آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ در حالی طی میشود که بازار و صنعت خودرو شاهد یکی از پرچالشترین سالهای اخیر خود بود. بازار خودرو در سال گذشته در حوزه واردات با اغتشاشی روبهرو شد که از دولت یازدهم و دوازدهم اصلا انتظار نمیرفت.
هر مديري دوست دارد، با تصميمگيرهاي به موقع كارنامه عملكرد خوبي از خودش بجا بگذارد به همين دليل معمولاً مديران شركتهاي بزرگ سعي می كنند در روزهاي نخست انتصاب خودشان تصميمی در مورد محصولات نگيرند اما اين رويه در مورد مهندس جهرودي صدق نكرد!
كارشناس صنعت خودرو در پاییز امسال آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به حدی بحرانی بود که سبب شد رئیسجمهوری طی یک مصاحبه زنده تلویزیونی نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی کرده و تعهدی را برای دولت خود ایجاد کند که عملی شدن آن به میزان بهکارگیری بخشی از ظرفیت وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و خصوصی متعدد و برنامهریزی درست این طرح بستگی دارد.
صنعت خودروی ایران به همه فراز و فرودهایی که در دو سال اخیر وجود داشته توانسته با سرمایه گذاری های جدید مشترک با خودروسازان معتبر جهانی با محوریت پلتفرمهای جدید، پیشرفت های محسوسی را در جهانی شدن داشته باشد.
اگر ۱۰۰۰خودروی هیبریدی را با ۱۰۰۰ عدد خودروی غیرهیبریدی مقایسه کنیم، آلایندگی CO۲ خودروهای هیبریدی به ازای طی کردن سالانه ۲۰۰۰۰ کیلومتر ۲۷۸۰ تن و برای خودروهای غیر از آن، 4340 تن است.
نرخ ارز, داستان اين روزهاي فضاي كسب و كار اقتصاد ايران است, با افزايش چند روزه نرخ دلار در اين روزها, عدهاي به دنبال كشف مشابهتهاي اين دوره با اوايل دهه 90 بودند, در آن زمان قيمت دلار افسار گسيخته بالا ميرفت امري كه در نهايت به تورم 40 درصدي به عنوان بالاترين رقم تورمي اقتصاد ايران منجر شد, رئيس دولت وقت در گفتگوي ويژه تلويزيوني شركت كرد. از قضا در آن گفتگو صنعت خودروسازي مورد پرسش قرار گرفت و رئيس جمهور وقت واژهاي را بكار برد كه تا مدتها بر سر زبانها بود «پرايد كيلويي چند؟»
کمتر از یک ماه از آغاز سال ۲۰۱۸ میگذرد و در همین مدت کوتاه سرمایهگذاریهای تازه خودروسازان خبرساز شده است. آنچه در زمینه فناوریهای ارتباطی، سامانههای خودران و خودروهای برقی در نمایشگاه دیترویت در معرض دید عموم قرار گرفت نشان داد صنعت خودرو به مرحله جدیدی وارد شده است.
نميدانم چرا بايد تيشه به ريشه خودمون بزنيم, و «شبهات» زيادي را تحت عنوان «شباهت» به خورد مردم دهيم! البته شايد افرادي با نياتي خاصي پشت اين قضيه باشد.
بنابر پژوهشهای صورت گرفته تا سال ۲۰۳۰ تحولات عمیق و اساسی در صنعت خودروی جهانی صورت میگیرد؛ بهطوری که بسیاری از خودروسازان بزرگ تصمیم دارند تا سال ۲۰۳۰ بخش عمدهای از تقاضای جهانی را از طریق خودروهای برقی پاسخ دهند.
خروج خودروهای مدل قدیمی که عمر تولید آنها به بیش از 20 سال میرسد و از زمانی که در ایران شروع به تولید شد پس از چند سال از رده تولید شرکتهای مادر خارج شد با رعایت ملاحظات زیر و به دلایلی که متعاقب آن خواهد آمد امری اجتنابناپذیر و غیر قابل انکار است.
ماجرای تغییر در سکان مدیریتی گروه خودروسازی سایپا روز تعطیل کارکنان رسانه های تخصصی خودرویی و اقتصادی را حسابی پرکار کرده است، تغییری که محتمل بوده و می توان گفت خود سایپایی ها هم منتظر وقوع آن بوده اند.
موسسه اعتبارسنجی مودیز که یکی از سه موسسه معتبر جهان در زمینه اعتبارسنجی است، در گزارش اخیر خود، چشمانداز منفی را برای صنعت خودرو ترسیم کرده است. کارشناسان این موسسه اعتقاد دارند آمار فروش خودرو به بالاترین حد خود رسیده و از این فراتر نخواهد رفت.
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برای جذب سرمایهگذاری خارجی باید ثبات رویه وجود داشته باشد، گفت: صنعت خودرو نیاز به شریکی خارجی دارد که سرمایهگذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری، اهتمام به داخلی سازی و صادارت ۳۰ درصدی محصولات تولیدی به بازارهای هدف را بهدرستی انجام دهد.
بازار خودروی کشور در ماههای اخیر یکی از پرچالش ترین دورههای خود را میگذراند. تلاش برای افزایش نقشآفرینی مدیریت دولتی در بازار در حالی تشدید شده است که کل سهم بازارهای خودروهای وارداتی که عمدتا از سوی بخش خصوصی مدیریت میشود معمولا به ندرت از ۵ درصد تعدادی کل بازار تجاوز کرده است.
حدود چهار ماه است که وزرات صنعت، معدن و تجارت با بستن سایت ثبتسفارش بر روی واردکنندگان موجب آشفتگی بازار خودروهای وارداتی شده است. هرچند طی این مدت مدیران صنعتی و تجاری کشور صحبتهای ضد و نقیض بسیاری را مطرح کردند، اما این مقامات بازگشایی دوباره این سیستم را منوط به تهیه دستورالعمل جدید ضوابط فنی واردات خودرو دانستند.