Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یک مطالعه جدید نشان داد؛

توانایی گوشی همراه برای سنجش ایمنی پل‌ هنگام عبور خودرو

سه شنبه | ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۱۰:۰۳ | کد خبر: CP- ۲۰۱۴۹ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
براساس یک مطالعه جدید، برخی مدل‌های گوشی‌ همراه می‌توانند با نصب یک نرم‌افزار خاص، ایمنی و استحکام سازه یک پل را هنگام عبور خودروها از روی آن تعیین کنند.

به گزارش خودروپرس، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان «مؤسسه فناوری ماساچوست» انجام شده است، برخی دستگاه‌های موبایل حاوی نرم‌افزار خاص می‌توانند با جمع‌آوری داده‌های مهم تعیین کنند که آیا یک اپل از ایمنی و استحکام لازم هنگام عبور خودروها از روی آن برخوردار است یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از گوشی‌های همراه می‌توان به عنوان یک جایگزین کم‌هزینه برای مجموعه‌ای از حسگرهای روی پل استفاده کرد.

کارلو راتی از نویسندگان این مطالعه گفت: "یافته اصلی این است که اطلاعات مربوط به سلامت سازه پل‌ها را می‌توان از داده‌های شتاب‌سنج گوشی هوشمند استخراج کرد."

این مطالعه که بر روی پل معلق «گلدن گیت» در سانفرانسیکو صورت گرفت، نشان داد که دستگاه‌های موبایل قادر هستند تا اطلاعاتی مشابه با حسگرهای ثابت را درباره ارتعاشات پل جمع‌آوری کنند.

به گفته نویسندگان، اطلاعات عظیم و کم‌هزینه‌ای که توسط گوشی‌های هوشمند جمع‌آوری می‌شود می‌تواند نقش مهمی را در نظارت بر سلامت زیرساخت‌های حمل و نقل کنونی ایفا کند.

لازم به ذکر است که  پل‌ها از ارتعاشات طبیعی برخوردار هستند و برای تحلیل «فرکانس مودال» ارتعاشات در جهت‌های مختلف معمولاً مهندسان حسگرهایی چون شتاب‌سنجش‌ها را بر روی پل نصب می‌کنند. تغییرات موجود در فرکانس مودال به مرور زمان می‌تواند نشاندهنده تغییرات در استحکام سازه یک پل باشد.

اما در این مطالعه محققان برای جمع‌آوری داده‌های شتاب‌سنج از یک اپلیکیشن همراه اندرویدی استفاده کردند در شرایطی که دستگاه‌های موبایل در داخل خودروهای عبوری از روی پل قرار گرفته بودند.

نتایج حکایت از این داشت که داده‌های به دست‌آمده از روش موبایلی با داده‌های حاصل از حسگرهایی که بر روی پل‌ها نصب می‌شود، مطابقت دارد.

در خصوص پل گلدن گیت، محققان 102 بار با خودرو از روی پل عبور کردند و تیم تحقیقاتی از 72 سفر مربوط به رانندگان اوبر با گوشی‌های فعال نیز بهره گرفت.

سپس تیم تحقیقاتی نتایج حاصله را با نتایج 240 حسگر که به مدت سه ماه بر روی پل گلدن گیت قرار داده شده بودند، مقایسه کرد.

این مقایسه نشان داد که داده‌های حاصل از گوشی‌ها با داده‌های مربوط به حسگرهای روی پل مطابقت دارد.

البته تنها یک درصد از پل‌های موجود در آمریکا جزو پل‌های معلق هستند و بنابراین محققان روش خود را بر روی پل‌های دیگر نیز امتحان کردند.

به همین منظور آنها یک پل در ایتالیا را انتخاب کرده و 280 سفر خودرویی بر روی پل را با شش حسگر که برای شش ماه بر روی پل نصب شده بود، مقایسه کردند. در اینجا نیز نتایج باعث دلگرمی آنها شد به گونه‌ای که اختلاف کمی بین هر دو روش مشاهده گردید.

منبع: هندوستان تایمز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

توانایی گوشی همراه برای سنجش ایمنی پل‌ هنگام عبور خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است