به گزارش خودروپرس، والئو شرکت سازنده قطعات خودرو فرانسه از انعقاد قراردادی بزرگ با بامو خبر داد.
طبق این قرارداد پلتفرم خودروهای برقی آینده بامو به سیستمهای دستیار راننده پیشرفته (ADAS) والئو تجهیز خواهد شد.
والئو اعلام کرد که اجزای این سیستم از جمله کنترلر، حسگرها و نرمافزار لازم را برای نسل آینده پلتفرم بامو با عنوان «Neue Klasse» که قرار است در سال 2025 عرضه شود، فراهم خواهد کرد.
این پلتفرم که برای مدلهای آینده بامو از جمله سدان پرفروش سری 3 استفاده خواهد شد، یکی از بخشهای اصلی استراتژی این خودروساز برای تصاحب 50 درصد از سهم فروش جهانی خودروهای الکتریکی تا سال 2030 است.
شرکت فرانسوی خاطرنشان کرد سیستم مذکور که مشترکاً توسط والئو، بامو و کوالکام ساخته میشود قادر خواهد بود تا به درک و شناخت لحظهای از محیط پیرامونی خودرو و نیز داخل آن برسد.
گفتنی است والئو از شرکتهای پیشگام در تجاریسازی فناوری لیدار محسوب میشود.
لیدار که مخفف عبارت تشخیص نور و محدوده است، پالسهایی از نور لیزر را با سرعت میلیونها در ثانیه ارسال میکند که از احسام منعکس شده و به حسگر بازمیگردد. رایانههای داخلی میتوانند از این پالسها برای ایجاد یک نقشه سه بعدی از محیط اطراف خودرو استفاده کنند.
این سیستم مزایای خاصی نسبت به دوربینها یعنی سرعت پردازش دارد و برخلاف دوربین تحت تأثیر ترکیب سطح، سایهها یا نور خورشید یا قرار نمیگیرد.
اغلب سیستمهای خودران از ترکیب رادار، دوربین و لیدار استفاده میکنند.
البته لیدار یک سیستم گرانقیمت است اما شرکتهای تأمینکننده چون اولئو و لومینار در پی کاهش قیمت این فناوری هستند.
لیدار همچنین تحت تأثیر آب و هوای بد قرار میگیرد، گرچه شرکتهای فوق درتلاش برای بهبود قابلیتهای آن در این زمینه هستند تا جایی که والئو میگوید نسل جدید لیدار میتواند غلظت باران را بهتر تشخیص دهد.
به علت هزینه فراوان تعداد کمی از وسایل نقلیه در حال حاضر از لیدار استفاده میکنند.
سیستمهای لیدار والئو، اسکالا (Scala) نام دارند که تاکنون دو نسل از آن تولید و عرضه شده است.
منبع: رویترز
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان