Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
با حضور پررنگ ماموران رخ داد؛

بازار خودرو زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۷:۱۰ | کد خبر: CP- ۷۲۲۶ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
بازار خودروی کشور روزهای کسادی را پشت‌سر می‌گذارد. نوسانات قیمتی که از یک ماه پیش مهمان ناخوانده این بازار بوده است، همچنان به حضور خود در این بازار ادامه می‌دهد. در کنار این کاهش خرید و فروش، حضور پررنگ نهادهای نظارتی در بازار، سبب تشدید رکود شده است.
به گزارش کارپرس، نهادهای نظارتی از دو هفته پیش به قصد برخورد با متخلفان، در بازار و نمایندگی‌های فروش خودروسازان حاضر شده و حتی تعدادی از نمایشگاه‌های فروش و نمایندگی‌ها جریمه شدند.

تشدید نظارت بر بازار خودرو

بر این اساس مراجع نظارتی با حضور در نمایشگاه‌های فروش خودرو و همچنین نمایندگی‌ها اقدام به بررسی قیمت‌ها کرده و آن‌طور که فعالان بازار خودرو اعلام کرده‌اند، در مواردی اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است ماموران سه‌برابر قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان و قیمت‌های نمایشگاه داران، برگه جریمه برای آنها صادر کرده‌اند. همچنین فعالان بازار از ارسال اخطاریه‌هایی برای نمایندگی‌های مجاز پیرامون قیمت خودرو خبر می‌دهند.

این در حالی است که نمایشگاه‌داران عنوان می‌کنند بخشی از این خودروها، به‌صورت امانی در اختیار آنها قرار گرفته است و خودروها با قیمت‌هایی که ازسوی مالکان اعلام شده، به فروش می‌رسند و آنها نقشی در قیمت‌گذاری خودروهای امانی ندارند. با این حال همان‌طور که گفته شد، ماموران تعزیرات اقدام به جریمه نمایشگاه‌داران کرده‌اند و توضیحات آنها نتوانسته ماموران نظارتی را قانع کند. حضور ماموران نظارتی در بازار خودرو یادآور حضور آنها در بازار ارز است. البته همان‌طور که کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند، قیمت‌گذاری دستوری و حضور نهادهای نظارتی در بازار هیچ‌گاه نمی‌تواند تاثیری در تنظیم بازار داشته باشد. این‌گونه حضور در بازارهایی که باید قیمت‌گذاری در آنها براساس نظام عرضه و تقاضا مشخص شود، تنها سبب معاملات زیرزمینی می‌شود.

آرامش نسبی در بازار داخلی‌ها

با توجه به اینکه تابستان، سر آغازی بر سفر شهروندان به نقاط گوناگون کشور است و خودرو شخصی به‌عنوان اولین وسیله حمل‌و‌نقل موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد، براساس یک رسم دیرین خرید و فروش خودرو با آغاز تابستان رونق می‌گیرد. اما تابستان ۹۷ با توجه به تلاطمات بازارهای ارز، طلا،سکه و مسکن در سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری و همچنین کوچ سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو از اواخر خردادماه نظام عرضه و تقاضا در این بازار به هم ریخت، به‌طوری‌که از ابتدای تابستان امسال کسادی و رکود جای رونق را گرفت. هرچند از هفته گذشته، به نوعی تعادل در بازار خودروهای داخلی حاکم شده و کمتر شاهد افزایش قیمت‌های ساعتی در این بازار هستیم، اما این آرامش هم سبب نشده تا پای مشتری‌ها به بازار باز شود و همچنان خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی با بی‌رونقی همراه است.

حال به سراغ قیمت خودروهای داخلی می‌رویم و به بررسی نوسانات قیمتی هفته جاری می‌پردازیم. آن‌طور که دست‌اندرکاران بازار عنوان می‌کنند، در این هفته پژو ۲۰۶، با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار معامله شده و تیپ ۵ این خودرو ۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قیمت داشته است. این قیمت‌ها در شرایطی است که خودروهای مذکور به نسبت نیمه تیرماه به ترتیب ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته‌اند.

این در شرایطی است که پژو ۲۰۷ اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. دنا پلاس هم همانند  پژو ۲۰۷ اتومات تغییر قیمتی نداشته است و با قیمت ۵۹ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود. در میان محصولات ایران‌خودرو در بازار، رانا طی دو هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. این خودرو در نیمه تیرماه، ۴۱ میلیون تومان قیمت خورده بود در‌حالی‌که در حال‌حاضر قیمت این خودرو در بازار، به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

قیمت تندر ۹۰ اتومات، با افزایش ۵ میلیون تومانی همراه بوده است و از ۶۰ میلیون در نیمه تیرماه به ۶۵ میلیون تومان رسیده است. سمند EF۷ هم در مسیر افزایش قیمت حرکت کرده است و از نیمه تیرماه، یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمت این خودرو از ۳۷‌میلیون تومان به ۳۸ میلیون تومان در بازار رسیده است. پارس‌تندر در این مدت کاهش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۵۹ میلیون و۵۰۰ هزار تومان به ۵۹ میلیون تومان کاهش یافته است. تندر E۲ محصول پارس‌خودرو، ۵۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ در‌حالی‌که در ۱۵ تیرماه، ۵۶ میلیون تومان قیمت خورده بود. تیبا ۲ در این مدت افزایش اندکی را تجربه کرده است و از ۳۱ میلیون تومان به ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

پراید ۱۳۱ هم مانند تیبا ۲ افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۴ میلیون تومان رسیده است. ساندرو‌استپ‌وی که به‌نوعی بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای هم سطح خود در بازار داشته و تا ۹۰ میلیون هم رشد را تجربه کرد،  در حال‌حاضر در بازار ۸۷ میلیون تومان داد و ستد شده است. ساندرو هم در دو هفته، افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از ۷۵ میلیون تومان به ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سراتو مونتاژ شده در سایپا کاهش ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۱۵۳ میلیون تومان، به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت وارداتی‌ها همچنان بر مدار افزایشی

بازار خودروهای خارجی که در این مدت نوسان بیشتری را تجربه کرده است، همچنان بر همان مدار حرکت می‌کند. این بازار با دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر برخورد با تخلفاتی که در ثبت‌سفارش خودرو اتفاق افتاده بود، تلاطم بیشتری را تجربه کرده است. علاوه‌بر نوسانات حاصل از نرخ ارز، ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا نمایندگی‌ها در تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود با مشکل روبه‌رو شوند و همین مساله بر دامنه نوسانات این بازار افزوده است، به‌طوری‌که سوناتا هیبرید دربازار ۴۵۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. توسان نیز ۴۳۰ میلیون تومان از سوی فروشنده‌ها عرضه شده است. النترا با افزایش ۹۰ میلیونی، در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. سورنتو که نیمه تیرماه ۵۰۰ میلیون در بازار خرید وفروش می‌شد، با یک افزایش ۱۰میلیون تومانی، این روزها با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

اپتیما هم در حال حاضر با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. تویوتا RAW۴ در دو هفته، ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و در حال‌حاضر با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. سانتافه تنها خودرویی است که با کاهش قیمت همراه بوده و از ۵۶۰ میلیون تومان در نیمه تیرماه به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. دو خودروی تویوتا کمری هیبرید و نیسان جوک با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به ترتیب با قیمت‌های ۴۶۰ و ۲۶۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اسپورتیج و سراتو در حال‌حاضر با قیمت ۴۴۰ و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار موجود هستند.




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بازار خودرو زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است