Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
«CNBC» گزارش می دهد:

خودرو هوشمند اپل فشار بر خودروسازان را افزایش می دهد

یکشنبه | ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۱:۳۵ | کد خبر: CP- ۱۶۹۴۲ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
ساخت یک خودرو هوشمند توسط اپل فشار بر خودروسازان سنتی برای حرکت پرشتاب به سمت فناوری های خودران را افزایش خواهد داد، نظیر کاری که تسلا با خودروهای برقی انجام داده است.

به گزارش خودروپرس، تسلا از گذشته های دور به خاطر حجم بالای فناوری مورد استفاده در خودروهای خود به عنوان «اپل صنعت خودرو» شناخته شده است.

اما از آنجا که اپل خود مشغول مذاکره با شرکایی چون شرکت خودروسازی هیوندای – کیا کره جنوبی برای ساخت یک خودرو برقی هوشمند است، سرنوشت تسلا و سایر خودروسازان به کجا خواهید انجامید؟

به زبان ساده می توان گفت که این قضیه پیچیده است. اپل به پنهان کاری مشهور است و اطلاعات کمی درباره مدل کسب کار آن در خصوص اصطلاحاً یک «خودرو اپل» وجود دارد.

با این حال در مجموع ورود این غول فناوری به حوزه های جدید از قبیل گوشی، ساعت، موسیقی، استریم و ... به معنای اعمال فشار قابل توجه بر شرکت های سنتی است تا محصولات خود را به سطح فناوری این شرکت برسانند. خودرو نیز قائدتاً از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

مایکل رمزی، نایب رئیس و تحلیل گر خودرو و حمل و نقل هوشمند در شرکت تحقیقاتی گارتنر گفت: "هیچ تردیدی وجود ندارد که ورود اپل به صنعت خودرو بر سایر خودروسازان فشار می آورد تا تجربه مصرف کنندگان خود را تقویت و بهبود بخشند."

وب افزود: "اکوسیستم اپل می تواند به طور کاملاً یکپارچه در یک خودرو مخصوص این شرکت ادغام شود که هیچ شرکت دیگری به جز گوگل قادر به مطابقت با آن نیست."

«استفانی برینلی»، تحلیل گر خودرو در مؤسسه «HIS Markit» ورود اپل به این حوزه را به معنای رقابت بیشتر دانست.

شبکه CNBC اوایل هفته جاری به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات اپل و هیوندای – کیا خبر داد که این خودرو برقی احتمالاً قراراست در سال 2024 در کارخانه کیا در ایالت جورجیا آمریکا تولید شود، گرچه زمان عرضه نهایی آن ممکن است به تأخیر بیافتد.

به گفته این منابع هیچ توافقی تاکنون بین دو شرکت حاصل نشده است. به علاوه این احتمال وجود دارد که اپل نهایتاً تصمیم بگیرد جداگانه با خودروساز دیگری وارد مشارکت شود یا اینکه با خودروسازی غیر از هیوندای – کیا نیز همکاری کند.

اپل در حال حاضر از طریق سیستم «کارپلی» خود که باعث اتصال گوشی آیفون به نمایشگر سرگرمی اطلاعاتی خودرو می شود وارد میلیون ها وسیله نقلیه شده است.

با این حال تولید و فروش واقعی یک خودرو حتی با همکاری شریکی چون هیوندای – کیا به اندازه ورود به سایر بخش های مصرفی ساده نیست. خودرو یک صنعت سرمایه بر با زمان فرآیند طولانی، مقررات ایمنی سخت گیرانه تر و حاشیه های سود بسیار کمتر نسبت به لوازم الکترونیکی مصرفی است.

برینلی گفت: "برای اپل ورود به این فضا ساده نیست. این یک صنعت بسیار پیچیده است و فقط به دلیل اینکه شما اپل هستید از پیچیدگی آن کاسته نمی شود."

بلومبرگ روز جمعه گزارش داد که مذاکرات بین هیوندای و کیا در این خصوص «متوقف» شده است. اما صرفنظر از شرکتی که این خودرو را تولید می کند عرضه یک اتومبیل توسط اپل احتمالاً همان تأثیر را بر صنعت خودرو خواهد داشت.

برای آنکه سود حاشیه ای اپل از تولید این محصول به نزدیکی لوازم الکترونیکی مصرفی آن برسد احتمالاً «نخستین خودرو» آن خودران و بدون نیاز به راننده خواهد بود.

این به معنای آن است که خودرو اپل برای رانندگی توسط انسان در نظر گرفته نشده بلکه رایانه ای با استفاده از یک مجموعه حسگر و رادار برای «پایش و نظارت» بر محیط پیرامونی بکار گرفته می شود.

سال هاست که وعده اتومبیل های خودران داده می شود اما به غیر از ناوگان خودروهایی که توسط شرکت ویمو آلفابت در آریزونا اداره می شود، سایرین همچون جنرال موتورز، اوبر و لیفت از این اهداف عقب افتاده اند یا اینکه به خاطر دشواری آن کلاً از این طرح صرفنظر کرده اند.

صحبت از خودرو احتمالی اپل با نام «پروژه تیتان» سال ها در رسانه ها مطرح شده است. در سال 2017، اپل مجوز آزمایش اتومبیل های خودران در کالیفرنیا را کسب کرد. این شرکت از خودروهای قبلاً ساخته شده نظیر کراس اورهای لکسوس استفاده و فناوری اپل را به این خودروها اضافه کرد.

رانندگی اصولاً تا حدودی ساده به نظر می رسد اما انسان ها – عابران پیاده، دوچرخه سواران، سایر رانندگان – و موجوداتی چون حیوانات در محیط ما می توانند غیرقابل پیش بینی باشند که برنامه ریزی یک وسیله نقلیه برای واکنش ایمن در همه شرایط را بسیار دشوار می سازد.

«سم آبولسامید» تحلیل گر در مؤسسه «Navigant» گفت اپل، پول و تخصص بالقوه برای توسعه چنین سیستمی را در اختیار دارد اما کماکان این یک مأموریت بسیار دشوار است.

وی پیش بینی کرد که خودرو احتمالی اپل ابتدا برای مصرف کنندگان نخواهد بود بلکه خدماتی چون تحویل بار و خدمات رانندگی اشتراکی در بازارهای منتخب (مناطق هدف اکثر شرکت ها برای ساخت اتومبیل های خودران) را دربرخواهد گرفت.

در حال حاضر مشخص نیست که دقیقاً طرح اپل به غیر از همکاری بالقوه آن با هیوندای – کیا برای تولید خودرو چه خواهد بود.

به لحاظ تاریخی، مدل کسب و کار این شرکت فروش محصولات به مصرف کنندگان بوده اما اکنون برای اتکای کمتر به فروش محصول بیش از پیش به سمت خدمات و سرویس های مختلف گرایش پیدا کرده است.

منبع: CNBC

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

خودرو هوشمند اپل فشار بر خودروسازان را افزایش می دهد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است