Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یادداشت / خیلی شیک و مجلسی!

پژو و سیتروئن همراه با تحریم های آمریکا علیه ایران

سه شنبه | ۱۳۹۷/۰۳/۱۵ - ۰۶:۳۵ | کد خبر: CP- ۶۶۷۱ | سرویس: یادداشت
کارپرسحسینی پارسا:
پیش بینی ها خیلی سریع محقق شد! البته باید خرسند بود از اینکه این موجودات غیرقابل اطمینان حداقل این بار ایرانیان را معطل نگذاشته و صراحتا اعلام کردند که انگیزه ای برای مقاومت در مقابل اخم آمریکایی ها ندارند!

کارپرس / فرانسوی ها ملت عجیبی هستند! به شخصه پیش تر در مواجهه با سفیرشان در ایران متوجه ی یکی از شاخصه های آنان شده ام. آنجا که در سخنرانی دو سال پیش خود در همایش بین المللی صنعت خودروی ایران با اعتماد به نفس تمام گفت: فرانسه همواره در کنار ایران ایستاده است تا آنجا که حتا در هنگام تحریم های چند جانبه بر علیه ایران، هرگز این کشور را ترک نکرد!

و حالا گروه PSA ، این خودروساز فرانسوی با صدور بیانیه ای از تعلیق سرمایه گذاری خود در ایران در پی اعمال تحریم های آمریکا علیه کشورمان خبر داد! البته این گروه که پیشتر نیز در عهد شکنی سابقه دار بوده است در هفته های اخیر و در آستانه ی نخستین عرضه ی محصول تازه متولد شده ی خود (C3) در ایران کوشیده بود تا با اظهار نظرهای خلاف واقع و یا بهتر بگویم، با دروغگویی جو منفی ایجاد شده بر علیه خود در رسانه های داخلی را مدیریت کند. حالا شاید بتوان معنای آن میزان حرارت در آرام سازی جو ایجاد شده بر علیه PSA پس از خروج ترامپ از برجام را به درستی درک کرد. در باغ سبزی برای مدیریت اوضاع و تصمیم گیری برای چگونگی اقدام علیه ایران به شکلی که سرمایه ی چند صد میلیون یورویی صورت گرفته را نجات دهد! اقدامی قابل پیش بینی و البته پیشگیری که متاسفانه این بار نیز همچون دفعات گذشته با خوش بینی مدیران دولتی روبرو بوده و مشخص نیست آیا طرف ایرانی قادر است خسارات ناشی از خروج این شرکای بدعهد را قبل از خروجشان از ایران وصول کند یا خیر؟!

برای مثال تنها سیتروئن در نخستین پیش فروش خودروی C3 و با احتساب دلار 4200 تومانی مبلغی در حدود 30 میلیون یورو به جیب زده و مشخص نیست این مبلغ در حال حاضر در اختیار سایپا است یا به بهانه ی واردات قطعات و... به سیتروئن پرداخت شده است.

البته PSA در بیانیه ی خود گفته است قصد دارد سرمایه گذاری خود را در کشورمان به حالت تعلیق در بیاورد. این گروه تاکید کرده است با هماهنگی مقامات فرانسوی در حال مذاکره با آمریکایی ها برای کسب معافیت از تحریم های ایران خواهد بود و این خود زنگ خطری جدی برای طرف ایرانی به شمار می رود چرا که پر واضح است PSA خود می داند آمریکایی ها نیامده اند تا با ایجاد چنین فرصت هایی برای شرکای اروپایی ایران اثر بخشی تحریم های ادعایی خود را کاهش دهد!

بنا بر ایران به نظر می رسد پژو-سیتروئن همچون سنوات گذشته قصد دارد با لفاظی و خرید زمان، فرصتی برای خروج سرمایه اش از ایران مهیا کند.  فرصتی که به هیچ عنوان نباید از سوی ایران خودرو و سایپا به عنوان طرفهای ایرانی قراداد فی مابین به فرانسوی های بد عهد داده شود. طرف ایرانی چاره ای جز پذیرش این واقعیت ندارد که در نهایت فرانسوی ها دستمان را در پوست گردو گذاشته و از ایران خواهند رفت. بنا بر این تنها راه کاهش زیان های ناشی از خروج این گروه، مدیریت یکپارچه، بایکوت و اخراج قانونی آنان از ایران است. البته اگر مفاد قرارداد منعقده چنین اجازه ای را به طرف ایرانی داده باشد!

البته از منظر اقتصادی آنچه PSA در حال انجام آن است بهره مندی از سهل انگاری دولتمردان ماست! اساسا چرا خودروسازان اروپایی که به دفعات بر شخصیت صرفا تجاری خود تاکید کرده اند باید خود را درگیر مصائب سیاسی کنند که به فرض پیروزی در آن، تنها اثری یک درصدی در گردش مالی آنان دارد؟ رخدادهای اخیر میان ما و شرکای خارجی مان مثال گزیده شدن از همان سوراخی است که پیشتر از آن گزیده شده بودیم...

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که صنعت خودروی ایران و مدیرانش به عنوان بخشهایی که بیشترین ضرر ناشی از این مناقشات را محتمل خواهند شد کمترین اثر را در بوجود آمدن بخشهای سیاسی این دعوا برعهده داشته اند، بنا بر این به عنوان بزرگترین متضررین این واقعه می بایست فرصت لازم را برای مدیریت بحران به آنان داد. فرصتی برای پیشگیری از بزرگ تر شدن ابعاد زیان های اساسی این خروج نابهنگام.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

پژو و سیتروئن همراه با تحریم های آمریکا علیه ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است