Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بلومبرگ گزارش می دهد؛

چین و رویای توسعه خودروهای هیدروژنی

جمعه | ۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۰۹:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۶۳۹۸ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
در طرح 15 ساله مربوط به خودروهای دارای انرژی نوین که اخیراً منتشر شد، دولت مرکزی چین قصد دارد بر روی ایجاد زنجیره عرضه پیل سوختی و ساخت اتوبوس و کامیون های هیدروژنی تمرکز کند.

به گزارش خودروپرس، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به طرح و برنامه های چین برای توسعه خودروهای سوخت هیدروژنی پرداخته است:

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا سال هاست که ایده استفاده از پیل های سوخت هیدروژنی به جای باتری های برقی در نسل آینده خودروهای پاک را به سخره گرفته است.

رئیس بزرگ ترین سازنده خودروهای برقی جهان در ماه ژوئن توییت زده بود: "پیل های سوختی برابر است با فروش حماقت!"

اما چین بزرگ ترین سازنده خودروهای برقی جهان نظری برخلاف نظر ماسک مصرانه در پی استفاده از پیل های سوخت هیدروژن در خودروهای نسل آینده است هر چند عجله ای برای این کار ندارد.

مقامات چینی ساخت خودروهای سواری، کامیون و اتوبوس های سوخت هیدروژنی را تبلیغ می کنند و پکن به شهرهایی که به اهداف مورد نظر در خصوص بکارگیری این منبع سوختی دست می یابند پاداش می دهد.

در طرح 15 ساله مربوط به خودروهای دارای انرژی جدید (NEVs) که روز دوم نوامبر منتشر شد دولت مرکزی چین اعلام کرد این کشور بر ایجاد زنجیره عرضه پیل سوختی و ساخت اتوبوس و کامیون های هیدروژنی تمرکز خواهد کرد.

«ژی جینپینگ» رئیس جمهور چین نیز در ماه سپتامبر سال 2030 را به عنوان ضرب الاجل خودروسازان برای شروع کاهش انتشار گازهای کربنی اعلام کرد.

«کوین جیانجون تو» عضو غیردائم پژوهشکده فرانسوی «Ifri» ماه اکتبر در گزارشی نوشت: "انتظار می رود در آینده هیدروژن نقش بسیار مهمی را برای کاهش محسوس انتشار گازهای گلخانه ای در چین ایفا کند."

شرکت های خارجی نیز شاهد فرصت های بالقوه ای در تولید کامیون های هیدروژنی در چین هستند.

هیوندای موتور روز پنجم نوامبر از توافقاتی با پنج شریک چینی جهت ساخت خودروهای تجاری پیل سوخت هیدروژنی خبر داد.

«چئول لی» نایب رئیس اجرایی هیوندای و رئیس بخش خودروهای تجاری می گوید: "هیوندای عقیده دارد چین دارای پتانسیل بزرگی برای خودروهای تجاری سوخت هیدروژنی است."

در همین راستا هیوندای و شرکای منطقه ای آن قصد دارند تا سال 2025 حدود 4 هزار خودرو تجاری پیل سوختی را در چین تولید کنند.

«وان گنگ» نایب رئیس گروه مشورتی سیاست گذاری ملی چین که پدر جنبش خودروهای برقی این کشور محسوب می شود اظهار داشت: "خودروهای تمام برقی و اتومبیل های مجهز به پیل سوخت هیدروژنی از اهمیت یکسانی در راهبرد توسعه خودروهای انرژی جدید برخوردارند و در بلندمدت به موازات یکدیگر دنبال خواهند شد."

البته بسیاری از افراد شکاک در توهمات و بدگمانی ماسک نسبت به سوخت هیدروژن شریک هستند.

طبق گزارشی که ماه جاری توسط شرکت پژوهشی «IDTechEX» مستقر در کمبریج انگلیس منتشر شد، پیل های سوختی از کارایی کمتری نسبت به باتری ها برخوردارند و هزینه ایجاد زیرساخت های پشتیبان مثل جایگاه های سوخت رسانی بسیار بیشتر است.

این گزارش می گوید: "خودروهای دارای پیل سوختی طی دو دهه آینده همچنان یک ناکامی تجاری بزرگ خواهند بود."

با این حال رهبران چین در حال حاضر ممکن است گزینه های خود را باز نگه داشته و منتظر بمانند تا ببینند که این فناوری چگونه توسعه می یابد.

تحلیل گران مؤسسه «BloombergNEF» در گزارشی که روز 13 نوامبر منتشر شد با اشاره به طرح 15 ساله چین برای خودروهای انرژی نوین نوشتند: "جزئیات محدود منتشر شده در این طرح نشان می دهد سیاست گذاران در سطح ملی هنوز در حال بحث و رایزنی پیرامون نقش هیدروژن در اقتصاد انرژی چین و هدف این کشور برای عاری سازی کربنی تا سال 2060 هستند."

با این وجود «ReFire» یک استارتاپ مستقر در شانگهای و سازنده موتورهای سلول سوختی یکی از شرکت هایی است که خود را برای افزایش تقاضا آماده می کند.

به گفته «رابین لین» مدیر ارشد اجرایی ReFire، این شرکت سالانه حدود هزار موتور برای تولیدکنندگان کامیون و اتوبوس تولید کرده و انتظار دارد ظرفیت سالانه خود را تا اوایل 2024 به 20 هزار دستگاه برساند.

وی خاطرنشان کرد با مقبولیت بیشتر هیدروژن، شکاف رقابتی موجود با خودروهای برقی به تدریج کاهش خواهد یافت.

لین افزود: "شانس زیادی برای افت چشمگیر قیمت هیدروژن وجود دارد. تا زمانی که هیدروژن به اندازه کافی ارزان باشد، این (سوخت) یک انتخاب طبیعی خواهد بود."

منبع: بلومبرگ

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چین و رویای توسعه خودروهای هیدروژنی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است