Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
وال استریت ژورنال گزارش می دهد:

قمار بزرگ فولکس واگن روی صنعت خودروهای برقی چین

یکشنبه | ۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۰:۴۸ | کد خبر: CP- ۱۴۶۳۸ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
فولکس واگن به تازگی از سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد یورویی در صنعت خودروهای برقی و تولید باتری در چین خبر داده که جدیدترین قمار این شرکت آلمانی بر روی صنعت خودروسازی چین تلقی می شود.

به گزارش کارپرس، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به سرمایه گذاری های جدید فولکس واگن در صنعت خودروسازی چین اشاره و از آن به عنوان یک «قمار بزرگ» یاد کرد.

در این گزارش آمده است:

فولکس واگن از سرمایه گذاری 1 میلیارد یورویی (1/11 میلیارد دلار) در یک شرکت سازنده خودرو و همچنین یک سرمایه گذاری 1/1 میلیارد یورویی در شرکت تولیدکننده باتری در چین خبر داده که تازه ترین قمار این خودرو بر روی صنعت خودروهای برقی چین محسوب می شود.

طبق جزئیات این سرمایه گذاری، فولکس واگن قصد دارد سهم خود در یک پروژه سرمایه گذاری مشترک با شرکت چینی «JAC Motors» را از 50 درصد فعلی به 75 درصد افزایش دهد که این کار از طریق خرید نیمی از شرکت مادر «JAC» یعنی گروه اتومبیل سازی «آنهوای جیانگ هوای» صورت خواهد گرفت.

این سرمایه گذاری مشترک بر تولید خودروهای برقی تمرکز دارد.

همچنین فولکس واگن درصدد خرید 26 درصد از سهام شرکت «گوچوآن های-تک» است تا به بزرگ ترین سهامدار این شرکت تولیدکننده باتری خودروهای برقی تبدیل شود.

هر دو شرکت مذکور در شهر «هافئی» در 300 مایلی غرب شانگهای واقع هستند.

«استفان وولن اشتاین» مدیر اجرایی فولکس واگن چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری با اشاره به این سرمایه گذاری های جدید گفت: "این بار دیگر نشان می دهد که فولکس واگن از رشد بازار چین اطمینان خاطر دارد."

بازار خودروهای برقی چین پس از یک رشد سریع چند ساله اکنون افت فروش را تجربه می کند. فروش این بازار در سال گذشته با 4 درصد کاهش به 1/2 میلیون دستگاه رسید و سپس در چهار ماه نخست سال 2020 نیز سقوط 43 درصدی را تجربه کرد در حالی که این بازار فقط 3/5 درصد کل خودروهای به فروش رفته را شامل می شد.

اما فولکس واگن و سایر خودروسازان اطمینان دارند که مصرف کنندگان چینی به تبع سایر نقاط جهان سرانجام خودروهای برقی را پذیرا خواهند شد.

این خودروساز آلمانی اعلام کرده که تا سال 2025 قریب به 80 مدل خودرو برقی را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد و به علاوه تا سال 2030 نسخه های برقی همه 300 مدل جهانی خود را روانه بازار می کند.

به رغم افت تقاضا، دولت چین اخیراً هدف گذاری خود برای خودروهای برقی را افزایش داد و به جای سهم 20 درصدی خودروهای برقی از کل فروش خودرو در سال 2025 اعلام شد که این سهم 25 درصد خواهد بود و به عبارت دیگر این معادل با فروش تقریباً شش تا هفت میلیون خودرو برقی تا آن سال خواهد بود.

فولکس واگن در نظر دارد در سال 2025 حدود 1/5 میلیون دستگاه خودرو برقی را به خریداران در چین تحویل دهد که هدفی جاه طلبانه حتی برای پرفروش ترین خودروساز این کشور محسوب می شود.

«یال ژانگ» مدیرعامل شرکت مشاوره «اتوموتیو فورسایت»مستقر در شانگهای می گوید: "این یک علامت برای صنعت خودرو و به ویژه برای تسلاست که نشان می دهد چقدر آنها (فولکس واگن) مصمم هستند."

تسلا سازنده خودروهای برقی در ماه دسامبر شروع به تحویل خودرو از کارخانه جدید خود در شانگهای کرد و در نهایت این شرکت قصد دارد سالانه 500 هزار خودرو برقی در آن کارخانه تولید کند.

فولکس واگن در سال 2017 سرمایه گذاری مشترک خود با شرکت جک (JAC) را برای ساخت خودروهای برقی سطح اول آغاز کرد.

این سرمایه گذاری تاکنون حول عرضه فقط یک خودرو بوده اما به گفته فولکس واگن 5 مدل جدید تا سال 2025 براساس این همکاری تولید خواهد شد و به علاوه ساخت یک کارخانه خودروهای برقی و یک مرکز تحقیق و توسعه در هافئی نیز در دستور کار قرار دارد.

خودروساز آلمانی به تازگی با همکاری دو شرکت اصلی چینی خود (گروه خودروسازی FAW و شرکت SAIC Motor) ساخت دو کارخانه جدید خودروهای برقی با ظرفیت مجموع 600 هزار خودرو در سال را به پایان رساند.

در سال 2018، چین اقدام به آزادسازی بازار خودرو کرد و برای اولین بار به تولیدکنندگان خودرو خارجی اجازه داد تا به طور کامل سهام سرمایه گذاری مشترک با طرف های چینی را صاحب شوند. پیشتر این رقم به مالکیت 50 درصدی محدود شده بود.

تسلا تنها بازیگر خارجی است که تاکنون تصمیم گرفته بدون یک شریک محلی در چین فعالیت کند اما خودروسازان آلمانی به ویژه علاقه مند به همکاری با طرف های چینی هستند.

در سال 2018، شرکت بی.ام.و اعلام کرد بخش عمده سهام سرمایه گذاری مشترک خود با هلدینگ خودروسازی «بریلیانس» چین را تصاحب خواهد کرد و سهم خود را با پرداخت هزینه حدود 4/2 میلیارد دلاری به 75 درصد افزایش می دهد. به علاوه این شرکت از سرمایه گذاری مشترک جدید با «گریت وال موتور» برای ساخت خودروهای مینی برقی خبر داد.

در ماه ژانویه نیز شرکت دایملر سازنده مرسدس بنز اعلام کرد برای ساخت خودروهای هوشمند برقی وارد یک سرمایه گذاری مشترک با گروه هلدینگ «جیلی» شده است.

این در حالی است که خودروسازان آمریکایی و ژاپنی نیز به سمت خودروهای برقی در چین متمایل شده اند. جنرال موتورز اعلام کرده که 20 مدل برقی را تا سال 2030 در چین عرضه خواهد کرددر حالی که شرکت فورد متعهد به عرضه 15 خودرو برقی در این کشور تا سال 2025 شده است.

از آنجاکه فولکس واگن قصد دارد تولید خودروهای برقی را افزایش دهد سرمایه گذاری در شرکت «گوچوآن» که سومین سازنده بزرگ باتری خودروهای برقی چین محسوب می شود ضامن تأمین باتری خودروهای آن خواهد بود.

آقای ژانگ از «اتوموتیو فورسایت» گفت: "خرید یک باتری ساز مثل «گوچوان» اطمینان خاطر بیشتری به فولکس واگن برای تأمین باتری می دهد. آنها (فولکس واگن) می خواهند چرخه تأمین باتری را کنترل کنند که این یک نکته کلیدی برای هر سازنده خودرو برقی است."

منبع: وال استریت ژورنال

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

قمار بزرگ فولکس واگن روی صنعت خودروهای برقی چین

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است