذریم ، یکی از نقاط بارز و شایان ذکر در این خودرو وجود سانروف است که این خودرو را از رقبا متمایز می کند.

اندر احوالات تکنولوژی!

از ویژگی های خودرو های چینی همواره می توان به تکنولوژی های رقابتی آنها در یک رنج قیمتی اشاره کرد .X60 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کلاس قیمتی خود از آپشن هایی زیادی بهره می برد . این تازه وارد علاوه بر سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، از سیستم کنترل پایداری ESP استفاده می کند . این سیستم با پایش مداوم سنسورهای حرکتی روی چرخ ها به محض خروج خودرو از مدار حرکتی ( بیش فرمانی یا کم فرمانی ) با اعمال ترمز صحیح روی چرخ مورد نظر، خودرو به مسیر صحیح بر می گرداند .

ویدئوی تست ترمز شدید این خودرو در سرعت 100 کیلومتر:

لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


X50 در هنگام تصادفات و برای امنیت بیشتر سرنشیان از ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو استفاده می کند. همچنین شاسی این خودرو توسط شرکت میرا انگلستان با ۴۲ درصد فولاد پر استحکام  طراحی شده است .


کراس اور ۱.۵ لیتری

این روز ها دیگر برای خریداران خودرو های شهری حجم موتور اولویت اول خرید خودرو نیست و این عدد جای خودش را به شاخص هایی همچون اسب بخار به ازای هر تن ، استاندارد آلایندگی ، مصرف سوخت و غیره داده است. این خودرو وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم دارد که حدودا ۱۵۰ کیلوگرم سنگین تر از تندر۹۰ است . موتور نسل جدید استفاده شده در X50 که مجهز به تکنولوژی هوشمند زمان بندی متغیر سوپاپ B-iVVT شده است. حداکثر توان این موتور ۱۰۲ در ۶۰۰۰ دور دقیقه محقق می شود و گشتاور آن ۱۳۳ نیوتن متر در طیف موتوی ۳۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه می باشد.

این خودرو با دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک CVT در بازار ایران عرضه می شود. گیربکس های CVT با افزایش تعداد چرخ دنده ها رانندگی نرم و یکنواختی را ارائه می کنند اما با توجه به قدرت نسبتا کم این خودرو، عملکرد آن ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد.

مصرف سوخت لیفان X50  برای گیربکس دستی 6.3 و برای گیربکس اتوماتیک 6.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام دشده است.  همچنین تایم شتابگیری 0 تا 100 این خودرو بر مبنای اعلام شرکت لیفان برای گیربکس دستی 11 و برای گیربکس اتوماتیک 13 ثانیه است. با در نظر گرفتن لزوم وجود شرایط مطلوب و استاندارد برای تست شتابگیری در تست میدانی این خودرو با گیربکس دستی ما نتوانستیم به این عدد دست یابیم.

X50 در دنیای واقعی

به شخصه هیچگاه ریسک پذیری خرید یک خودرو آن هم از روی اعداد و ارقام روی بروشور های یک خودرو را نداشته ام.

اعدادی و ارقامی که خط به خط صف کشیده اند و هیچگاه توانایی بیان احساس و تجربه رانندگی را نخواهند داش . برای فرار از این اعداد سوییچ این خودرو جدید لیفان را گرفته و وارد خودرو می شویم.

در لحظه ورود فضای نسبتا جمع و جور جلوی خودرو که اصلا با ظاهر کمی بزرگ آن سازگار نیست، روبرو می شویم. روی صندلی نسبتا راحت خودرو مستقر شده و با اهرم های ساده آن خود را برای تست آماده می کنیم . با توجه به دستی بودن خودرو ، پا را روی کلاچ گذاشته ( بدون انجام این کار خودرو روشن نخواهد شد ) و استارت می زنیم.

