Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
گزارش یک بنیاد آمریکایی؛

بلندپروازی های چین، تهدیدی برای کل صنعت خودرو آمریکا

جمعه | ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ - ۱۰:۰۰ | کد خبر: CP- ۱۵۹۵۴ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
یک بنیاد آمریکایی در گزارشی بلندپروازی های چین در عرصه خودروهای برقی را تهدیدی برای کل صنعت خودرو آمریکا قلمداد کرد.

به گزارش کارپرس، گزارش جدید مؤسسه «تضمین انرژی آینده آمریکا» (SAFE) از بلندپروازی و اهداف جاه طلبانه چین در عرصه خودروهای برقی به عنوان تهدیدی برای کلیت صنعت خودرو آمریکا یاد کرد.

براساس این گزارش، آمریکا برای رقابت با مالکیت چین بر نسل آینده حمل و نقل به واکنش همه جانبه ای از سمت هر دو حزب و دولت فدرال نیازمند است.

پژوهشکده «BloombergNEF» پیش بینی می کند که حجم جهانی خودروهای برقی تا سال 2040 به 500 میلیون دستگاه خواهد رسید.

به علاوه طبق پیش بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوچک) نیز تا سال مذکور تقریباً 320 میلیون دستگاه خودرو برقی در جاده های سراسر جهان تردد خواهند کرد.

در همین حال خودروسازان جهانی طی پنج تا 10 سال آینده تصمیم دارند تا 300 میلیارد دلار برای طراحی و تولید خودروهای برقی هزینه کنند که تقریباً نیمی از این سرمایه گذاری در چین اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر چینی ها در نظر دارند تا سال 2025 سهم خودروهای برقی از فروش کل خودروهای سواری و وانت را به یک پنجم افزایش دهند در حالی که سهم کنونی آن کمتر از 5 درصد است.

صنعت خودروهای برقی یکی از محورهای طرح جنجالی حزب حاکم کمونیست چین با عنوان «Made in China 2025» است که هدف آن تسلط بر حوزه های پیشرفته فناوری در سطح جهانی است.

امروزه این کشور تقریباً 70 درصد از ظرفیت جهانی تولید باتری خودروهای برقی را در اختیار دارد در حالی که سهم آمریکای شمالی از این مقدار کمتر از 10 درصد برآورد شده است.

«جیمز تی کانوی» رئیس مشترک شورای رهبری امنیت انرژی در مؤسسه SAFE می گوید: "ما باید نگرانی های واضح امنیتی که توأم با مالکیت چین بر آینده حمل و نقل خواهد بود را ارزیابی کنیم. می بایستی منابع قابل توجه خود را برای تشکیل یک سیستم حمل و نقل قوی و عاری از کنترل چینی ها بسیج کنیم."

وی افزود: "اگر این فرصت را از دست بدهیم، کل صنعت خودرو و وانت و 10 میلیون شغل در آمریکا که تحت پشتیبانی صنعت خودرو هستند را به خطر انداخته ایم. همچنین با یک آینده پرمخاطره تحت کنترل فناوری چین و تصمیمات سیاسی بزرگ ترین رقیب استراتژیک مان در قرن 21ام روبرو خواهیم بود."

چین 70 درصد از منابع لیتیوم جهان، 61 درصد از منابع کاتد و 83 درصد از آندهای مورد استفاده در ساخت باتری را در اختیار دارد. به علاوه این کشور 80 درصد از عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز برای سیستم های تسلیحاتی و خودروهای برقی آمریکا را کنترل می کند.

طبق گزارش مؤسسه «Benchmark Intelligence»، در ماه می 2020، تعداد 107 کارخانه از بین 142 کارخانه تولید باتری لیتیوم یون تحت ساخت در سراسر جهان در چین واقع بودند در حالی که فقط 9 کارخانه برای آمریکا برنامه ریزی شده بودند.

دریاسالار دنیس بلیر، مدیر سابق اطلاعات ملی و رئیس ستاد فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا و همچنین رئیس SAFE می گوید: "در طول چندین دهه، اقتصاد و امنیت ملی آمریکا از وابستگی به بازار نفت رنج برده است. حرکت به سمت خودروهای برقی و متصلاین فرصت را در اختیار کشور ما قرار می دهد تا سرانجام یک سیستم حمل نقل ایجاد کند که مطابق منافع ملی ما باشد. اما اگر به این سمت حرکت نکنیم خطر وابستگی به چین برای نیازهای آینده حمل و نقل مان را به جان خریده ایم."

گوگل یکی از نخستین شرکت های مشهوری بود که در اواخر دهه 2000 ساخت خودروهای خودران (AV) را آغاز کرد اما خیلی از شرکت های فناوری AV در ایالات متحده به دلیل فقدان سیاست جامع فدرال و چارچوب های نظارتی با مشکل مواجه شده اند.

در مقابل امروزه بیشتر شرکت های بزرگ فناوری چین با سرمایه گذاری قابل توجه و پشتیبانی دولت در حال توسعه فناوری AV هستند.

SAFE می گوید: "برای رقابت با شرکت های چینی، این اجازه باید برای هر خودروساز صادر شود تا تعداد خودروهای خودران با طراحی نو در جاده های عمومی را از 2500 دستگاه فعلی به 100 هزار دستگاه افزایش دهد به شرطی که این وسایل به اندازه خودروهای کنونی ایمن باشند."

رابی دایموند، رئیس و مدیرعامل SAFE گفت: "برای رقابت واقعی با مالکیت چین بر این زنجیره های تأمین حیاتی و فناوری جدید، لازم است تا کل اکوسیستم صنعتی مان از بخش مواد معدنی گرفته تا بازارها را بازسازی و احیا کنیم."

منبع: mining.com

 

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بلندپروازی های چین، تهدیدی برای کل صنعت خودرو آمریکا

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است