Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

توصیفاتی از مزدا ۳ و رنو فلوئنس

سه شنبه | ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ - ۰۷:۱۲ | کد خبر: CP- ۱۱۴۵ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
خودروهای سدان (چهار در صندوقدار) و بویژه نمونه‌های سایز متوسطشان همیشه در بازار ایران محبوب بوده و هستند زیرا بیشتر خریداران ایرانی به دنبال خودرویی برای مصارف خانوادگی هستند و از این رو کلاس خودرویی مذکور بیش از دیگر کلاس‌ها طرفدار دارد.
به گزارش کار پرس،  اما این روزها که خودروهای خارجی عرضه شده به کشور تنوع خوبی دارند و تب خریداری خودروهای لوکس نیز میان مردم افزایش یافته برای هر بودجه‌ای گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست.
 
خودروی سدان مزدا3 نخستین بار سال 86 به بازار ایران عرضه شد و با توجه به دلایل زیادی همچون سواری اسپرت، ظاهر اغواگر، پیشرانه سرزنده و... در هر دو نسل خود به محصولی موفق در بازار کشور تبدیل شد. حالا سوال اینجاست، این روزها که این خودرو در بازه قیمتی خود رقبای بسیار زیادی از برندهای خودروسازی مختلف پیدا کرده، آیا هنوز هم تاب رقابت با رقبای تازه نفس خود را دارد؟ در مطلب پیش رو مزدا3 را در برابر رنو فلوئنس که بتازگی به بازار ایران وارد شده و اتفاقا مورد استقبال نیز قرار گرفته خواهیم گذاشت تا ببینیم با بودجه 120 میلیون تومانی، ژاپنی‌ها موفق‌ترند یا فرانسوی‌ها.

سامورایی زیبا!

شرکت بهمن خودرو، مزدا3 را در شرایطی روانه بازار ایران کرد که هنوز واردات خودروهای برندهای مختلف خارجی آنچنان رونق نگرفته بود و شاید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت نسل نخست مزدا3 که سال 1386 روی خط تولید این خودروساز قرار گرفت نیز همین است. مزدا3 در هر دو نسل (اصطلاحا اتاق قدیم و نیو) به صورت CKD (با قطعات تولید خارج) در داخل کشور مونتاژ شد و هنوز هم روی خط تولید حضور دارد. اما با توجه به این که مزدا3 نسل دوم اصطلاحا نیو از سال 1389 تا کنون به بازار عرضه می‌شود، افزایش تنوع بازار این دست خودروها موجب شده میزان فروش نسخه‌های صفر کیلومتر مزدا3 تا حد زیادی کاهش پیدا کند. شرکت بهمن خودرو، مزدا3 را در سه سطح امکانات مختلف به بازار عرضه کرده است که از نظر ظاهری تقریبا مشابه یکدیگر هستند. با این تفاوت که تیپ‌های بالاتر، از پروژکتور عقب روی سپر و سانروف بهره می‌برند.

تمهیدات رفاهی شما

مزدا3 از ذات اسپرت‌تری نسبت به فلوئنس بهره می‌برد و به همین علت در داخل کابین هم این موضوع کاملا نمایان است. صندلی‌های مزدا3 حالتی اسپرت‌تری دارد که بدن را بخوبی در داخل خود جذب می‌کند. این در حالی است که رنو فلوئنس کمی راحت‌تر طراحی شده است. تقریبا تمام مزدا3های موجود در بازار از تودوزی مشکی بهره می‌برند، اما رنو این حق را به شما می‌دهد که از بین دو رنگ مشکی و کرمی برای تودوزی خودرو انتخاب کنید. هر چند با این اوصاف باز هم عمده فلوئنس‌های موجود در بازار از‌تریم داخلی مشکی رنگ بهره می‌برند.

اما همان طور که در بالاتر نیز اشاره شد، مزدا3 در سطوح مختلف امکاناتی به بازار عرضه شده بود که در فول‌ترین نسخه خود از شش کیسه هوا، سیستم صوتی حرفه‌ای همراه قابلیت پشتیبانی از MP3، AUX و دکمه‌های کنترل از روی فرمان و شش بلندگو، پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان، قابلیت تنظیم فرمان در چهار جهت، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کنترل دمای دوگانه، بالابرهای اتوماتیک برقی شیشه‌های چهار در، روکش چرمی صندلی‌ها (پارچه‌ای در تیپ1)، گرمکن صندلی‌های جلو، رایانه سفری و نمایشگر مدیریت پیمایش، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو و تنظیم برقی و گرمکن، چرخش چراغ‌های جلو به همراه فرمان، شیشه شوی چراغ‌های جلو، سانروف برقی دو حالته و... بهره می‌برد.

این در حالی است که در فلوئنس نیز از شش کیسه هوا، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، محدود‌کننده سرعت، نمایش میزان باد تایرها، سانروف، چراغ‌های زنون جلو به همراه شیشه شور چراغ‌ها و... استفاده شده است. در واقع این دو خودرو از حیث امکانات رفاهی در سطحی قابل قبول قرار دارند با این تفاوت که محصول مزدا از این نظر در وضعیت بهتری به سر می‌برد.

