به گزارش خودروپرس، این شرکت آلمانی اخیراً ایجاد ارتعاش و لرزش (vibration) در قسمتهای خاصی از بدنه بیرونی خودرو به منظور کاهش مقاومت ایرودینامیکی را آزمایش کرده است.
آندریاس واگنر رئیس دپارتمان مهندسی خودرو در دانشگاه اشتوتگارت در تشریح این فناوری گفت: "ما تحقیق کردیم که آیا امکان کاهش ضریب درگ (Cd) در بخشهای خاصی از بدنه خودرو با ایجاد ارتعاشات سیستماتیک وجود دارد یا خیر."
وی افزود: "اگر شما با استفاده از بلندگوهای صوتی ارتعاشات معینی را در بدنه بیرونی خودرو ایجاد کنید، رفتار جریان هوا تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت."
این فرآیند بسیار پیچیده و همچنان در مراحل آزمایش و تحقیق است اما امیدوارکننده به نظر میرسد. پورشه در حال حاضر مشغول مطالعه تأثیرات این روش بر روی صداهای تولیدی و لرزش کلی خودروست.
واگنر اضافه کرد: "در مورد یک شاسی بلند (SUV) میتوان با استفاده از این روش مقدار Cd را تا 7 درصد کاهش داد. البته این فناوری هنوز راه درازی تا عملیاتی شدن در پیش دارد. برای مثال باید مطمئن شویم که سرنشینان هیچ نوع صدای مزاحم یا هر نوع صدای دیگری را نمیشنوند."
گفتنی است ضریب درگ یا مقاومت ایرودینامیکی معیاری است که نشان می دهد یک خودرو تا چه حد می تواند مقاومت هوا را کاهش دهد. هر چه این ضریب کمتر باشد نشاندهنده ایرودینامیک بودن بالاتر خودرو است.
در خودروهای برقی کاهش ضریب ایرودینامیکی سبب افزایش بُرد حرکتی یا توان پیمایش خودرو در هر بار شارژ می شود.
منبع: هندوستان تایمز
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان