امروز: چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 |
آخرین بروز رسانی: 30-4-1397 / 12:32:09

دوشنبه 94/04/08 | ساعت: 13:33 | کد خبر: 8149 | سرویس: ویژه کارپرس | © بابک چهارباشیان
پست الکترونیک
چاپ

خودروی چینی … لفظی که به قطعیت می توان گفت از ۱۰ سال پیش تا کنون شامل تغییرات بار معنایی و برندی زیادی شده است . موجوداتی که شکل تکاملی آنها در سال های اخیر به وضوح قابل مشاهده است . این تغییرات به شکل خارق العاده ای باعث نفوذ این برند های نوظهور در سبد خرید روس ها ،آسیایی ها و اروپایی ها شده است.

کارپرس / خوشبختانه این برند ها دیگر جعبه های ارزان قیمت بی کیفیت نیستند و می توان آنها را خودرو نامید. از جمله برندهای پیشرو می توان به جیلی ،JAC و لیفان اشاره کرد .در این قسمت قصد داریم به سراغ یکی از کراس اورهای تازه وارد بازار رفته که کد X آن به خوبی گویای این مطلب است ؛ لیفان X50 گیربکس دستی

من یک مکعب مستطیل نیستم!

بر خلاف آنچه از تبلیغات محیطی به نظر می آید در برخورد نزدیک این خودرو اصلا شاسی بلند به حساب نمی آید و از طرفی به هیچ وجه  نمی توان آنرا یک هاچ بک  جمع و جور به حساب آورد. خطوط غیر هم طراز جانبی خودرو را هیجان انگیز و جوان پسند جلوه می دهد . نرم ،آرام و پر وقار . طراحی که در چند سال گذشته کمتر از خودرو های چینی دیده بودیم . ارتفاع خودرو در حالت نرمال ۲۰۸ میلیمتر است که همین موضوع به خوبی ارتفاع زیاد این خودرو را نسبت به خودرو های هاچ بک و سدان نشان می دهد . ابعاد خودرو ( ارتفاع *عرض *طول ) ۱۵۴۰*۱۷۲۲*۴۱۰۰ می باشد . همه این اعداد ارقام به خوبی گویای این مطلب است که این خودرو بیش از گشت و گذار در بیابان ،تمایل به تعامل با فضای شهری دارد . پس ، از هیجانات آفرودی خود بکاهید.

LifanX50L35

در نمای جلو و عقب خودرو دست کمی از خودرو های مطرح روز اروپایی نداشته و به راحتی در نمای عقب طرح آلفا رومپو جولیتا را برایمان تداعی می کند. رینگ های ۱۵ اینچی  x50 نیز از دیگر ویژگی های بارز این خودرو است که با تایر های عرض  ۱۹۵جلوه ای جوان پسند پیدا کرده است .
LifanX50L03

هیجان انگیز و بهینه شده

 از سیر و سیاحت خارجی خودرو دست کشیده و به سراغ بررسی طراحی و ارگونومی داخل x50 میرویم . با باز کردن درب خودرو بر خلاف اغلب خودرو های چینی ، هیجان، شور و انگیزه در آن به چشم می خورد . در این خودرو به مانند دیگر چینی ها خبری از طراحی های کسل کننده ابتدایی نیست و شما کاملا با خودرویی به روز مواجه می شوید.

در لحظه اول کیلومتر شمار این خودرو کاملا نظر شما را جلب کرده و می توان گفت اصلا انتظار همچین جسارتی از خودروهایی در این بازه قیمتی نمی رود. سنجش دور موتور بخش عمده این طراحی را به خود اختصاص داده و در مرکز آن سرعت سنج بصورت دیجیتال تعبیه شده است . خط و خطوط خودرو بخوبی شما را در محیطی اسپرت و صمیمی و البته کمی دلگیر قرار می دهند .

اما این همه جای این داستان مثل ورود آن شیرین نیست . خودرو با وجود سیستم الکترونیکی تهویه هوای داخل اتاق، مجهز به سیستم اتوماتیک نیست! سیستم صوتی خودرو در حالت ابتدایی خود به همراه ۴ باند ارائه شده و از ورودی های AUX و USB بهره می برد. در نمونه ی تولید شده در کشورچین کیفیت ساخت قطعات نصب شده در داخل خودرو همچون داشبورد نیز اندکی با کج سلیقگی همراه بوده اما نمونه ی تولیدی این خودرو در ایران ضعف طراحی و ساخت موارد ذکر شده را برطرف نموده است.

