Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

هراس از کرونا رونق بخش خودروهای دست دوم در اروپا

جمعه | ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۰۹:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۶۴۶۰ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
هراس از ابتلا به کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی و نگرانی از هزینه کرد بالا در مورد خرید خودروهای نو و دست اول از جمله عواملی است که بازار محصولات دست دوم در اروپا را رونق بخشیده است.

به گزارش خودروپرس، بی ثباتی اقتصادی در سراسر اروپا مشتریانِ نگران از ابتلا به کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی را به سمت خرید خودروهای مدل قدیمی و دست دوم سوق داده است.

رابرت پرز که اخیراً از آرژانتین به مادرید پایتخت اسپانیا نقل مکان کرده است، می گوید: "حمل و نقل عمومی در اینجا فوق العاده است، اما با توجه به شیوع کووید بهتر است تا از آن دوری کنیم."

این مهندس 33 ساله خودرو که در جستجوی کار به اسپانیا آمده است یک اتومبیل قرمز رنگ «سئات تولدو» مدل 2001 را به قیمت 2 هزار یورو از «اوکازیون پلاس» شرکت فروش اتومبیل های دست دوم اسپانیایی خریداری کرده، شرکتی که از زمان آغاز قرنطینه به دلیل تقاضای زیاد چهار نمایندگی جدید را افتتاح کرده است.

اطلاعاتی که توسط شرکت تحقیقاتی «HIS Markit» و بازار آنلاین خودرو «AutoScout24» در اختیار رویترز قرار گرفته است نشان می دهد که ثبت نام خودروهای قدیمی در سراسر اروپا و همچنین جستجوی اینترنتی کاربران برای خرید وسایل نقلیه مسن تر شاهد یک روند رو به رشد بوده است.

افزایش علاقه مصرف کنندگان به خودروهای دست دوم، خبر خوبی برای شبکه های حمل و نقل عمومی از یک سو و محیط زیست از سوی دیگر محسوب نمی شود چرا که تقاضای بیشتر برای خودروهای قدیمی و آلاینده نسبت به خودروهای برقی جدید تأثیر مخربی در آلودگی هوا خواهد داشت.

با این حال انتظار می رود رویگردانی از حمل و نقل عمومی و اقبال به سمت حمل و نقل فردی در بلندمدت به خودروسازان که در 10 ماهه نخست سال 2020 با کاهش 27 درصدی فروش خودروهای جدید در سراسر اروپا بر اثر کرونا مواجه شده اند، کمک کند.

آمین سلطانی مدیرکل نمایندگی فروش خودروهای دست دوم «Nawaie Motoring» در حومه لندن اشاره می کند که تقاضا برای خرید اتومبیل های قدیمی با قیمت کمتر از 3 هزار پوند افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت خودروهایی که تقریباً بیش از یک دهه عمر دارند 25 درصد افزایش یافته زیرا خریدارانی که عادت به استفاده از قطار و اتوبوس داشتند به دنبال گزینه های اقتصادی و مقرون به صرفه هستند.

سلطانی به رویترز گفت: "هر خودرو کمتر از 3 هزار پوند به سرعت فروخته می شود و جایگزین کردن آن در سیستم موجودی ما بسیار دشوار است چون همه به دنبال همان خودرو هستند. بیشتر مردم در پی دوری از حمل و نقل عمومی هستند."

تقاضای قوی برای خودروهای جدید در آمریکا، اروپا و خصوصاً چین در ماه های اخیر به خودروسازان کمک کرده است تا حدودی آسیب های شدید مالی ناشی از قرنطینه های پاندمی در بهار را جبران کنند.

با این حال تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت نام خودرو در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و انگلیس که توسط «HIS Markit» برای رویترز صورت گرفته نشان می دهد که تغییر رویکرد چشمگیری به سمت وسایل نقلیه قدیمی و دست دوم وجود دارد.

برای مثال در فرانسه تجزیه و تحلیل IHS نشان داد که ثبت نام خودروهای دست دوم در فصل سوم سال تقریباً 16 درصد افزایش یافته در حالی که فروش خودروهای جدید بیش از 5 درصد کاهش یافته است.

به علاوه این تحقیق حکایت داشت که از ابتدای سال 2020 تاکنون وسایل نقلیه با عمر بیش از 15 سال سهم بالاتری از ثبت نام خودروهای جدید را نسبت به سال 2019 تشکیل داده اند.

 خودروهای ارزان

«بجورن هوتر» مدیر محصولات وابسته در IHS گفت: "عملاً در زمان کرونا تعداد خودروهای با عمر بیش از 15 سال نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است."

به گفته IHS ثبت نام خودروهای دست دوم در اسپانیا با افزایش حدود 25 درصدی مواجه شده است.

پرتال فروش خودرو «Sumauto»، بخشی از شرکت رسانه ای اسپانیایی «Vocento» به رویترز اعلام کرد که فروش خودروهای بالای 20 سال از ژوئن تا اکتبر در اسپانیا 25 درصد افزایش یافته در حالی که محصولات با عمر بیش از 15 سال شاهد رشد 16 درصدی بوده اند.

 حمل و نقل شخصی

بازار آنلاین خودرو «AutoScout24» که در اتریش، بلژیک، آلمان، ایتالیا و هلند خدمات رسانی می کند در تحلیلی برای رویترز اعلام کرد که جستجوهای اینترنتی برای اتومبیل های قدیمی تر از تابستان امسال افزایش یافته است.

به عنوان مثال اطلاعات این مرکز نشان داد که در فاصله زمانی جولای تا سپتامبر، جستجوی آ نلاین برای خودروهای بالای 20 سال در فرانسه 80 درصد، در هلند 77 درصد و در بلژیک 59 درصد رشد داشته است.

«ادگار برگر» مدیرعامل «AutoScout24» گفت گرچه حمل و نقل شخصی در این بازارها اهمیت بیشتری برای مصرف کنندگان به دلیل پاندمی پیدا کرده است اما آنها به دلیل عدم اطمینان اقتصادی نیز محتاط تر شده اند.

با این حال به گفته فروشنده اتومبیل دست دوم اکازیون پلاس، خریداران هنوز از وسایل نقلیه الکتریکی دست دوم گریزان هستند و از بین 2800 خودرویی که هم اکنون در مرحله فروش قرار دارد فقط شش دستگاه برقی هستند.

فرناندو رودریگز، مدیر بازاریابی گفت: "مردم در مورد عملکرد باتری خودروهای برقی در بلندمدت نگران هستند و تمایلی به سرمایه گذاری در کابل کشی شارژ یک خودرو دست دوم ندارند."

علاوه بر عقب نشینی احتمالی از اهداف جاه طلبانه اروپا در زمینه کاهش انتشار گازهای کربنی، نگه داشتن طولانی مدت خودروهای قدیمی در جاده ها با پیامدهای درازمدت دیگری نیز روبرو خوهد بود.

به گفته شرکت های بیمه، خودروهای مسن با قابلیت های ایمنی کمتر ممکن است باعث بروز تصادفات بیشتر و حق بیمه بالاتر شوند و در عین حال تغییر رویکرد به سمت این خودروها به حمل و نقل عمومی آسیب می رساند.

تعداد افرادی که از حمل و نقل عمومی در اسپانیا استفاده می کند در ماه آوریل 92 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 کاهش یافت و در ماه سپتامبر - یعنی چند ماه پس از کاهش محدودیت های قرنطینه ملی - نیز همچنان 44 درصد پایین تر بود.

در انگلیس قبل از آغاز جدیدترین قرطینه ملی در اوایل نوامبر، استفاده عمومی از خطوط ریلی در حدود یک سوم سال 2019 بود در شرایطی که استفاده از خودرو شخصی نزدیک به 90 درصد گزارش شد.

در ماه سپتامبر با ادامه سقوط تعداد مسافران سیستم حمل و نقل عمومی، صادق خان شهردار لندن خواستار یک بسته نجات 5/7 میلیارد پوندی برای بزرگ ترین اپراتور حمل و نقل این شهر شد.

آلمان و فرانسه نیز در تلاش برای رهایی راه آهن های دولتی خود از تنگنای اقتصادی بوده اند.

منبع: رویترز

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

هراس از کرونا رونق بخش خودروهای دست دوم در اروپا

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است