Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
«کار اند درایور» گزارش می دهد؛

چه مدل خودروهایی از کمبود تراشه های کامپیوتری متأثر شده اند؟

دوشنبه | ۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۱:۳۸ | کد خبر: CP- ۱۷۴۱۷ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
تولید برخی نام های بزرگ از جمله فورد F-150، جیپ گرند چروکی و مرسدس بنز کلاس C به خاطر کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی متوقف شده یا کاهش یافته است.

به گزارش خودروپرس، کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی صنعت خودرو را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار داده است.

در حال حاضر خیلی از کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان فعالیت های خود را به حال تعلیق درآورده اند و تولید تعداد زیادی از مدل خودروهای معروف تحت تأثیر کمبود تراشه کاهش یافته یا متوقف شده است.

استلانتیس غول نوپای صنعت خودرو به تازگی اعلام کرد به دلیل کمبود تراشه از سرعت سنج های آنالوگ به جای دیجیتال در مدل های پژو 308 استفاده خواهد کرد.

تقریباً همه خودروسازان تحت تأثیر این معضل قرار گفته و مجبور به تعدیل و تغییر برنامه های تولیدی خود شده اند.

واشنگتن پست به نقل از شرکت مشاوره «AlixPartners» تخمین می زند که صنعت جهانی خودرو امسال چیزی در حدود 1/5 تا 5 میلیون دستگاه خودرو کمتر از آنچه در ابتدا انتظار می رفت تولید خواهد کرد.

تولید فولکس واگن به تنهایی در فصل نخست سال 2021 حدود 100 هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه سال گذشته برآورد می شود و انتظار می رود که اوضاع این شرکت در فصل دوم سال بدتر از سه ماهه نخست شود در حالی که توقع نمی رود فولکس واگن بتواند این اختلاف را امسال جبران کند.

دقیقاً مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت اما کارشناسان چشم انداز خوبی را برای حل این معضل متصور نیستند.

با توجه به این اوضاع مشکلات متعدد دیگر، روزنامه چاینا مورنینگ پست این هفته گزارش داد که بحران کمبود تراشه ممکن است تا سال 2022 ادامه داشته باشد.

پایگاه کار اند درایور در گزارشی به ذکر اسامی مدل خودروهای برندهای بزرگ که در حال حاضر تولید آنها تحت تأثیر کمبود تراشه قرار گرفته، پرداخته است:

شورلت کامارو، اکویناکس، مالیبو، تراورس؛ کادیلاک XT4/XT5/XT6؛ جی ام سی آکادیا

بیش از 10 هزار کارگر دچار نوعی بیکاری موقت در کارخانه های جنرال موتورز شده اند. سه کارخانه واقع در تنسی، میشیگان و نیومکزیکو برای یک یا دو هفته تعطیل خواهند شد و سه کارخانه دیگر در میشیگان، کانزاس سیتی و انتاریو تعطیلی کنونی شان را تمدید خواهند کرد. مدل های شورلت، کادیلاک و جی ام سی در این کارخانه ها تولید می شود.

فورد F-150، اکسپلورر، موستانگ؛ لینکولن اویتور، ناتیلوس

فورد پیشتر تولید مدل محبوب F-150 و اکسپلورر را کاهش داد اما این خودروساز هفته جاری اعلام کرد که میزان تولید در برخی کارخانه ها را برای یکی دو هفته دیگر کاهش خواهد داد. کارخانه های فورد در شیکاگو، فت راک و کانزاس سیتی تا بعد از هفته 10 می همچنان بیکار خواهند ماند. این کارخانه ها از اواسط آوریل تعطیل بوده اند و مدل هایی چون موستانگ، اج و ون ترانزیت تحت تأثیر این وقفه های تولیدی قرار گرفته است. تولید لینکلن آریتور و ناتیلوس نیز متأثر از این قضیه متأثر شده است.

هیوندای

هیوندای ظاهراً تراشه های زیادی را در سبد موجودی خود برای حفظ آمار تولید در بخش نخست سال در اختیار دارد اما این شرکت اعلام کرده که باید همانند آوریل تعداد تولیدات خود را در ماه می تعدیل کند. به گفته یک سخنگوی شرکت نام مدل هایی که تحت تأثیر کمبود تراشه قرار می گیرند مشخص نیست. اوایل ماه جاری کارخانه هیوندای در آسان که سوناتا را برای بازارهای خارجی تولید می کند به طور موقت تولیدات خود را متوقف کرد و کارخانه اصلی شرکت در اولسان نیز برای یک هفته تعطیل شد. هنوز خبری از توقف تولیدات آن در آمریکا نیست.

