Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

مزایای روبوتاکسی در حمل و نقل عمومی

چهارشنبه | ۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۱۱:۳۰ | کد خبر: CP- ۲۰۰۹۴ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
طی سال‌های اخیر با ظهور اپلیکیشن‌های رزرو تاکسی، جهان شاهد وقوع انقلابی در صنعت تاکسی‌رانی بوده است.

به گزارش خودروپرس، در راستای این روند، شرکت‌های مختلف با ارائه اپلیکیشن‌های جدید رزرو تاکسی محصولات خود را به روز کرده‌اند. اما این برای آنها کافی نبوده است.

ظهور هوش مصنوعی به شرکت‌های تاکسیرانی فرصت ارائه ایده‌های جدید و نوآورانه را داده است. یکی از این ایده‌های نوآورانه در قالب تاکسی‌های رباتیک یا روبوتاکسی نمود پیدا کرده که گام نوآورانه بعدی برای حمل و نقل عمومی است.

دنیای حمل و نقل با آگاهی کامل در راستای تولید اتومبیل‌های خودران برای حمل و نقل عمومی گام برمی‌دارد.

به علاوه انتظار می‌رود این فناوری بسیار خودکار باعث تحولات فراوان در دنیای پیرامونی ما شود. در اینجا بد نیست نگاهی بیاندازیم به برخی مزایای روبوتاکسی‌ها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی:

 

کاهش نرخ تصادفات

تلفات جاده‌ای به دلیل خطاهای انسانی در حال حاضر به یکی از علل شایع مرگ و میر تبدیل شده است. اما حمل و نقل عمومی از جمله استفاده از تاکسی‌ها می‌تواند به کاهش نرخ تصادفات کمک زیادی کند.

در عین حال با نیمه خودران شدن خودروها تعداد این حوادث بیش از پیش کاهش یافته چرا که سنسورها و سیستم‌های پیشرفته در هنگام بروز خطر به راننده هشدار می‌دهند.

به علاوه روبوتاکسی‌ها نیز می‌توانند راهکار بسیار بهتری برای کاهش میزان تصادفات جاده‌ای باشند.

 

کاهش ترافیک

فناوری تمام خودران می‌تواند در کاهش بار ترافیکی بسیار مفید باشد، چرا که اتومبیل‌های خودران به فناوری خودروی متصل مجهز شده‌اند.

با استفاده از این فناوری، خودروها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که براساس آن می‌توان مسیرهای موجود را بهبود بخشید. این اطلاعات می‌تواند به توزیع یک جریان ترافیک مناسب کمک کند.

این امر به تاکسی‌های رباتیک کمک می‌کنند تا سواری راحت‌تری را ارائه داده و همچنین زمان سفر را کاهش دهند.

 

انتشار کمتر دی‌اکسید کربن

بسیاری بر این باور هستند که حمل و نقل باعث تشدید گرمایش کره زمین شده است. صرفنظر از پیامدهای زیست‌محیطی، خودروها معمولاً با توجه به خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان انتخاب می‌شوند.

از سوی دیگر، ازدحام ترافیک، افزایش سرعت و شتاب‌گیری مجدد خودروها چیزی جز افزایش آلودگی را به همراه نداشته است.

با این حال روبوتاکسی‌ها می‌توانند به کاهش آلودگی کلی که اغلب توسط سایر وسایل نقلیه ساطع می‌شود کمک کنند.

این وسایل نقلیه خودران طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که سرعت رانندگی ثابت را حفظ کرده و مسافت قابل اندازه‌گیری بین خودروها را حفظ می‌کنند. این می‌توانند ترمزگیری‌های اضافی و شتاب مجدد را کاهش‌دهد.

به علاوه مدل‌های برقی روبوتاکسی با موتور التریکی یا هیبریدی می‌توانند مصرف سوخت را کاهش دهند.

 

پارک ساده‌تر

روبوتاکسی‌ها قادر هستند بدون اشغال فضای بسیار زیاد خود را پارک کنند. این امر می‌تواند باعث بهبود سیستم پارکینگ در کنار کاهش فضای پارک شود. در این صورت تاکسی‌ها به راحتی، با نظم فراوان و صرفه‌جویی در فضا در کنار یکدیگر پارک می‌شوند.

 

تاکسی‌های مؤثر و مقرون به صرفه

همانطور که قبلاً ذکر شد، تاکسی‌های خودران به کاهش بار ترافیکی کمک می‌کنند. از آنجا که روبوتاکسی‌ها به سوخت و زمان چندانی نیاز ندارند، هزینه سواری نیز کاهش می‌یابد.

 

مزایای ارائه‌شده توسط روبوتاکسی‌ها باعث توجه سازندگان مختلف و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل را به خود جلب کرده است.

از سوی دیگر چند شرکت خدمات تاکسی‌رانی ابتکار عمل را به دست گرفته و تاکسی‌های رباتیک را برای ارتقای خدمات خود معرفی کرده‌اند.

اخیراً شرکت خودروسازی فیات کرایسلر با همکاری استارتاپ چینی AutoX اقدام به عرضه روبوتاکسی‌ها در چین کرد.  این شرکت‌ها قصد دارند خدمات تاکسی رباتیک را در چند شهر از جمله شنژن و شانگهای در دو فصل نخست سال آینده عرضه کنند.

در همین حال Tata Elxsi ارائه‌دهنده پیشروی راهکارهای حمل و نقل با مشارکت شرکت نرم‌افزاری AEye از یک تاکسی رباتیک یپارچه رونمایی کرده است. این روبوتاکسی به پلتفرم iDAR شرکت AEye مجهز است. هدف این شرکت‌ها تسریع استقرار قابلیت‌های خودران در وسایل نقلیه از جمله روبوتاکسی‌ها به کمک iDAR است.

در پایان خاطرنشان می‌شود که بازار روبوتاکسی‌ها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است به طوری که طبق پیش‌بینی‌های « Allied Market Research» انتظار می‌رود ارزش این بازار با رشد سالانه 67.8 درصد در سال 2030 به 38.61 میلیارد دلار برسد.

تقاضای فزاینده برای خودروهای کم مصرف و بدون آلایندگی و افزایش نیاز به ایمنی بهتر جاده ها و کنترل ترافیک دو عامل اصلی رشد هستند.

علاوه بر این انتظار می‌رود افزایش مقررات دولتی و افزایش روند شهرهای هوشمند فرصت‌های متعددی را در آینده برای این بازار فراهم کند.

منبع: AutoTech

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

مزایای روبوتاکسی در حمل و نقل عمومی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است