Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

دانستنی هایی درباره باتری خودروهای برقی

شنبه | ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۱۱:۳۰ | کد خبر: CP- ۱۷۲۴۱ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
نکات و دانستی های جالب درباره فناوری باتری خودروهای برقی که رشد سریع و روزافزون را تجربه می کند.

به گزارش خودروپرس، در مسیر حرکت به سمت آینده ای پاک و عاری از کربن، خودروهای برقی نقش مهمی را ایفا می کنند و قلب تپنده این خودروها بدون شک باتری هایی هستند که نیروی محرک آنها خواهند بود.

اما باتری های لیتیوم یونی که نسل جدیدی از باتری خودروهای برقی هستند عاری از اشکالات و نقاط ضعف زیست محیطی یا اخلاقی نیستند.

در این گزارش به اختصار نکاتی درباره این فناوری با رشد سریع را مرور می کنیم:

 

نقش لیتیوم

خودروهای برقی یا همان EVها به جای یک موتور احتراق داخلی از موتور الکتریکی بهره می برند. نیروی این موتور ممکن است توسط سلول های سوختی که از هیدروژن برق تولید می کنند یا یک پکیج باتری لیتیوم – یونی با قابلیت شارژ مجدد تأمین شود.

هر سلول در پکیج باتری حاوی یک الکترود مثبت متشکل از لیتیوم و کبالت و یک الکترود منفی متشکل از گرافیت است.

وقتی اتم ها بین الکترودهای سلول حرکت می کنند، نیرویی ایجاد می شود که موتور را به حرکت درمی آورد.

وسایل نقلیه الکتریکی سروصدای کمی ایجاد می کنند، در زمان استفاده هیچ آلودگی تولید نمی کنند و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند چرا که قطعات متحرک بسیار کمتری نسبت به اتومبیل های احتراق داخلی دارند.

نقشه راه باتری اروپا

بازار خودروهای الکتریکی به سرعت در حال رشد است زیرا مصرف کنندگان به دنبال جایگزین های پاک برای سوخت بنزین و گازوئیل هستند و کمیسیون اروپا پیش بینی میندکه تعداد خودروهای الکتریکی مورد استفاده تا سال 2028 با افزایش 10 برابری به 200 میلیون دستگاه خواهد رسید.

باتری ها حدود 40 درصد از ارزش یک خودرو الکتریکی را تشکیل می دهند و چین در حال حاضر دو سوم تولید جهانی سلول های سوختی را تحت کنترل دارد.

اما اتحادیه اروپا امیدوار است که سهم خود در این رابطه را تا سال 2028 از سه درصد فعلی به 25 درصد افزایش دهد.

سال گذشته این اتحادیه 3/2 میلیارد یورو یارانه دولتی از کشورهای فرانسه، آلمان، فنلاند، سوئد، بلژیک و لهستان برای تقویت صنعت باتری اروپا و تأمین تقاضای داخلی را تصویب کرد.

تاکنون از تعدادی طرح برای ساخت "گیگافکتوری" های غول پیکر اروپایی از جمله یک کارخانه بزرگ تسلا در آلمان و کارخانه 1 میلیارد دلاری در سوئد که توسط فولکس واگن تأمین بودجه می شود رونمایی شده است.

یک توهم سبز؟

برخلاف وسایل نقلیه بنزینی یا دیزلی، اتومبیل های الکتریکی در حین حرکت گازهای گلخانه ای را از خود ساطع نمی کنند.

اما باتری ها به نوبه خود تأثیراتی در آلودگی هوا دارند، در وهله اول به این خاطر که شارژ باتری ها به نیروی برق نیاز دارد که این برق ممکن است توسط نیروگاه های هسته ای یا زغال سنگ ایجاد شود.

استخراج مواد شیمیایی باتری نیز تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست داردکه می تواند باعث نشت مواد سمی به آبراهه ها شود.

در عین حال این باتری ها دارای یک هزینه انسانی هستند – بیش از نیمی از کبالت جهان (یک ماده اصلی باتری) در حال حاضر از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو تأمین می شود، جایی که سازمان هایی مانند عفو بین الملل موارد نقض حقوق و استفاده از کودکان کار را ثبت و مستند کرده اند.

به علاوه فرصت های بازیافت باتری هنوز محدود است و برخی ناظران صنعتی هشدار می دهند که ذخایر جهانی کبالت در حال حاضر رو به اتمام است و برای پاسخگویی به تقاضای آینده کافی نخواهد بود.

 

مسیر طولانی پیش رو

فناوری باتری هنوز جای توسعه دارد – شارژ سلول ها مدت زمان زیادی به طول می انجامد، تولید آنها پرهزینه است و مسافتی که می توانید با یک بار شارژ بپیمایید کوتاه و محدود است.

اما سپتامبر سال گذشته تسلا از پیشرفت هایی خبر داد که به گفته آن باعث کاهش هزینه های تولید باتری برای تسریع حرکت جهانی به سمت انرژی های تجدیدپذیر می شود و می تواند ظرف سه سال یک مدل 25 هزار دلاری خودران را در اختیار مشتریان قرار دهد.

در همین حال جنرال موتورز خودروساز آمریکایی در مارس سال گذشته از طرح هایی برای تولید باتری های اولتیوم شارژ سریع خبر دادکه برد خودروها را به 400 مایل (645 کیلومتر) می رساند.

در حالی که خودروهای تمام برقی در سالیان اخیر بر بازار مسلط شده اند اخیراً علاقه به سلول های سوخت هیدروژنی دوباره افزایش یافته است. این خودروها هیدروژن را به برق تبدیل می کنند و چیزی جز بخار آب از خود ساطع نمی کنند.

این محصولات برد (توان پیمایش) طولانی تری دارند و سوخت رسانی آنها سریع است اما مانند وسایل نقلیه تمام برقی تولیدشان در حال حاضر پرهزینه است و به سرمایه گذاری هنفگتی در توسعه زیرساخت های سوخت رسانی نیاز دارند.

منبع: AFP

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

دانستنی هایی درباره باتری خودروهای برقی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است