Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

گام نخست «ب ام و» به سمت فناوری محاسبات ابری

جمعه | ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ - ۰۹:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۶۸۶۶ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
شرکت خودروسازی ب ام و اعلام کرد با استفاده از کامپیوتر کوانتومی «هانیول» (Honeywell) جهت مدیریت خرید هزاران قطعه مورد استفاده در خودروهای خود گام نخست را در جهت انقلاب محاسبات ابری برداشته است.

به گزارش خودروپرس، شرکت خودروسازی ب ام و با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی گام نخست را در جهت ورود به دنیای فناوری محاسبات ابری برداشت.

این خودروساز آلمانی روز جمعه اعلام کرد از یک کامپیوتر کوانتومی «هانیول» (Honeywell) برای بهینه سازی خرید هزاران قطعه ای که در خودروهای آن بکار می روند، استفاده می کند.

این غول خودروسازی شروع به استفاده از کامپیوترهای هانیول - نخست H0 و سپس مدل جدیدتر H1 – کرده است تا مشخص کند کدام قطعات را باید در چه زمانی و از کدام تأمین کننده خریداری نماید تا به این ترتیب ضمن حفظ برنامه زمنی تولید به کمترین هزینه ممکن برسد.

برای مثال یک تأمین کننده ب ام و ممکن است سریع تر و در عین حال دیگری ارزان تر از سایرین باشد. دستگاه از بین انواع فراوان گزینه ها و زیرگزینه های موجود اقدام به انتخاب بهینه می کند. در نهایت ب ام و امیدوار است که از این طریق به سیستم تولید چالاک دست یابد.

«جولیوس مارسئا» مسوول IT گروه ب ام و در بیانیه ای گفت: "ما از بکارگیری توان تحول گرایانه رایانش کوانتومی در صنعت خودرو هیجان زده ایم و خود را متعهد به گسترش مرزهای عملکرد مهندسی می دانیم."

تجربه ب ام و در مورد رایانش کوانتومی جزو نخستین کاربردهای این فناوری نوپا در دنیای واقعی محسوب می شود.

مسائل مربوط به بهینه سازی، نظیر مشکلی که این شرکت خودروسازی در تلاش برای حل آن است، از حوزه هایی است که انتظار می رود رایانه های کوانتومی از ماشین های معمولی پیشی گرفته و بهترین مسیر را از بین مجموعه ای رعب آور از احتمالات پیدا کنند.

مارسا گفت: "ب ام و در سال 2018 شروع به ارزیابی محاسبات کوانتومی کرد و این شرکت ایده های زیادی برای حوزه های استفاده از آن دارد."

کامپیوترهای کوانتومی می توانند مواد شیمیایی باتری در خودروهای الکتریکی را بهبود بخشیده و بهترین نقاط برای نصب جایگاه های شارژ را مشخص کنند.

این فناوری همچنین می تواند از عمده مجموعه ای از الزامات در طراحی و تولید برآید، از الزامات هزینه و طراحی گرفته تا آیرودینامیک و دوام محصول.

مدیر IT ب ام و خاطرنشان کرد: "در نهایت کارشناسان ما پیش بینی می کنند که چند طول دیگر طول خواهد کشید تا بتوان از رایانه های کوانتومی واقعی برای منافع تجاری استفاده کرد."

رایانه های کوانتومی از ماشین های امروزی سبقت می گیرند

در مراحل اولیه، ب ام و سرعت محاسبات ابری را آزمایش خواهد کرد تا مطمئن شود که محاسبات در مقیاس کوچک با نتایج حاصل از ماشین های کلاسیک مطابقت دارند.

با این حال به گفته تونی اوتلی، رئیس واحد تجاری محاسبات ابری هانیول، طی حدود 18 تا 24 ماه آینده رایانه های کوانتومی می توانند از عهده مسائل بهینه سازی که هیچ کامپیوتر کلاسیک از پس آنها برنمی آید، برآیند.

رایانه های کوانتومی تفاوت عمیق و محسوسی با ماشنی های کلاسیک دارند. آنها داده ها را با استفاده از کیوبیت ذخیره و پردازش می کنند. کیوبیت ها می توانند ترکیبی از یک و صفر را برخلاف کامپیوترهای کلاسیک ذخیره کنند.

