به گزارش خودروپرس، محققان مؤسسه علوم هند (IISc) در حال ساخت یک پلتفرم فناوری بومی جهت تولید تراشههای خودرو هستند.
محققان این مؤسسه با همکاری یک کارخانه ریختهگری مواد نیمههادی تحت برنامه دولتی «IMPRINT» در حال ساخت یک پلتفرم فناوری هستند که میتواند راهکاری برای رفع معضل کمبود تراشه در صنعت خودرو باشد.
توسعه یک پلتفرم فناوری که بتواند طیف گستردهای از قابلیتهای مورد نیاز تراشههای خودرو را ارائه دهد، همواره یک چالش صنعتی بوده که میتواند بین 5 تا 6 سال به طول انجامد، برخلاف پلتفرم فناوری پردازندههای موبایل و لپتاپ که معمولاً ساخت آنها 1.5 تا 2 سال طول میکشد.
تراشههای خودرو به سوئیچها یا ترانزیستورهای ولتاژ بالا بر روی تراشه نیاز دارند. این ترانزیسیتورها LDMOS نامیده میشوند. دستگاههای سیلیکونی LDMOS، نوعی ترانزیستور اثر میدانی هستند که میتوانند در ولتاژهای بسیار بالاتر از ترانزیستورهای معمولی کار کنند و همچنین قادرند با میلیاردها ترانزیستور دیگر در داخل یک تراشه یکپارچه شوند. این نکته به ویژه برای کاربردهای فضایی و دفاعی مهم است.
با در نظر گرفتن این الزامات، تیم IISc و شریک ریختهگری آن بر روی ساخت طیف وسیعی از دستگاههای LDMOS (از 10 تا 80 ولت) با ویژگیهای منطبق بر پیشنهادات فعلی صنعت کار کردهاند و تلاش مشترک آنها به توسعه یک پلتفرم فناوری قوی ولتاژ بالا منجر شده است.
این تلاشها در حالی است که از اوایل سال 2021، صنعت خودرو در سراسر جهان با کمبود جدی تراشه مواجه شده که یکی از دلایل آن افزایش تقاضا برای خودرو و کالاهای مصرفی است.
تراشههای خودرو با تراشههای پردازندههای معمولی قابل استفاده در گوشیهای هوشمند و لپتاپ متفاوت هستند.
یک تراشه خودرو (که به آن ASIC قدرت نیز گفته میشود) باید وظایف مختلفی از جمله سنجش و کنترل قطعات مختلف الکترومکانیکی را به طور همزمان انجام دهد.
در عین حال عمر تراشههای خودرو بیشتر از تراشههای معمولی است و میتوانند 15 تا 20 سال بدون جایگزینی کار کنند.
منبع: هندوستان تایمز
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان