دیدگاه / درشت تر ببینیم!

حذف واردکنندگان بیماری صنعت خودرو ایران را ملتهب تر می کند

سه شنبه | ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۶:۵۰ | کد خبر: CP- ۸۷۲۰ | سرویس: یادداشت
کارپرسحسینی پارسا:
حالا دیگر بیش از یک سال از آغاز التهاب در بازار خودروهای وارداتی کشور می گذرد. التهابی که توانسته است ضمن گل آلود کردن آب به نفع سودجویان، نه تنها قیمت خودروهای وارداتی بلکه بازار خودروهای تولید داخل را نیز به آشوب بکشاند.

کارپرس / بنیان آشوب در صنعت خودروی ایران نه از تحریم بلکه از بروز تخلف در سامانه دولتی ثبت سفارش شکل گرفت. تخلفی نه چنان ساده و نشأت گرفته از ایجاد رانت که توسط نهادهای نظارتی و قضایی کشور به اثبات رسید. فسادی عمیق که به گواه نهادهای امنیتی، عواملی از دستگاه های دولتی کشور نیز در آن دست داشتند و حالا دستگاه قضایی کشور بشکل جدی روی آن تمرکز و به زبان کوچه و بازار دارد مو را از ماست بیرون می شد!

اینکه نهادهای بالا دستی کشور اکنون درحال بررسی فساد صورت گرفته در حوزه واردات خودرو هستند امری بدیهی قلمداد می شود اما مهم تر از آن پرداختن به بلایی است که عملا بر سر صنعت و بازار خودروی ایران آمده و به سادگی توانسته است موجی از بیکاری و آسیب های ریز و درشت را در این حوزه بوجود آورد. وضعیتی که تداوم آن بزودی تمام شرکت های واردکننده ی خودرو را با همان هیزمی می سوزاند که در اصل می بایست عوامل درگیر در تخلف را تنبیه کند!
موضوع ساده است. بازار خودروهای وارداتی که بیش از یک سال جورکش تصمیمات عجیب دولتی بوده اکنون به دلیل عوارض ناشی از همان تصمیمات، درگیر قفلی بزرگ شده و عملا با افزایش موج اعتراضات مردمی ناشی از عدم امکان تحویل و افزایش شدید قیمت خودرو روبرو گردیده است.

ورود دستگاه قضایی و توقف فعالیت اکثریت این شرکت ها به منظور جلوگیری از امکان بروز جرم موجب حذف درآمد، افزایش هزینه و کاهش انگیزه برای سرمایه گذاران کلان این بازار گردیده و به تمامی اشکال ممکن خطر خروج سرمایه از این حوزه را پدید آورده و به نظر می رسد بزودی بازار خودروهای وارداتی خالی از هر گونه فعالیت شود. چنین اتفاقی علاوه بر حذف فرصت های شغلی، بدیهی ترین حق شهروندی مردم یعنی امکان انتخاب یک خودروی دلخواه و مناسب را از آنها دریغ و در نهایت رقابت را بکلی از صنعت خودروی کشور حذف خواهد کرد و این رویداد با کمک تحریم های مستقیم آمریکا اگر موجب مرگ صنعت خودروی ایران نشود بی تردید این صنعت را به 30 سال قبل باز می گرداند. صنعتی کاملا دولتی و بی انگیزه تر از آنچه اکنون هست!

حال این پرسش ها بوجود می آید. براستی چه فرد یا نهادی مسئول ساماندهی وضع موجود است؟ تکلیف هزاران فرصت شغلی موجود در این بازار چه خواهد بود؟ چه کسی مسئول ضررهای هنگفتی است که دامن واردکنندگان را گرفته است؟ مسئولیت سرمایه از بین رفته آن دسته از مردم که ماه هاست با پرداخت پول منتظر دریافت خودروی خریداری شده هستند با کیست؟ مردمی که اگر همین حال پول خود را پس بگیرند هرگز نخواهند توانست با ارزش امروز سرمایه، حتا خودروی قبلی خود را خریداری کنند!

بازار خودروهای وارداتی کشور امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و ترمیم اورژانسی است. اقدامی که همین حالا نیز برای انجام آن دیر است.

شما چه تصوری دارید؟!

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

حذف واردکنندگان بیماری صنعت خودرو ایران را ملتهب تر می کند

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است