Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

چشم انداز صنعت خودرو آمریکا در صورت پیروزی «بایدن»

جمعه | ۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۰۹:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۶۲۱۱ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
آیا پیروزی یک نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا خبر خوبی برای صنعت خودرو این کشور است؟

به گزارش کارپرس، یکی از محورهای اصلی برنامه بایدن در صورت پیروزی در انتخابات و راهیابی به کاخ سفید ایجاد تغییرات اساسی در سیاست زیست محیطی آمریکاست.

در اینجا نگاهی می اندازیم به رئوس برنامه های بایدن برای صنعت خودرو که در صورت شکست دادن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه تحولی اساسی در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

آلاینده های خودرو

وعده بایدن در زمینه اقلیم و محیط زیست، احیا و پیشبرد استانداردهای سختگیرانه تر در زمینه مصرف سوخت است که در دولت اوباما به اجرا درآمد اما توسط ترامپ کنار گذاشته شد.

در دولت اوباما طبق قوانینی که در سال 2012 وضع شد خودروسازان مجبور شدند انتشار دی اکسید کربن برای وسایل نقلیه مسافری و سبک را در فاصله سال های 2017 تا 2021 هر سال به میزان 3/5 درصد و طی سال های 2022 تا 2025 هر سال به مقدار 5 درصد کاهش دهند.

در عین حال کالیفرنیا اجازه یافت استانداردهای سختگیرانه تری را برای خود در زمینه خودروهای با آلایندگی صفر وضع کند که توسط 12 ایالت دیگر آمریکا دنبال شده است.

با این حال ترامپ در ماه آوریل با ابراز نگرانی در مورد هزینه این استانداردها برای تولیدکنندگان خودرو اقدام به اصلاح قوانین کرد که براساس آن الزام کاهش سالانه انتشار گازهای گلخانه ای برای خودروسازان تا سال 2026 به 1/5 درصد تقلیل یافت.

دولت همچنین کالیفرنیا را از تعیین استانداردهای سخت گیرانه تر معاف کرد که ضمن ایجاد یک دعوای حقوقی خودروسازان را وادار کرد تا هر کدام از یک طرف دعوا جانبداری کنند.

خودروسازان اعلام کردند سیاست ترامپ دست کم صرفه جویی 1 میلیارد دلاری را در هزینه های سالانه پیروی از قوانین زیست محیطی برای آنها به دنبال داشته است اما صنعت خودرو در این زمینه دچار اختلاف و دودستگی شد.

شرکت هایی چون فورد، هوندا، فولکس واگن و دیگران با کالیفرنیا بر سر الزامات مربوط به انتشار گازهای کربنی به توافق رسیدند اما جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر در تلاش برای لغو این الزامات در کنار ترامپ ایستادند.

در برنامه بایدن آمده است که وی بر روی استانداردهایی سخت گیرانه و حتی شدیدتر از زمان دولت اوباما در مورد مصرف سوخت متمرکز خواهد شد گرچه جزئیات بیشتری از آن اعلام نشده است.

مجلس نمایندگان که عمدتاً در اختیار دموکرات هاست در ماه ژوئن طبق طرحی پیشنهاد داده بود که الزام کاهش انتشار گازهای کربنی از سال 2026 برای خودروسازان به دست کم 6 درصد در سال برسد.

خودروهای برقی

بایدن وعده داده است که 400 میلیارد دلار در زمینه انتقال به انرژی های پاک از جمله فناوری پیشرفته باتری و وسایل نقلیه الکتریکی سرمایه گذاری دولتی خواهد کرد.

طبق برنامه بایدن، دولت فدرال از ایالت ها و مقامات محلی برای ساخت 500 هزار جایگاه تازه شارژ خودروهای برقی تا انتهای سال 2030 حمایت خواهد کرد.

بنابرآمارهای وزارت انرژی آمریکا تحقق این وعده باعث افزایش چشمگیر زیرساخت های کنونی شارژ در آمریکا می شود که در حال حاضر 87 هزار و 600 جایگاه را دربرمی گیرد.

در مقام مقایسه اتحادیه اروپا هم اکنون طبق آمار پرتال آنلاین «رصدخانه سوخت جایگزین اروپا» دارای 192 هزار جایگاه شارژ خودرو برقی است.