به علاوه چندین کیوبین را می توان از طریق پدیده ای با عنوان «درهم تنیدگی» متصل کرد. این به کیوبیت ها اجازه می دهد تا تعداد زیادی راه حل ممکن را برای یک مشکل در پیش بگیرند.

با الگوریتم صحیح پردازش که تعاملات کیوبیت را هدایت می کنند، راه حل های بد در عمل یکدیگر را لغو و اجازه می دهند راه حل های خوب ظاهر شود.

سازندگان رایانه های کوانتومی در رقابت برای ساخت ماشین هایی با بیش از چند ده کیوبیت هستند و در نهایت امیدوارند هزاران و سپس میلیون ها کیوبیت بتوانند محاسبات بسیار پیچیده تر را انجام دهند. آنها همچنین در تلاش هستند تا کیوبیت ها را تثبیت کنند تا بتوان اجرای محاسبات را طولانی تر کرد.

بخش اصلی این ماجرا تصحیح خطای محاسبات کوانتومی است که باید به محاسبات در برابر ایرادات کیوبیت کمک کند.

از جمله شرکت ها و صنایع دیگری که با هانیول همکاری می کنند می توان به DHL، Merck، Accenture، JP Morgan Chase و BP اشاره کرد.

برنامه نویسی محاسبات کوانتومی

برنامه نویسی رایانه های کوانتومی با برنامه نویسی رایانه های کلاسیک بسیار متفاوت است، گرچه شرکت های فناوری مثل مایکروسافت، گوگل و آی بی ام روی لایه های نرم افزاری کار می کنند تا دسترسی به آنها بیشتر شود.

اوتلی اظهار داشت: شرکت های علاقه مند به محاسبات کوانتومی معمولاً از خود می پرسند که ایا می توانند الگوریتم های کوانتومی مخصوص به خود را بنویسند یا به تنهایی یک ماشین کوانتومی را برنامه نویسی کنند یا خیر. پاسخی که اغلب شرکت ها می دهند این است که «نه، نمی توانم.»

در حال حاضر شرکت های واسطه و خبره مثل «Cambridge Quantum Computing» و «Zapata Computing» می توانند به این امر کمک کنند. ب ام در این خصوص به شرکتی با عنوان آنتروپیکا لبز «Entropica Labs» اتکا کرده است.

«ایوان مونرو» از بنیانگذاران آنتروپیکا گفت این شرکت علاقه مند به بهبود سخت افزار محاسبات کوانتومی از جمله ماشین های دارای کیوبیت بیشتر با اتصالات پردازشی بهتر بین کیوبیت ها و نرخ خطای کمتر برای محاسبات کوانتومی است.

وی گفت:  "ما مطمئنا هنوز رایانه های کوانتومی بزرگ و قدرتمندی که بتوانند الگوریتم هایی را برای انجام کارهای بهینه سازی یا یادگیری ماشین با سرعت بالا اجرا کنند در اختیار نداریم."

پیشرفت محاسبات کوانتومی هانیول

هانیول در رقابت برای کسب این پیشرفت است و با شرکت هایی آی بی ام، گوگل، مایکروسافت و اینتل در این حوزه رقابت می کند.

سریع ترین رایانه کوانتومی فعلی هانیول یعنی H1 در حال حاضر دارای 10 کیوبیت است اما در هفته های آینده این شرکت قصد دارد این بازه را به 12 تا 20 کیوبیت برساند. ظرفیت افزایش به 40 کیوبیت نیز وجود دارد و هانیول طرح هایی را برای نسل های آینده در سال های پیش رو برنامه ریزی کرده است.

اوتلی خاطرنشان کرد: "وقتی شما کیوبیت های دیگری را می افزایید، از آستانه ای عبور می کنید که دیگر نمی توانید به طور کلاسیک محاسبه کنید."

به گفته وی هانیول در آستانه ایجاد یک کیوبیت منطقی است: "اطمینان داریم که امسال این اتفاق می افتد، به طور ایده آل در نیمه نخست سال جاری."

منبع: CNET

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

گام نخست «ب ام و» به سمت فناوری محاسبات ابری

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است