Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ویژه / هفت راهکار برای رانندگی مناسب در شهر؛

دست در دست هم دهیم به مهر، خیابان را کنیم آرام!

چهارشنبه | ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ - ۰۶:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۲۶۰ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسامیر حسین کریمی:
با افزایش جمعیت در شهر ها و تغییر سبک زندگی مردم، استفاده از وسایل نقلیه شخصی جهت انجام امور روزمره به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

کارپرس / امیر حسین کریمی: همه افرادی که در شهر های شلوغ زندگی می کنند قطعا استرس و اضطراب ناشی از رانندگی در شهر را تجربه کرده اند. استرسهای بی مورد که خودمان باعث به وجود آمدن آن هستیم. تنها اگر در برخی رفتار های خود هنگام رانندگی تجدید نظر کنیم علاوه بر این که به برقراری نظم در شهر کمک کرده ایم ، موجب ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و استرس در تعاملات شهری خود خواهیم شد.

با کارپرس همراه باشید تا چند راهکار ساده را به هم مرور کنیم:


1.    با آرامش پشت فرمان بنشینیم!

 صبح شنبه است و شما با کسالت و بی حوصلگی از خواب بیدار می شوید . اگرتمایل دارید با خودروی شخصی به محل کار خود بروید لطفا همه افکار مخرب صبح شنبه ای خود را فراموش کنید. دل کندن از تفریحات آخر هفته و بی حوصلگی ناشی از آن را پشت فرمان نبرید. بی حوصلگی قطعا موجب عصبانیت شما هنگام رانندگی می شود و عصبانیت شما نیز اسباب عصبانیت دیگران.

اگر این اقدام را انجام می دهید قدم اول برای یک رانندگی با آرامش را پشت سر گذاشتید.

2.    رانندگی تهاجمی را کنار بگذاریم

وارد آوردن فشار های بی دلیل به خودرو هنگام رانندگی، مانند شتابگیری بی مورد، ترمز های ناگهانی، کلاچ گیری و تعویض دنده های غیر اصولی و... علاوه بر افزایش استهلاک خودروی شما موجب ناراحتی سرنشینان و ایجاد احساس عدم اطمینان به راننده  نیز می شود.

همچنین راه گرفتن و انحراف های ناگهانی، راه ندادن به خودرو های دیگر، عدم رعایت فاصله طولی و عرضی(!) با خودروهای دیگر، سبقت گیری از سمت راست، عدم حرکت بین خطوط و پر کردن فضای خالی خصوصا در ترافیک و...  باقی رانندگان را نیز آزرده خاطر می کند! 

3.    بین خطوط و از سمت راست برانیم!

همیشه بین خطوط برانید. با رانندگی روی خطوط موجب به هم خورد نظم ترافیکی و بلاتکلیفی رانندگان منظم و قانون مندی که بین خطوط می رانند می شوید.

همچنین در یک بزرگراه بعد از سبقت گرفتن لاین سمت چپ را خالی کنید؛ اگر عجله ندارید یا مایلید با سرعت پایین به رانندگی بپردازید لاین سبقت را خالی کنید! حتی اگر با حداکثر سرعت مجاز در لاین سبقت رانندگی می کنید به راننده متخلفی که با بوق و چراغ با سرعت زیاد به شما نزدیک می شود راه بدهید.

راه ندادن شما نه تنها این فرد را به راه راست هدایت نمی کند! بلکه او را به سبقت از سمت راست به همراه ناسزا گفتن زیر لب وادار می نماید!

4.    تا حد امکان بوق نزنیم !

وقتی ترافیک سنگین می شود بوق زدن شما در باز شدن سریع تر راه اثری ندارد!

وقتی چراغ راهنمایی را پلیس کنترل می کند باور کنید بوق زدن شما تاثیری در تصمیم گیری پلیس جهت سریع تر سبز کردن چراغ ندارد.

به محض سبز شدن چراغ دست خود را روی بوق نگذارید ، کمی صبر کنید اگر احساس کردید راننده جلویی خوابش برده است با 2 الی 3 تک بوق او را هوشیار کنید. هیچ نیازی به بوق ممتد و اعصاب خرد کن نیست!

