Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نشریه پولیتیکو گزارش می دهد:

چالشی سخت تر از بحران ۲۰۰۸ فراروی صنعت خودروسازی آمریکا

سه شنبه | ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۳:۵۹ | کد خبر: CP- ۱۴۵۰۳ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسوحید جعفریان:
کارخانه های خودروسازی آمریکا از روز دوشنبه عملیات خود را از سرگرفتند اما این احتمال وجود دارد که خودروسازان برای سرپا ماندن بار دیگر به کمک های دولت فدرال متوسل شوند.

به گزارش کارپرس، نشریه «پولیتیکو» در گزارشی به بررسی اوضاع کنونی صنعت خودروسازی آمریکا و چالش های فراروی آن در نتیجه تعطیلی چند ماهه کارخانجات به خاطر ویروس کرونا پرداخت.

این نشریه به نقل از قانونگذاران و نمایندگان کنگره هشدار داد صنعت خودروسازی آمریکا با چالشی سخت تر از بحران سال 2008 روبروست و این احتمال وجود دارد که خودروسازان برای بقای خود به کمک های مالی دولت فدرال متوسل شوند.

در این گزارش آمده است:

کارخانه های تولید خودرو در سراسر آمریکا از روز دوشنبه عملیات خود را از سرگرفته اند اما هنوز مشخص نیست که آیا تولید و تقاضای مصرف کنندگان به حد کافی افزایش خواهد یافت تا آنها بتوانند بدون نیاز به کمک های فدرال به بقای خود ادامه دهند یا خیر.

چنانچه خودروسازان نتوانند با موفقیت کار خود را از سربگیرند و بودجه مورد نیاز را تأمین کنند ممکن است هزاران شغل در معرض خطر قرار گرفته و یک بحران اقتصادی این صنعت حیاتی برای آمریکای شمالی را تهدید کند.

در این صورت ممکن است کنگره و دولت ترامپ برای کمک مالی به صنعت خودروسازی وارد عمل شوند.

تاکنون صنعت خودروسازی آمریکا از تقاضا برای دریافت کمک از دولت ترامپ یا کنگره در طول همه گیری ویروس کرونا خودداری کرده اما کاهش تولید و فروش خودرو، توجه قانوگذاران کنگره را به خود جلب کرده است.

گروهی متشکل از 50 نماینده دو حزب آمریکا و عمدتاً از ایالت های تولیدکننده خودرو هفته گذشته در کنگره هشدار دادند که صنعت خودرو در آینده به کمک های اقتصادی در قالب بسته های حمایتی نیاز خواهد داشت.

به گفته منابعی از صنعت خودرو که با نمایندگان فوق الذکر در تماس هستند، تمرکز اصلی این گروه ایجاد تقاضا برای خودروها به شکل ارائه نوعی مشوق برای آمریکایی ها جهت خرید خودروهای جدید است.

این نمایندگان کنگره که در میان آنها نام «دبی دینگل» و «فرد آپتون» نمایندگان جمهوریخواه میشیگان دیده می شود، اعلام کردند: "صنعت وسایل نقلیه موتوری آمریکا باید قلب توان تولیدی کشور باقی بماند. تبعات اقتصادی پیش بینی شده برای این صنعت خطرناک است."

این قانونگذاران افزودند: "از برخی جهات، چالش هایی فراروی این صنعت فراتر از چالش های مشابه در زمان بحران مالی سال 2008 است."

صنعت خودروسازی آمریکا به طور خاص نسبت به واژه «کمک مالی دولت» حساسیت دارد با توجه به اینکه در سال 2009 حدود 80 میلیارد دلار کمک مالی به خودروسازان تعلق گرفت تا به بازسازی آنها در زمان بحران مالی کمک کند.

به اذعان رهبران صنعت خودرو هفته های پیش رو تعیین خواهد کرد که آیا آنها به انواعی از محرک های مالی برای عبور از تبعات ناشی از همه گیری ویروس احتیاج خواهند داشت یا خیر.

