Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ویژه / نیم نگاه؛

تیراژ تولید، پاشنه ی آشیل خودروسازان وطنی

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۹:۰۲ | کد خبر: CP- ۹۷۹۷ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
از ورود صنعت خودروی ایران به فاز جدید بحران حدود 10 ماه می گذرد و در این مدت بواسطه ی افزایش حجم مشکلات ناشی از تحریم، آمار تولید خودروهای داخلی ماه به ماه کاهش یافت و همین امر موجب گردید بحران اقتصادی بتواند صنعت خودروی کشور را محاصره کند!

کارپرس - معضل گل درشت افزایش هزینه تولید که از جهش سرسام آور قیمت نهاده ها و ارز نشأت می گیرد و عدم توجه نهادهای ناظر به آن موجب گردید خودروسازان رفته رفته قدرت تولید کارخانه های خود را از دست بدهند و همین امر باعث شد ضمن افزایش شدید التهاب در بازار خودرو، غول های خودروسازی ایران قادر به تحویل خودروهای پیش فروش شده نباشند. این مسئله تا جایی پیش رفت که موجب شد خریداران خودرو برای تعیین تکلیف خود دست به اعتراض بزنند. معضلی که می توان به جرأت گفت سهم خودروسازان در بروز آن بسیار اندک بوده است.

اکنون نیز با توجه به اقدامات صورت گرفته در دو خودروساز بزرگ کشور در جهت تحویل خودرو با قیمت قبل، صنعت خودروی ایران در آستانه یک فشار مالی بزرگ قرار گرفته است. فشاری که اگر حاکمیت در تحمل آن مشارکت نداشته باشد بی شک می تواند ضربه ی نهایی را به خودروسازان وطنی وارد کند.

امروز می توان چند فاکتور اصلی را به عنوان راه نجات صنعت خودروسازی کشور برشمرد. راهکارهایی که می تواند به عنوان عوامل ضروری برای افزایش تیراژ تولید خودروسازان نجات بخش ظاهر شود.

ضرورت تزریق سریع نقدینگی
آنچه بیش هر چیز دیگری می تواند باتلاق مشکلات تولید را به فرصت تبدیل کند، تزریق نقدینگی به این بنگاه های اقتصادی مولد است. خودروسازان برای تولید نیازمند قطعه هستند و بدهی های سرشار آنان به قطعه سازان در کنار سایر مشکلات موجود در صنعت قطعه سازی، انگیزه و امکان تولید قطعه را از قطعه سازان گرفته است و اکنون به منظور بازسازی این رابطه تزریق پول به قطعه سازان از محل مطالبات آنان از خودروسازان امری بسیار ضروری است. از سوی دیگر خرید سایر نهاده های تولید همچون مواد اولیه که نیاز اولیه خطوط تولید بشمار می رود و همچنین تامین سایر هزینه ای جاری نیازمند وجود نقدینگی بالا است.

بازگشایی ال سی
امکان گشایش ال سی (اعتبار اسنادی بانکی) به عنوان اصلی ترین راهکار شتاب دهی به واردات و خرید های خارجی یکی از دیگر ملزومات مهم برای برون رفت خودروسازان از بحران تولید بشمار می رود. راهکاری که عدم توجه به آن در کنار سایر مشکلات ناشی از تحریم خود قفل محکمی است بر خطوط تولید خودروسازان داخلی.

هماهنگی خودروساز و قطعه ساز
آنگونه که به گوش می رسد خودروسازان مدتی است به منظور سامان بخشی به مشکلات موجود در مسیر تامین قطعات، در حال رایزنی های فشرده با زنجیره تامین قطعه هستند تا بتوانند ضمن رفع موانع موجود برای تامین قطعات مورد نیاز سرعت کار خطوط تولید را بالا ببرند. اقدامی اثربخش که طی ماه جاری توانسته است خروج خودرو از خطوط تولید را شتاب ببخشد.

خودکفایی حداکثری در تولید
چندین دوره تحریم ظالمانه بر اقتصاد ایران حالا دیگر درس بزرگی به خودروسازان داخلی داده است! حتا به فرض تمایل قطعه سازان و خودروسازان بین المللی به تجارت با ایران در شرایط تحریم، عدم امکان نقل و انتقال پول به عنوان عامل اصلی تجارت خارجی تقریبا امکان تامین قطعات پرمصرف و های-تک را از خودروسازان داخلی سلب کرده است و امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت حرکت به سوی خودکفایی حداکثری در تولید را گوشزد می کند. بنا بر این خودروسازان داخلی باید برنامه ریزی های دقیقی برای داخلی سازی قطعات با همکاری شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان صاحب تکنولوژی داشته باشند. اقدامی که با انتشار چندین فراخوان بزرگ و مشترک توسط ایران خودرو و سایپا در حال شکل گیری است.

تجربه نشان داده است در شرایط بحران، تمرکز و مدیریت یکپارچه راهبردی مهمترین عوامل برون رفت از بحران قلمداد می شوند و پر واضح است در صورت عدم فرصت سازی برای ایجاد تمرکز بر مدیریت یکپارچه نمی توان این توقع را داشت که مدیران بنگاه های اقتصادی بتوانند از پس حل مشکلات ناشی از بحران برآیند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تیراژ تولید، پاشنه ی آشیل خودروسازان وطنی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است