جگوار XE، XF، F-Type؛ لندرور دیسکاوری، رنج رور ایووک

به گزارش بلومبرگ، این خودروساز انگلیسی تولید خودروهای جگوار XE، XF و F-type در کارخانه «Castle Bromwich» انگلیس و شاسی بلندهای لندرور و رنج رور در کارخانه «Halewood» را از 26 آوریل موقتاً متوقف خواهد کرد. در کارخانه Halewood مدل های لندرور دیسکاوری اسپورت و رنج رور ایووک تولید می شوند. تولید کارخانه «Solihull» که مابقی مدل های رنج رور به علاوه لندرور دیفندر و جگوار F-Pace را می سازد تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

جیپ گرند چروکی، دوج دورانگو

کارخانه استلانتیس واقع در دیترویت شیفت های کاری کارگران خود را در آوریل و می کاهش خواهد داد. این بدان معناست که تولید جیپ گرند چروکی و شاسی بلند دوج دورانگو تا انتهای ماه می تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. این کارخانه معمولاً 20 ساعت در روز با سه خدمه کار می کند اما دو خدمه بین 26 آوریل تا 17 می بیکار خواهند شد در حالی که خدمه سوم از 17 تا 31 می مرخص می شود.

مرسدس بنز کلاس سی، GLC ،EQC

مرسدس سال گذشته تولید کلاس C را در کارخانه آلاباما آمریکا متوقف کرد اما احتمالاً تولید آن در کارخانه های دیگر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. دایملر گفته است تولید دو کارخانه خود واقع در برمن و راشتات آلمان را دست کم برای یک هفته تعطیل خواهد کرد. مدل کلاس C، کراس اور GLC و خودرو الکتریکی EQC در برمن تولید می شوند در حالی که کارخانه راشتات خودروهای کامپکت مرسدس را تولید می کند.

میتسوبیشی

به گزارش بلومبرگ میتسوبیشی در ماه های ژانویه و فوریه امسال هر ماه حدود 90 هزار دستگاه خودرو تولید کرد بنابراین خبر کاهش 16 هزار دستگاهی این شرکت در ماه می به این معناست که حدود یک پنجم تولید جهانی میتسوبیشی تحت تأثیر کمبود تراشه قرار خواهد گرفت. اما اینکه دقیقاً کدام مدل ها با وقفه تولید مواجه می شوند در حال حاضر مشخص نیست گرچه سخنگوی میتسوبیشی به کار اند درایور گفت که مدل های لطمه دیده از کارخانه های اوکازاکی و میزوشیما ژاپن و تایلند خواهند بود.

نیسان آلتیما، لیف، ماکسیما، مورانو، روج

نیسان هنوز خبری را رسماً اعلام نکرده اما منابعی اعلام کردند کارخانه کیوشو ژاپن به طور موقت در اواسط ماه می تعطیل خواهد شد. یکی از مدل های تولیدی این کارخانه شاسی بلند ایکس تریل (که در آمریکا با عنوان روج شناخته می شود) است. در عین حال گفته می شود یک کارخانه دیگر در ژاپن نیز در ماه می برای 10 روز تعطیل خواهد شد و دو کارخانه دیگر شیفت شب را در ماه می حذف خواهند کرد. قبلاً در ماه مارس، نیسان برخی از تولیدات برنامه ریزی شده خود در آمریکا شامل مورانو، لیف، ماکسیما و روج را متوقف کرده بود.

سوبارو اسنت، ایمپرزا، لگاسی، اوت باک

خبرگزاری محلی ایندیاناپولیس (WFYI) پیشتر گزارش داد که کارخانه سوبارو در ایندیانا آمریکا طی دو هفته آخر آوریل تعطیل شد که بر تولید 15 هزار دستگاه خودرو تأثیر گذاشت. این کارخانه مدل های اسنت، ایمپرزا، لگاسی و اوت باک را تولید می کند.

منبع: کار اند درایور

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چه مدل خودروهایی از کمبود تراشه های کامپیوتری متأثر شده اند؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است