مشوق های خرید خودرو برقی

بایدن گفته است می خواهد مصرف کنندگان را به خرید اتومبیل های برقی از طریق اعتبارات مالیاتی ترغیب کند. دولت فدرال آمریکا در حال حاضر یارانه 7500 دلاری را به ازای هر خودرو برقی برای سقف 200 هزار خودرو نخستی که یک خودروساز می فروشد، اهدا می کند.

تاکنون تنها تسلا و جنرال موتورز به این سقف رسیده اند. یارانه های مربوط به تسلا در انتهای 2019 به پایان رسید در حالی که برای جنرال موتورز در 31 می به اتمام رسید.

کنگره در انتهای سال 2019 از افزایش این سقف به 600 هزار خودرو برقی برای هر خودروساز خودداری کرد.

بایدن گفته است می خواهد اعتبار مالیاتی به نفع مصرف کنندگان طبقه متوسط باشد و خرید وسایل نقلیه ساخت آمریکا را در اولویت قرار دهد.

این امر می تواند برای برخی خودروسازان به جز تسلا چالش ایجاد کند چرا که اولا فورد قصد دارد خیلی از خودروهای برقی آینده خود را در مکزیک و کانادا بسازد و ثانیا جنرال موتورز مشغول برنامه ریزی برای تولید کادیلاک برقی گران قیمت و مدل های هامر با قیمتی بیش از 100 هزار دلار است.

بایدن همچنین مایل به بررسی طرحی است که آمریکایی ها را تشویق به مبادله خودروهای قدیمی و آلاینده خود با محصولات برقی جدید می کند.

این طرح پس از آن عنوان می شود که دموکرات های سنای آمریکا سال گذشته یک برنامه 450 میلیارد دلاری را با هدف جایگزینی 64 میلیون خودرو سوخت بنزینی با خودروهای برقی طی مدت 10 ساله ارائه کردند.

طبق این طرح، مصرف کنندگان تخفیف دست کم 3 هزار دلاری را برای مبادله خودرو خود دریافت خواهند کرد.

مشاغل و کارگران

بایدن می گوید طرح اقلیمی او باعث ایجاد 1 میلیون شغل جدید در صنعت خودرو از بخش تأمین کنندگان گرفته تا تولیدکنندگان و زیرساخت ها خواهد شد.

وی همچنین گفته است که سیاست هایش به نفع کارگران اتحادیه و ایجاد مشاغل بیشتر تحت اتحادیه خواهد بود.

اتحادیه کارگران خودرو آمریکا (UAW) که بیش از 400 هزار عضو فعال را نمایندگی می کند در ماه آوریل صراحتاً از نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرد.

اما تقریباً یک سوم اعضای UAW در انتخابات 2016 با سرپیچی از توصیه های اتحادیه به ترامپ رأی داده بودند. بسیاری از کارگران خودرو نگرانند که سوئیچ کردن صنعت به سمت خودروهای برقی مشاغل آنها را به خطر بیاندازد.

تجارت و چین

مشخص نیست که بایدن جنگ تجاری با چین که باعث محدودیت در صادرات خودرو و قطعات یدکی آمریکا شده است را چگونه خاتمه خواهد داد.

تیم بایدن گفته است که وی نظام تعرفه بر روی واردات خودرو، قطعات و مواد ساخت چین را مورد «بازنگری مجدد» قرار خواهد داد.

به گفته بانک مرکزی آمریکا از زمان اعمال این تعرفه ها قیمت موادی چون فولاد و آلومینیوم افزایش یافته در حالی که مشاغل تولیدی در صنعت خودرو کاهش یافته است.

طبق گزارش مرکز تحقیقات خودرو، بایدن احتمالاً یک رویکرد چندجانبه را با کشورهای متحد برای جلوگیری از نفوذ اقتصادی چین از طریق حمایت قوی تر از سازمان تجارت جهانی (WTO) و اجرای قوانین تجاری موجود در پیش خواهد گرفت.

به علاوه انتظار می رود بایدن به دنبال عضویت آمریکا در پیمان «مشارکت دو سوی اقیانوس آرام» (TPP) باشد.

منبع: رویترز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چشم انداز صنعت خودرو آمریکا در صورت پیروزی «بایدن»

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است