یکی از نکات قابل توجه در این خودرو فضای لوازم داخلی خودرو از قبیل موبایل است که اطراف کنسول میانی و کنار زانو های شما قرار دارد و با اینکه فضای پای راننده و سر نشین جلو را کمی محدود کرده است اما بسیار کاربردی و شیک به نظر می رسد. صندلی ها امکان تنظیم محدود موقعیت را به کمک اهرم های دستی دارند . از همه این نکات که بگذریم ، یکی از نقاط بارز و شایان ذکر در این خودرو وجود سانروف است که این خودرو را از رقبا متمایز می کند.

اندر احوالات تکنولوژی!

از ویژگی های خودرو های چینی همواره می توان به تکنولوژی های رقابتی آنها در یک رنج قیمتی اشاره کرد .X60 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کلاس قیمتی خود از آپشن هایی زیادی بهره می برد . این تازه وارد علاوه بر سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD ، از سیستم کنترل پایداری ESP استفاده می کند . این سیستم با پایش مداوم سنسورهای حرکتی روی چرخ ها به محض خروج خودرو از مدار حرکتی ( بیش فرمانی یا کم فرمانی ) با اعمال ترمز صحیح روی چرخ مورد نظر، خودرو به مسیر صحیح بر می گرداند .

ویدئوی تست ترمز شدید این خودرو در سرعت 100 کیلومتر:

لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


X50 در هنگام تصادفات و برای امنیت بیشتر سرنشیان از ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو استفاده می کند. همچنین شاسی این خودرو توسط شرکت میرا انگلستان با ۴۲ درصد فولاد پر استحکام  طراحی شده است .


کراس اور ۱.۵ لیتری

این روز ها دیگر برای خریداران خودرو های شهری حجم موتور اولویت اول خرید خودرو نیست و این عدد جای خودش را به شاخص هایی همچون اسب بخار به ازای هر تن ، استاندارد آلایندگی ، مصرف سوخت و غیره داده است. این خودرو وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم دارد که حدودا ۱۵۰ کیلوگرم سنگین تر از تندر۹۰ است . موتور نسل جدید استفاده شده در X50 که مجهز به تکنولوژی هوشمند زمان بندی متغیر سوپاپ B-iVVT شده است. حداکثر توان این موتور ۱۰۲ در ۶۰۰۰ دور دقیقه محقق می شود و گشتاور آن ۱۳۳ نیوتن متر در طیف موتوی ۳۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه می باشد.

این خودرو با دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک CVT در بازار ایران عرضه می شود. گیربکس های CVT با افزایش تعداد چرخ دنده ها رانندگی نرم و یکنواختی را ارائه می کنند اما با توجه به قدرت نسبتا کم این خودرو، عملکرد آن ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد.

مصرف سوخت لیفان X50  برای گیربکس دستی 6.3 و برای گیربکس اتوماتیک 6.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام دشده است.  همچنین تایم شتابگیری 0 تا 100 این خودرو بر مبنای اعلام شرکت لیفان برای گیربکس دستی 11 و برای گیربکس اتوماتیک 13 ثانیه است. با در نظر گرفتن لزوم وجود شرایط مطلوب و استاندارد برای تست شتابگیری در تست میدانی این خودرو با گیربکس دستی ما نتوانستیم به این عدد دست یابیم.

X50 در دنیای واقعی

به شخصه هیچگاه ریسک پذیری خرید یک خودرو آن هم از روی اعداد و ارقام روی بروشور های یک خودرو را نداشته ام.

اعدادی و ارقامی که خط به خط صف کشیده اند و هیچگاه توانایی بیان احساس و تجربه رانندگی را نخواهند داش . برای فرار از این اعداد سوییچ این خودرو جدید لیفان را گرفته و وارد خودرو می شویم.

