Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

گزارش «UN» درباره نقش خودروهای دست دوم در آلودگی هوا

یکشنبه | ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ۱۱:۳۰ | کد خبر: CP- ۱۷۲۴۷ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
میلیون ها خودرو دست دوم صادراتی از اروپا، آمریکا و ژاپن به کشورهای در حال توسعه سهم قابل توجهی در آلودگی هوای جهان داشته اند.

به گزارش خوددروپرس، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد میلیون ها خودرو، ون و مینی بوس دست دوم صادراتی از اروپا، آمریکا و ژاپن به کشورهای در حال توسعه از کیفیت ضعیفی برخوردار بوده و سهم قابل توجهی در آلودگی هوا داشته اند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) در این گزارش که اخیراً منتشر شد این خودروهای بی کیفیت را عاملی بازدارنده در مسیر تلاش برای کاهش تأثیر تغییرات اقلیمی قلمداد کرد.

این گزارش نشان می دهد که در فاصله سال های 2015 تا 2018، بیش از 14 میلیون خودرو سبک دست دوم به اقصی نقاط جهان صادر شده است.

حدود 80 درصد از این خودروها راهی کشورهایی با درآمد پایین و متوسط شده و بیش از نیمی از این تعداد روانه آفریقا شده است.

گزارش فوق اقدام جدی برای پر کردن خلأ سیاست های کنونی با اتخاذ حداقل استانداردهای کیفی که ضامن کمک خودروهای دست دوم به ایجاد ناوگان پاک و ایمن در کشورهای واردکننده باشد را خواستار شده است.

طبق این گزارش ناوگان رو به رشد جهانی خودروها سهم عمده ای در آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی دارد؛ در سراسر جهان بخش حمل و نقل نزدیک به یک چهارم از گازهای گلخانه ای را تولید می کند.

به طور مشخص آلایندگی خودرو منبع مهمی از تولید ذرات PM2.5 و اکسیدهای نیتروژن (NOx) است که منشأ اصلی آلودگی هوای شهری محسوب می شوند.

این گزارش که براساس تگزارحلیل عمیق و جامع بر روی 146 کشور صورت گرفت دریافت که حدود دو سوم از کشورها دارای سیاست های «ضعیف» یا «خیلی ضعیف» در رابطه با مقررات واردات خودروهای دست دوم هستند.

به علاوه گزارش نشان می دهد که کدام کشورهای تدابیری را برای کنترل واردات خودروهای دست دوم از نظر استانداردهای سن و آلایندگی اجرا کرده اند که باعث ورود خودروهای دست دوم باکیفیت از جمله اتومبیل های هیبریدی و برقی با قیمت های مناسب به این کشورها شده است.

برای مثال مراکش تنها به خودروهایی با سن کمتر از 5 سال و محصولاتی که استاندارد یورو 4 را برآورده کرده باشند اجازه ورود می دهد و بنابراین تنها واردکننده خودروهای دست دوم پاک و نسبتاً پیشرفته از اروپاست.

این گزارش دریافت که کشورهای آفریقایی بیشترین تعداد خودروهای مستعمل را طی دوره تحت مطالعه وارد کرده اند (40 درصد) و پس از آن به ترتیب کشورهایی در شرق اروپا (24 درصد)، آسیا اقیانوسیه (15 درصد)، خاورمیانه (12 درصد) و آمریکای لاتین (9 درصد) قرار گرفتند.

به گزارش سازمان ملل، هلند یکی از کشورهای صادرکننده خودروهای دست دوم در اروپا از طریق بنادر خود است.

مطالعه ای که اخیراً توسط هلند صورت گرفت نشان داد که بخش عمده ای از این خودروها فاقد یک مجوز کاربری معتبر در زمان صادرات بوده اند.

اغلب این خودروها بین 16 تا 20 سال سن داشتند و اکثراً پایین تر از استانداردهای کیفی یورو 4 بودند.

برای مثال، میانگین سن خودروهای صادراتی به گامبیا نزدیک به 19 سال بود در حالی که یک چهارم از خودروهای دست دوم صادراتی به نیجریه تقریباً از سن 20 سال برخوردار بودند.

هچنین طبق این گزارش کیفیت ضعیف خودروهای دست دوم باعث افزایش نرخ تصادفات جاده می شود.

اکثر کشورهای برخوردار از مقررات «ضعیف» یا «بسیار ضعیف» خودروهای دست دوم نظیر مالاوی، نیجریه، زیمبابوه و بروندی دارای نرخ بسیار بالای مرگ و میر حاصل از تصادفات جاده ای هستند.

در مقابل کشورهایی که مقررات مربوط به خودروهای دست دوم را وضع کرده اند شاهد ناوگان ایمن تر و تصادفات جاده ای کمتر بوده اند.

منبع: ETAuto

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

گزارش «UN» درباره نقش خودروهای دست دوم در آلودگی هوا

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است