Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

مزایا و معایب صفحات نمایش لمسی خودرو

پنج شنبه | ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۱۱:۱۵ | کد خبر: CP- ۱۹۸۹۹ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
تأثیری که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بر وسایل نقلیه مدرن داشته‌اند قابل انکار نیست.

به گزارش خودروپرس، اگر نگاهی به اتومبیل‌های جدید بیاندازید متوجه وجود دست کم یک صفحه نمایش لمسی و شاید حتی مجموعه‌ای از دکمه‌های لمسی خازنی که تقریباً جایگزین دکمه‌های مکانیکی شده‌اند، خواهید شد.

جذابیت و مقبولیت این صفحات لمسی واضح است و یک کابین خودرو با این المان‌های طراحی می‌تواند شیک و مدرن به نظر می‌رسد، اما در عین حال نقاط ضعف و اشکالاتی وجود دارد که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرند.

افرادی که اخیراً سوار یک خودروی جدید نشده‌اند شاید ندانند که هنگام ارزیابی این فناوری چه نکاتی را باید مدنظر قرار دارند. در نتیجه کارشناسان مؤسسه ادموندز (Edmunds) چند مورد از مزایا و معایب مربوط به صفحات لمسی خودرو را ذکر کرده‌اند.

 

مزیت: دکمه‌های کمتر معادل با صفحات نمایش بزرگ‌تر است

اکثر کاربران یک صفحه نمایش بزرگ را به صفحات نمایش کوچک‌تر ترجیح می‌دهند، بنابراین وقتی خودروسازان دکمه‌های فیزیکی را از روی ماشین برمی‌دارند، فضای بیشتری برای افزایش ابعاد صفحه نمایش مهیا می‌شود. دقیقاً همچون تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند که اندازه آنها در طول سال‌ها افزایش یافته، ابعاد صفحات نمایش خودروها نیز بزرگ شده است. برای مثال لکسوس در سال 2015 شاسی بلند کوچک خود NX را معرفی کرد که این مدل دارای یک صفحه نمایش مرکزی 7 اینچی بود اما کمتر از یک دهه بعد لکسوس مدل 2022 را می‌توان با صفحه نمایش لمسی 14 اینچی خریداری کرد. صفحه نمایش برخی مدل‌ها حتی از این نیز بزرگ‌تر است تا جایی که فورد موستانگ مک-ای دارای یک صفحه لمسی مرکزی 15.5 اینچی است و مرسدس بنز EQS  تمام الکتریکی از یک داشبورد سرتاسری با یک هایپراسکرین بزرگ بهره می‌برد. صفحات نمایش بزرگ‌تر خواناتر هستند، اهداف لمسی بزرگ‌تری را برای تعامل با کاربران فراهم کرده و نگاه کردن به نقشه را ساده‌تر می‌کنند.

 

عیب: احتمال حواس‌پرتی افزایش می‌یابد

در صورت وجود صفحات لمسی، رانندگان باید نگاه خود را از روی جاده بردارند تا اغلب کارها را با لمس دکمه‌ها انجام دهند. طبق مطالعه‌ 2020 یک نهاد مستقل ایمنی جاده در انگلیس (IAM RoadSmart)، انجام یک کار ساده نظیر پخش آهنگ در اسپاتیفای باعث می‌شود تا رانندگان به طور متوسط تا 20 ثانیه نگاه خود را از روی جاده بردارند. از این رو دستورالعمل‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا توصیه می‌کند که «دستگاه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که کارهای مختلف توسط راننده در حین رانندگی با نگاه‌های دور از جاده ظرف 2 ثانیه یا کمتر انجام شود». این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که تأثیر استفاده از کنترل لمسی بر روی زمان واکنش (برخلاف کنترل صوتی) بدتر از ارسال پیامک هنگام رانندگی است.

در صورت رانندگی طولانی با هر خودرویی متوجه می‌شوید که اوضاع چگونه است. برای مثال صفحه تنظیم صدای فیزیکی را تصور کنید. شما می‌توانید بدون آنکه چشم خود را از جاده بردارید، دکمه‌ها را پیدا کرده و آن را بچرخانید. اما این موضوع در مورد یک صفحه لمسی صادق نیست، چونکه نمی‌توانید دکمه‌های مجازی را به راحتی و بدون نگاه به صفحه احساس کنید.

 

مزیت: قابلیت‌های بیشتری را می‌توان به خودرو اضافه کرد

این روزها از صفحه نمایش یک خودروی جدید انتظار می‌رود تا وظایف متعددی را برعهده بگیرد. این نه تنها مستلزم اجرای نرم‌افزار خودروساز بلکه استفاده از سیستم‌های یکپارچه اپل کارپلی و اندروید اتو است. تعداد دکمه‌هایی که برای اجرای هر سه سیستم موردنیاز است را تصور کنید.

از منظر خودروساز، رابط یک صفحه نمایش لمسی، طراحان را از الزام به تعیین محل دکمه‌های بیشتر نجات داده و ظاهر تمیزتری به فضای داخلی می‌بخشد. یکی از مثال‌‌های فوق‌العاده در این رابطه تسلا مدل S است. تقریباً همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های درون خودرو در صفحه نمایش لمسی مرکزی واقع شده است. حتی قابلیت‌هایی که شاید انتظارش را نداشته باشید مانند شیفتر، برف پاک‌کن و چراغ‌ها نیز روی صفحه نمایش لمسی قرار دارند.

خودروی کیا EV6 نیز نمونه قابل توجه دیگری است که از یک ردیف دکمه لمسی خازنی برای کنترل جوی بهره می‌برد اما می‌تواند با فشردن یک دکمه خاص کاملاً  به کنترل‌های استریو تغییر کند. البته مشکل اینجاست که اگر بخواهید دمای داخل را تنظیم کرده و سراغ تنظیمات اشتباه بروید آنگاه ممکن است در عوض صدا را کم و زیاد کنید.

 

عیب: نقطه آسیب‌پذیر مرکزی

وجود قابلیت‌های بیشتر در یک خودروی مدرن فوق‌العاده است اما مشکل قرار دادن همه آنها در یک مکان واحد این است که اگر صفحه نمایش خراب شود، دیگر به هیچکدام از آن ویژگی‌ها دسترسی نخواهید داشت. این اتفاق در موارد متعددی برای ویراستان ادموندز رخ افتاده زیرا گاهی اوقات نرم‌افزار خودروهای جدید به طور کامل اجرا نمی‌شود.

 

مزیت: سفارشی‌سازی بیشتر

از آنجا که دکمه‌های مجازی در یک خودرو به طور فیزیکی در یک مکان توزیع نشده‌اند، امکان سفارشی‌سازی برای کاربران فراهم می‌شود. برای مثال در تسلا مدل 3 رانندگان می‌توانند مکان دکمه‌های اصلی روی صفحه نمایش را طبق اولویت‌ها و ترجیحات خود تغییر دهند. به همین ترتیب در لوسید ایر مدل 2022 نیز رانندگان می‌توانند به سلیقه خود پروفایل‌هایی حاوی پیش‌تنظیمات فرمان، صندلی و استریو ایجاد کنند که امکان ذخیره‌سازی و فراخوانی آنها وجود دارد.

منبع: TechXplore

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

مزایا و معایب صفحات نمایش لمسی خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است