در لحظه ورود فضای نسبتا جمع و جور جلوی خودرو که اصلا با ظاهر کمی بزرگ آن سازگار نیست، روبرو می شویم. روی صندلی نسبتا راحت خودرو مستقر شده و با اهرم های ساده آن خود را برای تست آماده می کنیم . با توجه به دستی بودن خودرو ، پا را روی کلاچ گذاشته ( بدون انجام این کار خودرو روشن نخواهد شد ) و استارت می زنیم.

صوت: صدای موتور X50 هنگام استارت و افزایش دور موتور
بشنوید و دانلود کنید:

تذکر: در صورتیکه قادر به پخش صدا نیستید و یا آگاهید که مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.

همان طور که در فایل صوتی نیز قابل شنود است، صدای  چندانی از موتور به گوش نمی رسد . اما هنگام افزایش دور موتور آنچنان هم بی صدا نیست.

فضای محدود سر و پا برای افراد بلند تر ۱۷۵ سانتی متر ممکن است کمی آزار دهنده باشد، اما دید جلو و جانبی خودرو خوب است.

برای خروج خودرو را در دنده عقب می گذارم، سیستم صوتی خودرو به حالت بی صدا درآمده و سنسور دنده عقب از بلند گوهای خودرو اخطار فاصله می دهد. متاسفانه دید عقب خودرو کمی کوراست وامید راننده به آینه های جانبی بزرگ خودرو وسیستم سنسور دنده عقب معطوف می شود.
 
تعویض دنده ها بخوبی و نرم صورت می گیرد و حس خودرویی همچون تندر ۹۰ را برای راننده به ارمغان می آورد. به لطف سیستم تعلیق جلو با فنر های حلقوی و ستون های مک فرسون و در عقب یک تکه ای با بازو های نیمه دنباله ای، سواری نرم و لذت بخشی به شما اعطا می کند.

فرمان هم با وجود سیستم چرخ دنده شانه ای Rack & Pinion با کمک برقی EPS بسیار نرم عمل کرده و دقت مناسبی دارد.

عایق بندی صوتی خودرو خودرو نیز قابل قبول است و در حالات مختلف بین ۶۸ تا ۷۱ دسی بل صدا وارد اتاق می شود.

بعد از آشنایی ابتدایی به سرغ تست های حرکتی خودرو می رویم . با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد خودرو نسبت به هاچ بک ها ، در مانورهای ناگهانی و اسلالوم خودرو کمی دیر به ثبات حرکتی برمی گردد اما با فعال بودن سیستم ESP این اختلات به شکا قابل قبولی کنترل می شود. در عبور از پیچ های با زاویه های تند خودرو تمایل به کم فرمانی نشان می دهد که این مورد کمی صبر و آرامش بیشتری در رانندگی را طلب می کند.


لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


با عبور از جاده های آسفالت ارتفاع خودرو ما را به چالش جاده های خاکی و برون شهری دعوت کرد. با ورود خودرو به مسیر های خاکی تصمیم گرفتیم برای نمایش میزان تکان های داخل اتاق فیلمی تهیه کنیم تا میزان لرزش خودرو در این شرایط برایتان مشخص گردد.


لطفا تا بارگذاری کامل ویدئو صبر کنید...

راهنمایی: در صورتیکه قادر به تماشای ویدئو نیستید و یا آگاهید مرورگر شما به افزونه ی فلش پلیر مجهز نیست، جهت دانلود و نصب این افزونه (اینجا) را کلیک کنید.


در نهایت می توان لیفان X50 با دنده دستی که قیمتی معادل ۴۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ( مدل اتوماتیک ۵۲ میلیون و ۹۰۰ تومان ) را رقیبی جدی برای تندر۹۰ دانست. خودرویی با شکل و شمایل بروز و اروپایی و کیفیت سواری قابل قبول که با تمام کم و کاستی ها، می تواند راه خود در میان ایرانیان بخوبی پیدا کرده و وارد سبد کالایی آنان شود.

جدول مشخصات فنی و امکانات:

X50 Fani
X50 EMKANAT
https://goo.gl/F3ArSv


----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

نظرات  

0 #11 مصطفی 1394-11-30 09:30
سلام دوستان
مدت 5 ماهی هست که ایکس 50 دستی و دارم نقاط ضعف و قدرتشو میگم خدمتتون
نقطه ضعف:
قبلن من پارس داشتم و مدتی l90 در ابتدا که پشت ایکس 50 نشستم حس،کردم دیدش ضعیفه اما خب دلیلش عادت کردن به ماشین های شیشه پهن بود چون کلاس و بدنه لیفان فرق داره کمکم باهاش اخت شدم و باتوجه به کنترل برقی اینه تو پارک کمک میکنه و چون خوش دسته خیلی راحت پارک میشه
نقاط قدرت:
تو سربالای با l90 پسرداییم کورس گذاستیم تو سربالایی
باورمون نشد که این خودرو چینی بتونه گیربکس رنو رو تو.سربالایی بگیره خب من بردم کورس رو و نهایت سرعت 183 کیلومتر باهاش رفتم
جالب این بود با دنده 4 دور موتور 3 سرعت 118 بود.هندلینگ خیلی نرم امکانات خودرو درحد قیمت عالی و کمک فنرای نرمی هم داره چندبار تو دست انداز بد افتادم کوبش نسبت به پارس و l90 بهتره.
مصرف سوخت شهری هم 6.9 هست.البته با بنزین سوپر.
دنده هاهم خیلی نرم جا میرن.شتاب اولیه هم از پارس و l90 بهتره صدای موتورشم کمتره.صدای موتور از دور 3500 زیاد میشه صدای صوت هواپیما میده خخخخ.
نقل قول
0 #10 ع 1394-10-07 23:19
سلام بنده شديدا مخالف خودروي چيني بودم
در نهايت يه ٢٠٦ مدل نود سه تيپ پنج تحويل گرفتم اما واقعا اذيتم كرد يه روز روغن ريزي يه روز كلاج و غيره
جالب اينجاست كه فهميديم گريبكس ٤٠٥ روشه
در نهايت فروختمش و يه x50 دنده اي خريدم
واقعا راضيم نسبت به پولي كه دادم
نقل قول
0 #9 وحيد رمضاني 1394-10-05 03:55
سلام. چن روزی هست دنبال ماشین خوب میگردم تو این بازار با این قیمت ها این ماشین بهترینه. الان ساعت 4صب من اومدم تو سایت خیلی تحقیق میکم ولی خدایی لیفان ایکس 50رو چشمم گرفته. ایشاله میخرمش
نقل قول
0 #8 Ali 1394-09-30 15:32
باسلام خدمت دوستان
جهت اطلاع عرض میکنم دو ماهی هست ایکس 50 و خریدم گیربکس دنده ای نظراتمو میگم شاید براتون مفید باشه
از لحاظ شتاب چون تو دوران اب بندی بود زیاد باهاش تند نرفتم اما محدوده خطر بین 7.5 تا 8 هزار هست من تا 6.5 بردم ونکته جالب اینه که شتاب اولیش عالیه و در دراز مدت بهترم میشه درواقع با پارس قبلی خودم که مقایسه میکنم شتاب و قدرت ماشین بااینکه تو دوران ابندی هست اصلا یه کلاس بالاتره.فرمون فوقالعاده نرم و کمک فنر نرم تر از فرمونش.نکته ایکه شتید چون من با ماشین اسپرت کارنکردم ایننه وسط هست که چون شیشه عقب کوچیکه یکم مشکل دارم.
مصرفش،عالیه خودشم براتون حسابگر مصرف داره که حدودا صدی 6.4 هست.دنده ها خیلی نرمن و ظاهرشم زیباست
اگه مانیتورشم نصب کنید یه ماشینه فوا اپشن میشه.
تو رانندگی و هم خود سرنشینا حس ماشین شاسی بلندو واسه سرنشینا میده ولی در عمل مثل یک ماشین شهریه رانندگی لوکسی داره بنظرم نسبت بقیمتش مناسبه.بهتر از 206 و پارس و دنا و رانا و...کاش ایران هم یه ماشین میساخت بهش افتخار میکردیم
نقل قول
0 #7 بهنام 1394-09-21 12:30
با سلام
من حدود دو هفته اس این خودرو را خریداری کرده و حدود چهارصد کیلومتر درشهر رفت و آمد کرده ام
مشکلات :
جای صندلی راننده برای من با قد ۱۸۰ سانت کمی ناراحته اما آزار دهنده نیست
اوایل صدای استارت تو ذوق میزنه
مصرف ماشین در حدود ۹ داخل شهره
عملکرد سنسور نسبت دیگر ماشین من توسان ۲۰۱۴ یه کم کند به نظر میاد
جای کلید ها روی فرمون گاهی به اشتباه فشار داده شده و ضبط رو به رادیو تغییر میده
آینه تاشو برقی نداره
محاسن :
بسیار سایز خودرو برای تردد شهری خوبه
دید بسیار خوبی داره
صندلی ها و حجم بار عالیه
کیفیت داخل خودرو لوکس نیست اما خوبه

