وقتی سخن از مزیت در واردات است دو دیدگاه مطرح میشود، در دیدگاه اول چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا جمله جامع و مانع به نظر میآید. اما با کمی بررسی بیشتر و تعمیق در آن میتوان پی برد که شاید اینطور هم نباشد.
1- دیدگاه ارزش افزوده، یعنی واردات مواد اولیه و صدور خودروی ساخته شده
2- دیدگاه تجاری صرف، یعنی واردات خودروی کامل یا سیبییو که برای تاجر سود خالص داشته باشد.
از زمانی که خودروساز تصمیم میگیرد که خودرویی جدید را در کلاس مشخصی تولید کند تا زمانی که آن خودرو در خیابانها تردد نماید نباید بیش از 20 ماه طول بکشد.
شرکت خودروسازی چری که به عنوان بزرگترین صادر کننده خودروی کشور چین شناخته می شود در تولید محصولات جدید و استراتژیک خود مانند تیگو5 و آریزو5 با قطعه سازان و تیمهای معتبر خدمات مهندسی همکاری گسترده ایی را آغاز کرد.
حضور سرمایهگذار خارجی در خودروسازی ایران موضوعی است که از سالها قبل بر سر آن بحث وجود داشته و هنوز هم حل نشده است. به اعتقاد من، در بررسی این موضوع باید خودروسازان خارجی را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول، آنها که سابقه حضور در ایران را داشتهاند و دسته دوم نیز خودروسازانی که برای اولین بار به فکر حضور در صنعت خودرو کشور افتادهاند.
در حال حاضر یکی از چالشهای بزرگ پیشروی خودروسازان خارجی برای ورود به ایران، فضای نامناسب کسبوکار به حساب میآید که امنیت سرمایهگذاری آنها را به خطر انداخته است.
فناوری نانو در حال حاضر در سطح دنیا کاربردهای مختلفی را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و زنجیره تامین آن پیدا کرده است، و انتظار میرود این فناوری بتواند تغییرات مهم و جدیدی را در حوزههای مختلف این صنعت ارائه دهد و بازار و محصولات تولیدی را دچار تحول کند.
یک ماه و نیم مانده به یک سالگی برجام که اجرایی شدن آن موجب لغو تحریم های هستهای علیه ایران شد و سفر هیات های تجاری متعدد از کشورهای مختلف به منظور سرمایه گذاری، به ایران را در پی داشت.
تلفنم زنگ مي خورد ، سيد! يه هواپيما همين الان افتاد! مي شوم مثال مرغي پركنده! تلويزيون را روشن مي كنم! شبكه ي خبر! چندي نمي گذرد ، به نقل از پليس 110 ، دقايقي پيش يك فروند هواپيما حوالي فرودگاه مهر آباد ، شهرك توحيد سقوط كرد. اطلاعات بيشتري در دست نيست!
«فرصتسازی» در صنعت خودروسازیاوراق مشارکت مرابحه برای اولین بار از سوی سایپا، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد و فرصت خوبی برای صنعت کشور به وجود آورد تا به جای وابستگی به نظام پولی کشور با ایجاد فرصت در بازار سرمایه بتواند از این طریق تامین مالی نماید.
آفریقای جنوبی در سال 2015 با تولید 615 هزار و 658 دستگاه خودرو 64 درصد تولید خودرو در قاره آفریقا و رتبه بیست و دوم جهان را بهدست آورده و صنعت خودرو بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و بزرگترین و مهمترین صنعت در اقتصاد این کشور است.
خرید سهام گروه خودروسازی بهمن از سوی بخش خصوصی، اتفاق مهمی در صنعت خودرو ایران به شمار میآید و این امیدواری به وجود آمده تا با مدیریت جدید، این گروه خودروسازی بتواند مسیر جدیدی را بپیماید و راه خودروساز شدن را طی کند.
مدت ها پس از انقلاب، دیدن خودروهای لوکس در خیابانهای ایران اتفاقی کاملا دور از انتظار به نظر می آمد. خودروهایی که ماه به ماه تصاویرش را در مجله ماشین می دیدیم و پوسترهایشان را به دیوار اتاقمان می چسباندیم. آیا زمان آن نرسیده تا خود نیز دستی بر آتش داشته باشیم؟
خودروسازی جهان با گردش مالی بیش از 2790 میلیارد دلار و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 48 میلیون نفر در این صنعت خود به تنهایی معادل هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا است.
ورود شورای رقابت به بازار خودرو، از اول اشتباه بود؛ زیرا این بازار بر خلاف صحبتهایی که مطرح میشود، انحصاری نیست. بنابراین وقتی بازار خودرو در تعاریف انحصار نمیگنجد، اصلا دلیلی برای حضور شورای رقابت در آن وجود ندارد، چه رسد به اینکه بخواهیم در مورد ابزارهای رقابتی این شورا (در بازار خودرو) بحث کنیم.