Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
رویترز گزارش می‌دهد؛

قمار پرخطر سونی در بازار خودروهای الکتریکی

دوشنبه | ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۱۲:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۸۸۲۸ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
از موزیک پلیرهای شخصی گرفته تا کنسول‌های بازی، شرکت سونی اغلب قمار پیشگام شدن در ارائه محصولات جدید را به جان خریده است.

به گزارش خودروپرس، اما جهش به سمت خودروهای الکتریکی می‌تواند ریسک و خطرات موجود برای این غول فناوری‌های مصرفی ژاپن را تا سطح قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

اعلام هفته گذشته «کنیچیرو یوشیدا» مدیرعامل سونی در نمایشگاه فناوری لاس وگاس که این شرکت در حال راه‌اندازی واحد خودرویی خود «Sony Mobility» است، سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده و سهام این شرکت را 7 درصد کاهش داد، چرا که چالش عرضه واقعی خودروهای الکتریکی مملو از حسگرها، قطعات الکترونیکی مصرفی و آپشن‌های سرگرمی در ذهن سرمایه‌گذاران تداعی شد.

به گفته تحلیل‌گران، هدف اصلی سونی تولید یک وسیله نقلیه متصل و خودران تحت برند خود برای خدماتی نظیر اشتراک‌‌گذاری خودرو (car sharing) و سواری اشتراکی (ride hailing) است که در نهایت می‌تواند از فروش خودرو سبقت بگیرد.

شرکت تحقیقاتی «MarketsandMarkets» برآورد می‌کند که بازار «حمل و نقل به عنوان یک خدمت» (MaaS) ممکن است از حدود 3 میلیارد دلار در سال گذشته به رقم 40 میلیارد دلار در سال 2030 برسد.

با این حال تحلیل‌گران اشاره می‌کنند که سونی احتمالاً باید سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه کارخانه و تجهیزات انجام دهد تا نمونه اولیه خودروی الکتریکی «Vision-S» خود که اولین بار دو سال پیش در نمایشگاه لاس‌وگاس رونمایی شد را به تعداد کافی برای رقابت مؤثر وارد بازار کند.

«تاکاکی ناکانیشی»، تحلیل‎‌گر خودرو در مؤسسه تحقیقاتی ناکانیشی در توکیو در خصوص اظهارنظر اخیر مدیرعامل سونی گفت: "موفقیت در این بازار (خودرو) کار سختی خواهد بود."

شرکت تسلا، پیشگام صنعت خودروهای الکتریکی که اولین خودرو برقی خود را در سال 2008 به فروش رساند، تاکنون با تکیه بر حمایت سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار برای متحول کردن صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرده است.

در حال حاضر حرکت سریع به سمت خودروهای الکتریکی همزمان با تلاش کشورها جهت حذف تدریجی استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی احتمالاً به شرکت‌های فناوری کمک خواهد کرد، چرا که ساخت این خودروها ساده‌تر از خودروهای موتور احتراق داخلی است.

به گفته ناکانیشی، سونی قصد دارد به فهرست رو به رشد شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، الجی و فاکسکان تایوان که در حال بررسی فرصت‌های خودرویی هستند، ملحق شود.

اما وسایل نقلیه شرکتی چون سونی برای آنکه مناسب حرکت در جاده تلقی شوند، باید از مقررات ایمنی بسیار سختگیرانه‌تری نسبت به لوازم الکترونیکی مصرفی پیروی کنند و قطعات خودرو نیز می‌بایست از مقاومت کافی در برابر سختی‌های جاده و فضای باز برخوردار باشند.

ناکانیشی با بیان اینکه یک مسیر ساده‌تر برای این شرکت ژاپنی شاید واگذاری تولید خودرو به امثال فاکسکان باشد، خاطرنشان کرد: "سونی نمی‌تواند همان کاری که تسلا انجام داد را انجام دهد، چرا که موانع بسیار زیاد است."

سونی هنوز اعلام نکرده که آیا خودروی تحت برند خود را تولید خواهد کرد یا خیر؛ و اصولاً این محصول را به چه نحوی خواهد ساخت.

اما این شرکت قبلاً یک خودروساز معتبر را برای تولید نمونه اولیه خودروی برقی خود بکار گرفته و در عین حال با کارخانه‌ای در اتریش متعلق به شرکت کانادایی سازنده قطعات خودرو (مگنا اینترنشنال) وارد همکاری شده است.

از دیگر اعضای پروژه اروپایی آن می‌توان به شرکت بوش آلمان، شرکت فرانسوی فناوری خودرو «Valeo SE» و استارتاپ مجارستانی خودروهای خودران «AImotive» اشاره کرد.

براساس این گزارش، در حالی که حجم بازار خودروهای برقی همچنان کوچک است اما رشد فروش آن بیش از خودروهای سوخت فسیلی است و تسلا از نظر ارزشی که سرمایه‌گذاران برای آن قائل می‌شوند، بیشترین سود را می‌برد.

ارزش بازاری تسلا در حال حاضر حدود چهار برابر تویوتا موتور است، با وجود آنکه حجم تولید خودرو توسط این شرکت آمریکایی تنها یک دهم تولیدات بزرگ‌ترین سازنده خودرو جهان است.

خودروسازان قدیمی نظیر تویوتا، جنرال موتورز، فولکس واگن و استلانتیس، طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری را در زمینه خودروهای برقی آغاز کرده‌اند که رقابت برای شرکت‌های فناوری همچون سونی را دشوار می‌کند.

از نظر برخی شرکت‌های فناوری نیز جذابیت خودروهای برقی به واسطه ریسک‌ بالای آنها کاهش یافته است.

جیمز دایسون، مخترع جاروبرقی بدون کیسه در سال 2018 به دلیل پیچیدگی‌های این صنعت، طرح تولید خودروهای الکتریکی خود را کنار گذاشت.

شرکت پاناسونیک، رقیب سونی در فناوری مصرفی نیز از تولید خودروهای برقی در بازار انبوه اجتناب کرده، گرچه همچنان مشغول تولید قطعات خودرو از جمله باتری‌ برای خودروهای تسلاست.

یک سخنگوی پاناسونیک در این رابطه گفته است: "پاناسونیک اعتقادی به تولید خودروهای برقی تحت برند خود ندارد."

منبع: رویترز

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

قمار پرخطر سونی در بازار خودروهای الکتریکی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است