«کودی لاسک» رئیس و مدیرعامل انجمن بین المللی فروشندگان اتومبیل آمریکا می گوید: "کنگره عجله ای برای کمک ندارد چرا که واقعاً مطمئن نیستیم که الان به چه چیزی نیاز داریم. باید منتظر ماند و دید که بازار و مصرف کنندگان چه واکنشی انجام می دهند و سپس نیازهای بخش خودرو را سنجید."

با ازسرگیری فعالیت های خودروسازان این صنعت با چالش های دیگری نیز برای موفقیت به غیر از کمک های احتمالی دولت فدرال مواجه است از جمله اینکه این صنعت اتکای زیادی به شرکا و تأمین کنندگان خود در مکزیک و کانادا دارد.

کارخانه های سراسر آمریکای شمالی طی تقریباً دو ماه گذشته تعطیل بوده اند در حالی که سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا درگیر صدها هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا به ویژه در مناطقی چون میشیگان بودند که صنعت خودروسازی حضوری قوی در آنجا دارد.

تولید خودرو از جمله وانت های پیکاپ در زمان شیوع ویروس به شدت سقوط کرد. آمارهای روز جمعه بانک مرکزی آمریکا نشان داد که اگر مقدار تولید در ماه آوریل به همان منوال ادامه می یافت فقط 180 هزار خودرو در سال 2020 در این کشور تولید می شد.

طبق آمار تولید فوریه، بانک مرکزی پیش بینی کرد که بیش از 11 میلیون خودرو امسال در آمریکا تولید شود.

به گفته این بانک، در مجموع تولید خودرو و قطعات یدکی در ماه آوریل بیش از 70 درصد کاهش یافت.

خودروسازان آمریکایی انتظار دارند با ازسرگیری تولید و افزایش پیوسته تقاضای مصرف کنندگان، ارقام مربوط به ماه می و اوایل ژوئن وضعیت بهتری از صنعت خودرو را ترسیم کند.

شرکت های خودروسازی در آمریکا، مکزیک و کانادا دارای زنجیره های عرضه بسیار پیچیده و به هم پیوسته ای هستند به طوریکه هیچ خودرویی به طور کامل در آمریکا تولید نمی شود. بنابراین یک خودرو و قطعات آن قبل از آنکه به یک نمایندگی فروش برسد اغلب باید چند بار از مرزهای شمالی و جنوبی آمریکا عبور کند.

به همین علت هرگونه وقفه تولیدی در یک کشور می تواند میلیاردها دلار خسارت برای خودروسازان در سراسر این قاره به همراه داشته باشد.

در حال حاضر همه چشم ها به مکزیک دوخته شده است جایی که تولیدکنندگان خصوصاً نگران آن هستند که نحوه واکنش این کشور به ویروس چه تأثیری بر بازگشایی ها خواهد داشت.

دولت مکزیک هفته گذشته طرح هایی را برای گنجاندن صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع حیاتی کشور اعلام کرد اما همچنان پیام های متناقضی از راه می رسد که آیا مکزیکی ها می توانند روز دوشنبه همپای تولیدکنندگان در آمریکا و کانادا تولیدات شان را از سربگیرند یا خیر.

روز جمعه مکزیک اعلام کرد به صنعت خودرو اجازه می دهد از تاریخ یکم ژوئن فعالیت ها را از سربگیرد اما اگر شرکت ها تدابیر بهداشتی و امنیتی را به کار گیرند زودتر این اجازه به آنها داده خواهد شد.

این در حالی است که به گفته مقامات مکزیکی این کشور دوران پیک انتقال ویروس را تجربه می کند و تعداد کل مبتلایان آن از مرز 45 هزار نفر عبور کرده است. با این حال این کشور طی هفته جاری تعدادی از محدودیت های قرنطینه را کاهش خواهد داد و طرح هایی نیز برای بازگشایی گسترده از روز یکم ژوئن در دست اقدام است.

منبع: پولیتیکو

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چالشی سخت تر از بحران ۲۰۰۸ فراروی صنعت خودروسازی آمریکا

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است