Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
در بحبوبه کرونا؛

صنعت خودرو چین چطور «جان» گرفت؟

چهارشنبه | ۱۳۹۹/۰۳/۲۸ - ۰۸:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۴۸۳۲ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
صنعت خودرو چین توانسته است با عبور از بحران کرونا قوی تر و سریع تر از صنایع خودروسازی کشورهای دیگر به اوضاع نرمال بازگردد که کارشناسان چند دلیل را برای قضیه ذکر کرده اند.

به گزارش کارپرس، چین، بزرگ ترین بازار خودروسازی جهان و دارای بزرگ ترین صنعت خودروسازی است.

تقریباً همه خودروسازان بزرگ سهم عمده ای در بازار چین دارند و بخشی از تولیدات خودروسازی خود را در این کشور متمرکز کرده اند.

سال های 2018 و 2019 برای صنعت خودروسازی چین به قدرت سال های پیش از آن نبود و کاهش تقاضا به یکی از شاخص های اصلی این صنعت تبدیل شده بود.

اما در سال 2020 و دقیقا در زمانی که همه گیری کرونا ضربات جبران ناپذیری به صنایع خودروسازی در سراسر جهان وارد کرده بازار چین نه تنها به سلامت در حال عبور از این بحران است بلکه گویا حتی عملکردی بهتر از سال های 2018 و 2019 را به ثبت رسانده است.

جالب است که فروش خودرو چین در ماه می 2020 حدود 14/5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 رشد کرد و این برای دومین ماه متوالی بود که پس از افزایش 4/4 درصدی در ماه آوریل، این کشور افزایش فروش خودرو را تجربه کرد.

طبق آمار «انجمن تولیدکنندگان خودرو چین» (CAAM)، 19/2 میلیون خودرو در این کشور در ماه می به فروش رسید در حالی که در همین ماه آمار فروش خودروهای سواری در هند به حدود 30 هزار و درانگلیس نیز به 20 هزار دستگاه رسید که حتی نزدیک به آمار می 2019 نیز نبودند.

عوامل متعددی را می توان ذکر کرد که چرا چین در قیاس با سایر بازارها شاهد احیای قوی تر صنعت خودروسازی در دوران شیوع کرونا بوده است:

1) کاهش آمار کرونا

چین نخستین کشوری بود که موارد ابتلا به کووید 19 را گزارش داد و این گمان وجود دارد که منشأ ویروس شهر ووهان بوده است. از ماه دسامبر چین ظاهراً توانست شیوع این ویروس را کنترل کند حتی با وجود آنکه سایر کشورها همچنان درگیر کرونا هستند. قرنطینه های سفت و سخت در اغلب شهرهای چین کاهش یافته در حالی که شهرهای دیگر جهان یا در حالت تعطیلی یا در شرف ورود به قرنطینه قرار داشتند.

2) ازسرگیری کارخانه های تولیدی

با کاهش موارد مثبت ابتلا به بیماری، کارخانه های خودروسازی چین به تدریج عملیات خود را ازسر گرفتند. حتی در «هوبئی» که ووهان در آنجا واقع است کارخانه های تولید و مونتاژ فعالیت های خود را از آغاز کرده اند و در حالی همگی این اتفاقات در چین می افتاد که سایر نقاط جهان وارد فاز قرنطینه می شدند.

برای مثال هوندا موتور در روز 11 مارس اعلام کرد عملیات محدود خود را در سایت تولیدی ووهان از سرگرفته است. در همین بازه زمانی، هند و سایر کشورهای اروپایی حتی قرنطینه های خود را شروع نکرده بودند.

3) تسهیل پروسه مالی خرید خودرو

رسانه خبری دولتی چین CGTN بخشی از بازگشت تقاضا به بخش خودروسازی را به تسهیل گزینه های مالی برای خریداران نسبت داده است. یکی از مدیران چینی بخش خدمات فروش خودرو می گوید: "مشتریان اکنون علاقه مندی بسیار بیشتری به خدمات مالی دارند. بسته پیشنهادی ما هزینه خرید خودرو را در یک دوره زمانی طولانی تر توزیع کرده و رقم پرداخت ماهانه (برای خرید خودرو) کمتر شده است."

وی افزود: "بسته پنج ساله بسیار محبوب است و مشتریان فقط لازم است هر ماه چیزی حدود 4 تا 5 هزار یوان پرداخت کنند."

به علاوه برخی از شهرهای چین مشوق های نقدی را برای افرادی که خودروهای قدیمی خود را با خودروهای جدیدتر معاوضه می کنند در نظر گرفته اند.

 4) تمرکز بر حمل و نقل شخصی

گرچه موارد مثبت ابتلا به کرونا در چین رو به کاهش گذاشته اما شاید کرونا ترسی را از خود به یادگار گذاشته باشد که افراد بیشتری را به سمت حمل و نقل شخصی سوق دهد. استفاده از اتوبوس های عمومی و سیستم های مترو در شهرهایی نظیر پکن و شانگهای در مقایسه با دوران قبل از کرونا به شکل ملاحظه ای کاهش یافته است.

چند تحلیل گر اشاره می کنند که در بازاری به بزرگی بازار چین این می تواند به معنای حرکت بیشتر مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی باشد.

 5) مشوق های دولتی

دولت چین ظاهراً اهمیت زیادی برای احیای بخش خودروسازی قائل است. برای مثال مشوق هایی که برای خودروهای برقی ارائه شده را در نظر بگیرید. در سال 2015 اعلام شد که طرح تخفیف خرید این خودروها (که خودروهای انرژی جدید در چین نامید می شوند) در سال 2020 خاتمه می یابد اما دولت تصمیم گرفت این طرح را برای خودروهای برقی با قیمت کمتر از 300 هزار یوان ادامه دهد.

تخفیف های دولتی یکی از عوامل اصلی کمک به پایین نگه داشتن قیمت خودروهای برقی بوده: معامله ای برد – برد همه برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران.

در همین راستا بود که تسلا قیمت مدل 3 محبوب خود در چین را از 328 هزار یوان به 271 هزار یوان کاهش داد.

دولت های دیگر نیز در حال بررسی مشوق های بیشتر برای خودروهای برقی و با آلایندگی کمتر به ویژه در اوضاع کنونی هستند. فرانسه و آلمان حرکت به سمت حمل و نقل پاک را تشویق می کنند در حالی که انگلیس قصد دارد به هر راننده 6 هزار پوند برای تعویض خودرو قدیمی خود با خودرو برقی اهدا کند.

اما قطعا شتاب این حرکت در چین بیشتر احساس می شود.

منبع: هندوستان تایمز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

صنعت خودرو چین چطور «جان» گرفت؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است