جهت اطلاع آن دسته ازعزیزانی که هنوز از بوق های معروف به " 10-11" یا "بوق بنزی" در سطح شهر استفاده می کنند و برای نصب آن بر روی خودروی خود هزینه های عجیب پرداخت کرده اند؛ باید گفت این حرکت نه تنها موجب جذابیت شما و خودروی شما نمی شود بلکه توشه ای از فحش و لعنت را به سوی شما سرازیر خواهد کرد!

لطفا در سایر موارد خود را جای دیگران بگذارید. به طور کلی لطفا هنگام استفاده از بوق بیشتر تامل کنید!

5.    راهنما بزنیم

استفاده از راهنما هیچ هزینه ای ندارد، حتی ممکن است از هزینه های احتمالی ناشی از عدم استفاده از آن نیز پیشگیری کند!
راهنما زدن شما به رانندگان دیگر کمک میکند رفتار شما را پیشبینی کنند و از بروز حادثه جلوگیری شود . البته فراموش نکنید که راهنما زدن به معنای صدور حکم حق تقدم برای شما نخواهد بود!

6.    سد معبر نکنیم!

پارک دوبل و توقف در مکان های غیر مجاز، خصوصا در خیابان های 2 طرفه یا باریک نیز اسباب سوهان برای روح دیگر رانندگان است. اگر برای انجام کاری در شعبه بانک عجله دارید یا فرزندتان هوس بستنی کرده است یا در موارد مشابه ، رها کردن خودرو وسط خیابان و یا حتی جلوی درب پارکینگ ها حتا به مدت کوتاه نیزاصلا ایده خوبی نخواهد بود.

7.    گاهی لازم است تشکر یا معذرت خواهی کنیم.

اگر به طور نا خواسته خطایی انجام دادید که موجب رنجش دیگر رانندگان شد از آن ها عذر خواهی کنید. نه تنها پاسخ این رفتار شما اهانت نخواهد بود بله عصبانیت احتمالی وی را رفع خواهد کرد!

اگر رانندگان دیگر خطایی انجام دادند و معذرت خواهی نکردند، بسیار پسندیده است که شما گذشت کنید و از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کنید. گاهی لازم است کوتاه بیاییم! در عوض وجدانتان حال خواهد آمد!

همچنین تشکر نیز در فرهنگ رانندگی رفتاری شایسته است. برای مثال از رانندگانی که به شما راه می دهند تشکر کنید قطعا پاسخی توأم با احترام از آن ها دریافت خواهید کرد.

حتی اگر شما تمام قوانین را رعایت کنید و یک راننده نمونه باشید گاهی ممکن است برخی از رانندگان حرکت قانونی شما را یک حرکت هنجار شکن بپندارند! مثلا برای پیچیدن داخل خروجی یک بزرگراه راهنما زده اید و به آرامی به سمت راست بزرگراه در حال تغییر مسیر هستید که یک خودرو با بوق ممتد سمت راست شما سبز می شود و با چشم های گرد شده به شما خیره می شود! در این گونه مواقع بهترین کار بالا آوردن دست به معنای معذرت خواهی است! با انجام اینکار راننده خودروی مقابل چشم هایش را به حالت عادی بر می گرداند و با تکان دادن سر به سبقت از سمت راست خودش ادامه می دهد و شما نیز بی استرس وارد خروجی مورد نظر خواهید شد.

درغیر این صورت ممکن است اتفاقاتی بیافتد که حتما دورادورهم که شده با آن آشنایی داریم!

موارد ذکر شده تنها نمونه ای از رفتارهایی بود که لازم است جهت آرامش بیشتر خودمان هنگام رانندگی شهری انجام دهیم. قطعا موارد از قلم افتاده دیگری نیز وجود دارد که با کمی دقت در هنگام رانندگی متوجه آن ها خواهیم شد.

برای شما ایامی توأم با رانندگی سرشار از آرامش آرزو می کنیم!

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

دست در دست هم دهیم به مهر، خیابان را کنیم آرام!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است