Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
تا سال ۲۰۲۵ محقق می‌شود؛

ساخت نخستین بزرگراه الکتریکی دنیا در سوئد

دوشنبه | ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۱۲:۱۴ | کد خبر: CP- ۲۰۷۰۹ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
سوئد قصد دارد نخستین بزرگراه الکتریکی دنیا با قابلیت شارژ خودروهای برقی حین حرکت را تا سال 2025 احداث و افتتاح کند.

به گزارش خودروپرس، این اتوبان الکتریکی (e-motorway) که قرار است تا حدود دو سال دیگر تکمیل شود بخشی از طرح‌های گسترده سوئد برای کربن‌زدایی بخش حمل و نقل در واکنش به قانون جدید اتحادیه اروپاست که خودروهای جدید را ملزم می‌کند از سال 2035 آلایندگی دی اکسید کربن را به صفر برسانند.

یکی از مزیت‌های اصلی بزرگراه مذکور این است که کاربران خودروهای الکتریکی را از دردسر پیدا کردن و انتظار در ایستگاه‌های شارژ رها می‌کند، چرا که طبق تئوری این جاده می‌تواند تمام نیروی مورد نیاز برای خودرو را حین حرکت آن بر روی بزرگراه تأمین می‌کند.

این خبر نخستین بار توسط وب‌سایت یورونیوز گزارش شد که به گفته آن سوئد قبلاً نیز طرح‌های مشابهی را به صورت آزمایشی اجرا کرده اما به نظر می‌رسد طرح فعلی بلندپروازانه‌ترین طرح تاکنون باشد.

براساس این گزارش اداره حمل و نقل سوئد قصد دارد بزرگراه E20 که در وسط سه شهر بزرگ استکهلم، گوتنبرگ و مالمو واقع شده را به این منظور اختصاص دهد.

البته مقامات هنوز تصمیم نگرفته‌اند که از کدام روش شارژ در جاده‌های برقی استفاده کنند، گرچه سه گزینه برای انتخاب در اختیاردارند.

نخستین گزینه سیستم کاتناری است که از کابل‌های بالاسری برای تأمین برق خودروها بر روی جاده استفاده می‌کند که بیشتر مناسب اتوبوس‌ها یا ترامواهاست.

سیستم القایی به عوان گزینه دوم تجهیزاتی را در زیر جاده تعبیه می‌کند که نیروی برق را به کویل‌های نصب‌شده روی وسیله نقلیه الکتریکی منتقل کرده و به این ترتیب خودرو هنگام عبور از جاده شارژ می‌شود.

اما در گزینه سوم جاده به شارژ رسانایی مجهز می‌شود که طی آن برق به صورت بی‌سیم به صفحه فلزی روی خودروی الکتریکی ارسال می‌شود، مشابه با پدرهای شارژر برای تلفن‌های همراه.

سوئد قبلاً تعدادی پروژه آزمایشی را در این راستا اجرا کرده است. در سال 2020 یک جاده الکتریکی بی‌سیم برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در شهر ویزبه واقع در جزیره گوتلند راه‌اندازی شد. این جاده به طول 4.1 کیلومتر شهر ویزبه را به فرودگاه مجاور آن وصل می‌کرد.

این جاده برقی توسط یک شرکت فناوری اسرائیلی باعنوان ElecReon که در زمینه شارژ بی‌سیم خودروها تخصص دارد، راه‌اندازی شد.

پیش از آن در سال 2018 گاردین گزارش شد که یک ریل الکتریکی به طول 2 کیلومتر نزدیک استکلهم به عنوان بخشی از آزمایش خودروهای الکتریکی حین حرکت نصب شده است.

به نظر می‌رسد این فناوری هنوز در مرحله اولیه است و مشخص نیست که آیا جدیدترین پروژه سوئد بر اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز تمرکز خواهد کرد یا هدف بلندپروازانه تری را متناسب با خودروهای استاندارد دنبال می‌کند.

در همین حال فرانسه نیز در حال بررسی یک بزرگراه الکتریکی برای وانت‌ها و کامیون‌هاست که قرار است تا سال 2026 تکمیل شود و به شارژ سیم‌های بالاسری متکی خواهد بود.

با این حال برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که طرح‌های آزمایشی در فرانسه، آلمان و سوئد نشان داده جاده‌های برقی می‌توانند پروژه‌ای بسیار پرهزینه باشند.

طبق گزارشی از Les Echos یک روزنامه تجاری فرانسوی، هزینه الکتریکی‌سازی حدود 9 هزار کیلومتر از جاده‌های این کشور بالغ بر 35 میلیارد یورو خواهد بود.

منبع: DRIVEN

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

ساخت نخستین بزرگراه الکتریکی دنیا در سوئد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است