فرانسوی محافظه‌کار

در مقابل رنو فلوئنس، محصول جدید فرانسوی‌الاصل از سال 91 در بازار ایران حضور دارد. این محصول در رنگ‌هایی مثل سفید، نقره‌ای، مشکی پرل، زرشکی، سورمه ای، پلاتینیوم، خاکستری و... قابل خریداری است که البته طبیعتا رنگ سفید آن بیش از دیگر رنگ‌ها مشتری دارد. فلوئنس کمی از مزدا3 بلندتر است و با توجه به فاصله محورهای طویل‌تر، سواری و فضای داخلی بهتری نیز دارد. اما تصمیم روی این موضوع که از بین این دو خودرو کدام گزینه زیباتر است کمی سلیقه‌ای است. هر چند به نظر می‌رسد آرایش هارمونیک‌تر ظاهر مزدا3، وجهه مناسب‌تر و هماهنگ‌تری با سلیقه مردم ایران دارد و فلوئنس که با زبان طراحی قدیمی رنو خلق شده، شاید عوام پسند نباشد.

جدال 2 لیتری‌ها

هر دوی این خودروهای سدان داخل شهری از پیشرانه‌های چهار سیلندر دو لیتری یا به بیان دیگر 2000 سی سی با 16 سوپاپ بهره می‌برند که این گزینه برای خودرویی در این ابعاد، نمونه‌ای ایده آل و مناسب محسوب می‌شود. در واقع این پیشرانه در رنو فلوئنس قادر به تولید 143 اسب بخار قدرت و نهایت گشتاور 195 نیوتن متر است که با بهره گیری از جعبه دنده ضریب متغیر CVT می‌تواند شتاب صفر تا صد 4/10 ثانیه‌ای را برای شما به ثبت برساند. همچنین حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت خروجی دیگری است که از این خودرو دریافت خواهیم کرد.

احتمالا می‌پرسید جعبه دنده‌های CVT چه نوع جعبه دنده‌هایی هستند؟ این جعبه دنده‌ها که از مشتقات گیربکس‌های اتوماتیک محسوب می‌شوند، با فرمولی بسیار پیشرفته برای کاهش مصرف سوخت خودرو طراحی شده‌اند و به بیان دیگر با تغییر ضریب دنده، موجب پایین ماندن دور موتور حتی در حالت شتاب گیری خواهند شد. البته در این جعبه دنده‌ها با در نظر گرفتن چند ضریب مشخص، قابلیت تعویض دنده دستی نیز خواهید داشت. با این حساب رنو فلوئنس مصرف سوخت‌ ترکیبی 8/7 لیتر در صد کیلومتر را به شما ارائه می‌کند که این عدد برای یک خودروی 2000 سی‌سی بسیار ایده آل به نظر می‌رسد. همچنین شرکت خودروسازی رنو برای‌ترمز این خودرو از سیستم ضد قفل ABS، کنترل پایداری ESP و در نهایت قدرت الکترونیکی کمکی‌ترمز EBA بهره گرفته است.

در مقابل مزدا3 با بهره‌‌گیری از حجم، تعداد سیلندر و تعداد سوپاپ مشابه، دو اسب بخار قدرت بیشتر به شما ارائه می‌کند. این در حالی است که بیشینه گشتاور تولیدی با این پیشرانه، حدود هشت واحد کمتر از محصول رنوست. مزدا3 از جعبه دنده اتوماتیک ساده پنج سرعته با قابلیت تعویض دنده از روی لیور (دسته دنده) یا پدال‌های پشت فرمان بهره می‌برد که در نهایت شتاب صفر تا صد 2/9 ثانیه‌ای، یعنی بیش از یک ثانیه سریع‌تر از رنو فلوئنس را به ثبت می‌رساند. البته جالب است بدانید مزدا3 با وجود عملکرد دینامیکی بهتر، مصرف سوخت کمتری را نیز به راننده ارائه خواهد کرد.

مزدا 3 همچنین از سیستم‌های پایداری و‌ترمز مشترک با رنو فلوئنس بعلاوه سیستم کنترل پایداری DSC و کنترل لغزش TRC بهره می‌برد. در کل می‌توان به این نتیجه کلی رسید که مزدا3، هم از نظر شتاب و کشش و هم از نظر سیستم تعلیق و فرمان پذیری رانندگی راحت‌تر و اسپرت‌تری به شما ارائه می‌کند، در حالی که رنو فلوئنس برای افراد مسن‌تر که علاقه‌ای به یکه‌تازی در کلاس خودرویشان ندارند، مناسب است.

جدول مقایسه‌ای مزدا 3 و رنو فلوئنس

توصیفاتی از مزدا 3 و رنو فلوئنس

منبع :جام جم آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

توصیفاتی از مزدا ۳ و رنو فلوئنس

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است