یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برای جذب سرمایهگذاری خارجی باید ثبات رویه وجود داشته باشد، گفت: صنعت خودرو نیاز به شریکی خارجی دارد که سرمایهگذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری، اهتمام به داخلی سازی و صادارت ۳۰ درصدی محصولات تولیدی به بازارهای هدف را بهدرستی انجام دهد.
بازار خودروی کشور در ماههای اخیر یکی از پرچالش ترین دورههای خود را میگذراند. تلاش برای افزایش نقشآفرینی مدیریت دولتی در بازار در حالی تشدید شده است که کل سهم بازارهای خودروهای وارداتی که عمدتا از سوی بخش خصوصی مدیریت میشود معمولا به ندرت از ۵ درصد تعدادی کل بازار تجاوز کرده است.
حدود چهار ماه است که وزرات صنعت، معدن و تجارت با بستن سایت ثبتسفارش بر روی واردکنندگان موجب آشفتگی بازار خودروهای وارداتی شده است. هرچند طی این مدت مدیران صنعتی و تجاری کشور صحبتهای ضد و نقیض بسیاری را مطرح کردند، اما این مقامات بازگشایی دوباره این سیستم را منوط به تهیه دستورالعمل جدید ضوابط فنی واردات خودرو دانستند.
در حالی بهدنبال بسته شدن سایت ثبتسفارش هر روز اخبار جدیدی درباره سیاستهای واردات خودرو مطرح میشود که بهنظر میرسد یک سیاست واحد به منظور حل مشکل واردات خودرو وجود ندارد؛ چراکه مباحث متعددی از جمله تعیین سقف تعدادی، افزایش تعرفه و سهمیهبندی واردات مطرح شده که برخی از آنها قابلیت اجرایی را ندارند و همین موضوع موجب شده واردکنندگان در برزخ بلاتکلیفی قرار بگیرند.
تحریمهای غرب علیه ایران از سال 92 آغاز شده بود اما صنعت خودرو ایران از سال 91 وارد فشار تحریمی شده بود و این محدودیتها به اندازهای برای اقتصاد کشور مهم و حیاتی بود که شاید بتوان گفت در آن زمان بیشترین اقدامات انجام شده در زمینه دور زدن تحریمها به این صنعت اختصاص یافت، چراکه صنعت خودرو نقش پیشرانی اقتصاد را بر عهده دارد و همواره تلاشها بر این محور بود که این صنعت پایدار باقی بماند و به عنوان نماد توسعه اقتصادی شناخته شود.
در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت دستور العمل ضوابط واردات خودرو و نحوه ی همکاری با شرکت های خودروساز خارجی دچار تغییراتی شده و به زودی برای تصویب به هیات محترم وزیران ارائه خواهد شد.
نگاهی به داستان خرید خودرو در ایران نشان می دهد این پدیده از مقولهای به شدت سخت و دشوار برای مردم در گذشته، به ماجرایی بسیار سهل و آسان در این روزها تغییر مسیر داده است.
خدمات پس از فروش در دنيا بهعنوان يكي از مهمترين اقدامات پوششي شركتهاي توليد و عرضهكننده خودرو براي حمايت از مشتري همواره مطرح بوده است. نحوه و كيفيت ارائه خدمات به چند دليل از جمله حصول اطمينان از رضايت مشتري نسبت به خريد خود، گرفتن بازخورد از مشتري براي ارتقاي سطح كيفي توليد يا عرضه خودرو و نهايتا ايجاد اطمينان از حمايت مشتري حتي در زمان بهرهبرداري از خودرو جهت وفادار کردن او و توسعه بازار از اين طريق بسيار اهميت دارد
پس از دوازدهمین انتخابات رياستجمهوري كشور، سران بسياري از كشورها به رسم مالوف و ديپلماتيك در پيامهايي به منتخب ملت دكتر حسن روحاني رئيسجمهور تبريك گفتند. اما در اين ميان پيام رئيسجمهور فرانسه و درخواست تقويت روابط اقتصادي، علمي و فرهنگي با كشورمان از چند بُعد در بازار سرمايه حائز اهميت است.
اين روزها صنعت خودرو فارغ از حواشي انتخابات مسير خود را ميپيمايد. مسيري كه در فراز و نشيب تاريخ سياسي ايران دگرگونيهاي فراواني را تجربه كرده اما با هر مشقتي خود را به پيچ حساس توسعه رسانده است. بهرغم آنكه در برهههايي از زمان، مسير غلطي براي توسعه انتخاب شده اما خوشبختانه در 4 سال گذشته اگرچه با سرعت محدود اما همواره مسير درستي طي شده است.
رقابتهای نفسگیر ریاستجمهوری فرانسه سرانجام به نتیجه رسید و در دور دوم انتخابات، امانوئل ماکرون، نامزد میانهرو و حامی اتحادیه اروپا در برابر مارین لوپن، نامزد پوپولیست راستافراطی به پیروزی رسید.
صنعت خودروی ایران همیشه بین دو دیدگاه معلق بوده است و هنوز هم البته هست؛ تا زمانی که سیاستگذاران نتوانند گره این بلاتکلیفی را باز کنند نباید انتظار گشایش محسوس از این صنعت را داشت.
صادرات بهعنوان يكي از مهمترين عوامل توسعهيافتگي صنعت خودرو محسوب ميشود و اين در حالي است كه عدهاي به اشتباه نرخ توليد خودرو و افزايش كمي آن را نشانه توسعهيافتگي ميدانند كه اگر چنين بود چين را بايد بهعنوان توسعه يافتهترين كشور در زمينه توليد خودرو دانست؛ درحاليكه چنين نيست. بهعبارت سادهتر صادرات يكي از شاخصهاي مهم در ميزان توسعهيافتگي صنعت خودرو يك كشور محسوب ميشود.