Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

پيامهای خودرويی رئیس جمهور در گفتگوی ويژه

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۸:۵۷ | کد خبر: CP- ۵۰۳۹ | سرویس: یادداشت
کارپرساحمد فرهادی:
نرخ ارز, داستان اين روزهاي فضاي كسب و كار اقتصاد ايران است, با افزايش چند روزه نرخ دلار در اين روزها, عده‌اي به دنبال كشف مشابهت‌هاي اين دوره با اوايل دهه 90 بودند, در آن زمان قيمت دلار افسار گسيخته بالا مي‌رفت امري كه در نهايت به تورم 40 درصدي به عنوان بالاترين رقم تورمي اقتصاد ايران منجر شد, رئيس دولت وقت در گفتگوي ويژه تلويزيوني شركت كرد. از قضا در آن گفتگو صنعت خودروسازي مورد پرسش قرار گرفت و رئيس جمهور وقت واژه‌اي را بكار برد كه تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود «پرايد كيلويي چند؟»
به گزارش سرویس دریافت خبر کارپرس،موضوع افزايش نرخ دلار در اين چند روز, ناخودآگاه ذهن را به سمت وقايع همان دوره مي‌برد. در كوران افزايشي نرخ دلار دكتر روحاني رئيس «دولت تدبير و اميد» در يك گفتگوي ويژه‌ي تلويزيوني شركت كرد, گفتگويي كه اجرايش بر عهده رضا رشيدپور بود, او سعي داشت هم از نظر فرم گفتگو و هم از نظر نوع سئوالات, قالبي تازه ارائه دهد. موضوع آلودگي هوا سببي شد كه پاي صنعت خودرو دوباره به اين گفتگو باز شود, اما اين بار ديگر از آن ادبيات استفاده نشد و بجاي آن دكتر روحاني از واژه «كليد به كليد» استفاده كرد. تفاوت اين ادبيات با آن ادبيات زمين تا آسمان بود.
 
بررسي‌هاي انجام شده در مورد آلودگي هوا نشان مي‌دهد كه تردد كاميون‌ها، ميني‌بوس‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده در تهران تا ۸۵ درصد ذرات معلق در هواي پايتخت را توليد مي‌كنند. بنابراين, راه حل اساسي مقابله با مشكل آلودگي هوا نوسازي اين ناوگان فرسوده است. دكتر روحاني، در اين گفتگو گفت: در جلساتي كه با حضور وزراي مربوطه و خودروسازان داشتيم, تصميم بر اين شد تا از سال آينده موضوع جايگزيني خودروهاي فرسوده را با سرعت بيشتري دنبال كنيم. او اظهار اميدواري كرد كه تا سه سال آينده كاميون‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده كشور با تسهيلاتي كه در اختيار مالكان آنها قرار مي‌گيرد، نوسازي شوند. او گفت: اين طرح به صورتي اجرا خواهد شد كه جذابيت فراواني براي مالكان اين خودروها خواهد داشت, آنها كليد وسيله فرسوده خود را تحويل مي‌دهند و همزمان كليد خودروهاي جديد را تحويل خواهند گرفت. به عبارتي ديگر عنوان اين طرح «كليد به كليد» است.
 
بر اساس آمار موجود هم اينك تعداد240 هزار كاميون و اتوبوس فرسوده در كشور داريم و اگر قرار باشد اين تعداد ظرف سه سال جايگزين شوند صنعت خودروسازي بايد بتواند سالانه 70 هزار خودروي سنگين و تجاري را جايگزين نمايد. انجام چنين كار بزرگي هم مي‌تواند ضريب اشتغال صنعتي را افزايش دهد و هم مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا موثر باشد.
 
نكته ديگر در اين گفتگو قول مساعد دكتر روحاني در مورد بازنگري تعرفه خودروهاي هيبريدي بود. رئيس جمهوري در واكنش به افزايش تعرفه خودروهاي هيبريدي خاطرنشان كرد: در جلسه هيات دولت مطرح شد خودروهايي كه با عنوان هيبريدي وارد شده است خودروهايي معمولي و با نام هيبريدي بوده است! و چنانچه واقعاً خودروهايي از نوع هيبريدي وارد كشور شود حتماً دولت براي ورود با تعرفه پايين آن كمك خواهد كرد چراكه به محيط زيست ما كمك مي‌كند.
 
سخنان دكتر روحاني در مورد صنعت خودروسازي حاوي سه پيام مهم بود. پيام نخست اينكه با فرمان رئيس جمهور صنعت خودروسازي بايد توان خود را براي توليد انواع محصولات تجاري اعم از باري و مسافري تجهيز نمايد. پيام دوم اينكه صنعت خودروي ايران در افق آينده خود بايد موضوع توليد خودروهاي هيبريدي را به صورت مشاركتي با خودروسازان برتر در دستور كار خود قرار دهد تا بدين ترتيب هم بتواند از فرصت بازار ايران بهره‌ببرد و هم در بازار جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد. و نكته سوم اينكه با توسعه اين صنعت, زمينه اشتغال بيشتري براي جوانان فراهم بيايد.


با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

پيامهای خودرويی رئیس جمهور در گفتگوی ويژه

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است