اغلب نقطهنظرات کلارک پیشاز این بارها مطرح شده بود، اما این بار تمام این نظرات بهصورت مدون و در قالب گزارشی جامع از مشکلات صنعت خودرو ارائه شده است. رانندگان بهدنبال خودروهای بزرگ، وانتها و شاسیبلندها هستند و این روند به کاهش فروش خودروهای سدان و کوپه منتهی خواهد شد. سوخت ارزان نیز این روند را تشدید خواهد کرد.بازار خودروهای دستدوم نیز چندان امیدوارکننده بهنظر نمیرسد.
با اتمام قرارداد لیزینگ میلیونها خودرو، قیمتها مرتبا کاهش مییابد. تنها در آمریکا قرارداد اجاره بیش از ۶/ ۳ میلیون خودرو امسال به پایان میرسد که یک رکورد تاریخی محسوب میشود. این رقم تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۳/ ۴ میلیون دستگاه خواهد رسید. عرضه مازاد خودروهایی که قرارداد اجارهشان به پایان رسیده است، طی سالهای آینده موجب کاهش قیمتها خواهد شد. افزایش استهلاک که ناشی از کاهش ارزش خودروها است، در کنار رسیدن سبدهای لیزینگ شرکتهای ارائه کننده خدمات مالی به نقطه اوج تاریخیشان، از سودآوری این شرکتها میکاهد.
بانکها و موسسات اعتباری درگیر رقابت شدیدی در زمینه اعطای وام خودرو شدهاند. رقابت ارائهکنندگان وام خودرو سبب اهمال در خرید بیمهنامه برای وامها شده است، که خود موجب بروز مشکلات حادتری در آینده خواهد شد. متوسط طول بازپرداخت وام خودرو درآمریکا، در مقایسه با سال ۲۰۱۰ افزایشی ۶ ماهه را نشان میدهد و شرکتها بهطور فزایندهای مشتریان بدحساب را برای دریافت وام تایید میکنند. وامهای درجه دو در مجموع ۲۰ درصد از گردش مالی بازار خودرو را تشکیل میدهند، اما در شرایط افول بازار وامهای درجه دو نخستین تسهیلاتی هستند که تحتتاثیر قرار میگیرند، به همین ترتیب میتوان برآیند وضعیت این وامها را با اغماض، بهعنوان شرایط کلی حاکم بر بازار خودرو در نظر گرفت. ویلیام بلک، مدیرعامل مودیز نیز در اظهار نظری مشابه گفت: «نشانهها حاکی از آن است که بازار خودرو به نقطه انفعال خواهد رسید.» وی افزود: هیچ افزایش اعتباری تا ابد ادامه نمییابد.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که در آینده، اعطای وام خودرو درآمریکا با اشکالات جدی مواجه خواهد شد. نتیجه چنین شرایطی، اعمال فشار مضاعف بر پیکر آسیبپذیر صنعت خودرو خواهد بود. برخی کارشناسان معتقدند در گزارش مودیز دو نکته مهم دیگر نیز مغفول مانده است: نخست آنکه با توجه به افزایش آمار فروش خودروهای نو و انواع مزایایی که خودروسازان برای مشتریان در نظر میگیرند، امروزه اغلب رانندگان، خودروهای صفر در اختیار دارند.
با توجه به دوام و کارآیی بهتر خودروهای صفر، افزایش مجدد فروش خودروها بسیار بعید بهنظر میرسد. اما از سوی دیگر، اعمال محدودیتهای سختگیرانه درخصوص میزان آلایندگی خودروها و دریافت عوارض بیشتر از خودروهای آلاینده، در کنار ترویج استفاده از خودروهای برقی ممکن است موجب شود که رانندگان درصدد تعویض خودروهای بنزینسوز یا دیزلی خود برآیند یا به استفاده از فناوریهای خودران در خودروهای جدید تشویق شوند. در حال حاضر خودروسازان سرمایههای هنگفت خود را برای تولید خودروهای برقی و خودران بسیج کردهاند. این خودروها راه درازی تا تامین انتظارات خریداران در پیش دارند. درصورتیکه بازار، طبق پیشبینیها، از این نوآوریها استقبال کند، افقهای تازهای پیشروی خودروسازان گسترده خواهد شد.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان