سال جاری در شرایطی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» ازسوی مقام رهبری نامگذاری شده است که به نظر میرسد سیگنال این شعار هنوز به مخالفان و ذینفعان صنایع دولتی همچون خودرو نرسیده است.
به گفته مدیرگروه پژوهشهای فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت، برای توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی در کشور باید دولت بسته حمایتی همراه با نقشه راه تدوین کند.
آژیر افت تولید خودرو در سال جاری که از فروردین زده شد، در اردیبهشت نیز ادامه پیدا کرده و طبق آخرین گزارشها، متوسط تیراژ روزانه خودروسازان در ماه جاری به حدود سههزار و ۶۵۰دستگاه رسیده است. این در شرایطی است که طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در سال جاری و نسبت به پارسال ۱۵درصد رشد کند.
درحالیکه بدهی خودروسازان به فعالان صنعت قطعه از مرز ۶۰همت گذر کرده است، حالا برخی منابع آگاه از ترافیک تردد مدیران خودروساز به کشور چین برای خرید قطعه و مشارکت در تولید خودرو خبر میدهند. به نظر میرسد با رویکرد جدید، ژست داخلیسازی در خودرو به پایان راه رسیده است.
منحنی قیمت خودرو در بازار هرچند این روزها و نسبت به نیمه فروردین روندی نزولی به خود گرفته است، با این حال کف قیمت هنوز فاصله زیادی با رکوردهای قیمتی اواسط اسفند پارسال دارد. بررسی روند قیمتی خودرو از ۱۵فروردین تا نیمه اردیبهشت حکایت از کاهش ۳درصدی قیمت دارد.
اظهارات اخیر رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا مبنی بر کشف خودروهای احتکاری مربوط به شرکتهای خودروساز کشور، حاوی دو نکته جدید در ماجرای خودروهای دپویی است؛ نخست کشف پارکینگهای غیررسمی و دیگری سرایت احتکار به مونتاژکاران. او از بیش از ۲۶هزار و ۵۰۰دستگاه خودروی احتکار شده در پارکینگهای غیررسمی خودروسازان کشور خبر میدهد و میگوید: بعضی از رفتارهای خودروسازان به افزایش نرخ خودروها در بازار دامن میزند.
با ورود سه خودروی برقی به کشور، طلسم حضور برقیها رسما شکسته شد. حال باید دید سیاستگذار خودرو همانطور که واردکنندگان را مجاب به وارد کردن این نوع خودروها کرده، بخش تقاضا را نیز میتواند به خرید برقیها راضی کند یا خیر. آنچه مشخص است نبود زیرساخت و ایستگاههای شارژ، ثبتنامکنندگان در سامانه یکپارچه را نسبت به خرید برقیها دچار تردید کرده است
خودروسازان کشور اولین ماه از سال۱۴۰۳ را با افت فروش استارت زدند. غولهای جاده مخصوص در فروردین امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، ۲۴درصد افت تولید را تجربه کردهاند. به نظر میرسد انتظار برای اصلاح قیمت خودرو عامل اصلی سرمای تولید باشد.
وعده و وعید و اظهارات متناقض در مورد خودروهای وارداتی در دولت سیزدهم به امری عادی تبدیل شده است؛ آخرین اظهارات هم به رئیس سازمان توسعه تجارت برمیگردد
خودروسازی ایران به دلایل مختلف، بهخصوص تحریم و محیط نهچندان امن کشور برای سرمایهگذاری بخش خصوصی (به ویژه در بخش خارجی)، از مسیر توسعه جهانی این صنعت دور شده و این در حالی است که تجربه کشورهای مختلف نشان میدهد بدون ارتباطات بینالمللی نمیتوان صنعتی مانند خودرو را توسعه داد.
هیات سرمایهگذاری تایلند (BOI) اعلام کرد که چری اتومبیل شرکت خودروسازی چین، کارخانهای در تایلند راهاندازی خواهد کرد که خودروهایی را برای بازارهای داخلی و صادراتی تولید میکند.
گمرک ایران در ادامه شفافسازی ارزی، لیست ۱۰۰واردکننده برتر (از لحاظ ارزش دلاری) را در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد، لیستی که در آن نام خودروسازان و قطعهسازان نیز دیده میشود.
در هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم شاهد وعدههای خودرویی نبودیم. در این بین واردات کارکردهها بیش از دیگر قولوقرارهای دولت، بزرگ و عجیب به نظر میرسید. این سوال از ابتدا مطرح بود که وقتی اراده و ارزی برای واردات خودروهای نو وجود ندارد، چطور دولت طرح واردات کارکردهها را به مجلس ارسال کرده است.