فراموش هم نکنیم که با این حجم پول هیچ گزینه با این قیمت وجود ندارد
یا حق
نقل قول
0 #6 وحید 1394-09-13 08:49
من نمیدونم این آقای گلریز خیابون دولت چیه که تو همه سایتا هست. آقا ما نمیگیم تبلیغ نکنید ولی حداقل یجوری تبلیغ کنید تابلو نشه. یجورایی ..... با این تبلیغتون.
نقل قول
+3 #5 مستوری 1394-08-14 14:48
با سلام
من قصده خرید جی 5 اتومات داشتم که این ماشین رو دیدم و با توجه به طراحی اسپورت و قشنگش تصمیممون رو عوض کردیم و یه مشکی خریدیم اما نکته مهمتر پیدا کردن شخص یا نمایندگی بود که با تحقیقی که تو مقاله ها و انجمن های در ارتباط با کرمان موتور انجام دادم با نمایندگی 1771-گلریز اشنا شدم (خیابان دولت) ، با اینکه این نمایندگی به من اصلا نزدیک نبود اونجا رفتم ، خریدم رو انجام دادم و تفاوت رو در نحوه برخورد و اطلاع رسانی به مشتری و ارائه خدمات دیدم . ایراد به طور کمی و کیفی در هر امری در تمام دنیا و جود داره و لی اون چیزی که مربوط به انسانها میشه (اخلاق و رفتار های شخصی) که ارادی و قابل کنترل هستش ، ارائه انها به بهترین شکل نتنها چیزی کم نمیکنه بلکه باعث سربلندی و نام آوری هم میشه .
نقل قول
0 #4 فرزاد 1394-07-12 00:25
با سلام
من از ظاهر این ماشین خیلی خوشم امده و قصد جدی خرید این ماشین رو دارم اما به گفته یکی از دوستانم فضای راننده خفه و دلگیر است و موتور ماشین جون ندارد.خواستم نظر کارشناس عزیز را بدونم.بخرم یا بیخیالش سم
نقل قول
0 #3 مجید باقربندی 1394-04-21 23:38
با سلام
خودروی جالبی به نظر میرسه .زیباست و جذاب اما بعد از دیدن تصاویر نامشخص میشه کفت سیستم ترمزش حدودا 10 متر تا توقف کامل طول کشید که ضعف هست.
شتاب خوبی هم که تقریبا نداره ضمن اینکه سبک هست از طرفی موتور بدی هم نداره صندوق عقب هم حدودا با گذاشتن دوتا کیف دستی پر میشه اما طراحی داشبورد و بدنه جذاب و ظریف هست که میشه گفت طراح کمی خلاقیت و کپی برداری انجام داده البته اینا رو دوستم میگه من کلا از این خودرو خوشم اومده
نقل قول
0 #2 مجید باقربندی 1394-04-21 21:27
با سلام و درود
به نظر میرسه این خودرو از کیفیت خوبی بر خوردار باشه و جای خوبی توی بازار پیدا کنه.
بسیار زیبا جا دار و ایمن مخصوصا صندوق عقبش که ظرفیت دو عدد کیف دستی داره خیلی خوبه انشاءالله خودرو سازان داخلی دست از تولید پراید و سمند بردارن این مدل شاسی بلند نما رو سر مشق قرار بدن تا شاید روزی خودروی تولید داخل داشته باشیم که سه عدد کیف دستی تو صندوقش جا بشه و شاسی بلندتر باشه با تشکر یک مصرف کننده بی پول
نقل قول

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.
مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده ی کاربران می باشد و کار پرس نظرات حاوی تهمت، افترا یا الفاظ رکیک را منتشر نخواهد کرد.


کد امنیتی
تازه سازی