صوت: صدای موتور X50 هنگام استارت و افزایش دور موتور
بشنوید و دانلود کنید:

تذکر: در صورتیکه قادر به پخش صدا نیستید و یا آگاهید که مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.

همان طور که در فایل صوتی نیز قابل شنود است، صدای  چندانی از موتور به گوش نمی رسد . اما هنگام افزایش دور موتور آنچنان هم بی صدا نیست.

فضای محدود سر و پا برای افراد بلند تر ۱۷۵ سانتی متر ممکن است کمی آزار دهنده باشد، اما دید جلو و جانبی خودرو خوب است.

برای خروج خودرو را در دنده عقب می گذارم، سیستم صوتی خودرو به حالت بی صدا درآمده و سنسور دنده عقب از بلند گوهای خودرو اخطار فاصله می دهد. متاسفانه دید عقب خودرو کمی کوراست وامید راننده به آینه های جانبی بزرگ خودرو وسیستم سنسور دنده عقب معطوف می شود.
 
تعویض دنده ها بخوبی و نرم صورت می گیرد و حس خودرویی همچون تندر ۹۰ را برای راننده به ارمغان می آورد. به لطف سیستم تعلیق جلو با فنر های حلقوی و ستون های مک فرسون و در عقب یک تکه ای با بازو های نیمه دنباله ای، سواری نرم و لذت بخشی به شما اعطا می کند.

فرمان هم با وجود سیستم چرخ دنده شانه ای Rack & Pinion با کمک برقی EPS بسیار نرم عمل کرده و دقت مناسبی دارد.

عایق بندی صوتی خودرو خودرو نیز قابل قبول است و در حالات مختلف بین ۶۸ تا ۷۱ دسی بل صدا وارد اتاق می شود.

بعد از آشنایی ابتدایی با خودرو به سراغ تست های کمی خشن تر می رویم . ابتدا به سراغ شتابگیری 0 تا 100 کیلومتر می رویم. نتیجه ی تایم شتاب 0 تا 100 این خودرو در شرایط آزمایشگاهی آنطور که از سوی  کمپانی لیفان اعلام شده 000 می باشد. در تست میدانی صورت گرفته توسط ما عدد ۱۹.۳ ثانیه با حداکثر فشار ۰.5 G بهترین نتیجه ی کسب شده است.
X50 0 100

پس از شتابگیری به سرغ تست های حرکتی خودرو می رویم . با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد خودرو نسبت به هاچ بک ها ، در مانورهای ناگهانی و اسلالوم خودرو کمی دیر به ثبات حرکتی برمی گردد اما با فعال بودن سیستم ESP این اختلات به شکا قابل قبولی کنترل می شود. در عبور از پیچ های با زاویه های تند خودرو تمایل به کم فرمانی نشان می دهد که این مورد کمی صبر و آرامش بیشتری در رانندگی را طلب می کند.


لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


با عبور از جاده های آسفالت ارتفاع خودرو ما را به چالش جاده های خاکی و برون شهری دعوت کرد. با ورود خودرو به مسیر های خاکی تصمیم گرفتیم برای نمایش میزان تکان های داخل اتاق فیلمی تهیه کنیم تا میزان لرزش خودرو در این شرایط برایتان مشخص گردد.


لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


در نهایت می توان لیفان X50 با دنده دستی که قیمتی معادل ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ( مدل اتوماتیک ۵۲ میلیون و ۹۰۰ تومان ) را رقیبی جدی برای تندر۹۰ دانست. خودرویی با شکل و شمایل بروز و اروپایی و کیفیت سواری قابل قبول که با تمام کم و کاستی ها، می تواند راه خود در میان ایرانیان بخوبی پیدا کرده و وارد سبد کالایی آنان شود.

جدول مشخصات فنی و امکانات:

X50 Fani
X50 EMKANAT
https://www.carpress.ir/old/special-carpress/765-test_review/8156-ایکس-50،-اقبال-لیفان-برای-جذب-رانندگان-جوان-منتشر-نشده.html


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی