ساختار دولتی صنعت خودرو را تحت تأثیر قرارداده است، درست است که دولت بهصورت واقعی حدود ۱۷-۱۸ درصد سهم در دو خودروسازی بزرگ کشور دارد اما با همین سهم هم مدیریت این مجموعهها عملاً بهنوعی دولتی است و در نتیجه دستورالعملهای مدیریتی در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است. نظر شخصی من این است که دولت باید سهم خود را واگذار کند.
صنایع خودروسازی ازنظر حوزهها ونظریههای اقتصادی با اقتصاد سیاسی در کشورها قرابت بیشتری دارد در مدت زمانی که از عمر صنعت خودرو در کشورمیگذرد، به نظر میرسد که هر آنچه که کاشتهایم و برایش عرق ریخته ایم، آنچنان میوه درخوری به بار نیاورده است.
با توجه به در دسترس بودن منابع عظیم نفتی و همچنین محصولات پتروشیمی، استفاده از ظرفیت صنایع تکمیلی در این بخش مثل تولید تایر میتواند در تأمین نیازهای داخلی کشورمان نقشآفرینی کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، 15 ماه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تشریح پیامدهای تحریم در حوزه استاندارد پرداخت و گفت:در آن دوران برخی با 'گواهینامه های استاندارد جعلی' اقدام به واردات خودرو کردند.
سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو گفت:در حوزه خدمات پس از فروش با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم اما طی سال های اخیر توجه بسیاری به این موضوع شده و یک عزم جدی برای ارتقای سطح خدمات در کشور ایجاد شده است.
یکی از بحثهای همیشگی، حمایتهای دولتی از جاده مخصوصیهاست؛ حتی ارایه تسهیلات دولتی در قالب شکست کمپین تحریم خرید خودرو هم زمانی به حساب خودروسازان واریز شد که این جوسازیها به خودروسازان ضرر وارد کرده است.
معاینه فنی، حدود 10درصد در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد، اما آن طور که باید از سوی شهروندان و برخی مسئولان جدی گرفته نمیشود، زیرا نمایندگان مجلس هنوز قانون مربوط به سن خودروهایی را که باید معاینه فنی بگیرند، از پنج سال کاهش ندادهاند و حدود 20 درصد رانندگانی که در تهران تردد میکنند، هنوز ارادهای برای گرفتن معاینه فنی ندارند.
در حالی که کارشناسان درباره تعیین درصد تعرفهها نظرات متفاوتی دارند استدلال بسیاری از آنها و تولیدکنندگان بر این مبناست که شرایط اقتصادی هر کشور نکته تاثیرگذار در این امر است.
با اجرائیشدن برجام و مذاکره خودروسازان داخلی و اروپایی، برخی مدیران ارشد صنعت خودرو کشور از فیات به عنوان یکی از اصلیترین شرکای تجاری خود نام بردهاند.
مدیر عامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن با بیان اینکه محصولاتی که با مشارکت شرکت سایپا در ایران تولید خواهد شد با نیازهای بازار ایران و منطقه منطبق خواهد بود، گفت: این محصولات علاوه بر تامین نیازهای داخلی ایران، می تواند اهداف صادراتی این مشارکت را نیز محقق کند.
بنابر آمار انجمن واردکنندگان خودرو 60درصد از نمایندگیهای فعال در کشور متعلق به شرکتهای واسطهای است که تاکنون موفق به اخذ مجوز از شرکت مادر نشدهاند.
اولین موسس شورای رقابت بر این باور است که با توجه به حضور خودروسازان جدید و کم شدن سهم بازار دو خودروساز بزرگ کشور، در انحصاری خواندن این صنعت بهتر است قدری تامل کرد.
تابستان سال گذشته برای نخستین بار «کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی» شکل گرفت؛ کمپینی که متولی خاصی نداشت اما مشتریان ناراضی از کیفیت خودروهای داخلی در فضای مجازی به ترغیب نخریدن خودرو داخلی پرداختند.
در روزهایی که برخی از فعالان بازار خودرو سعی می کنند این بازار را راکد نشان دهند، هستند خودروسازان و البته وارد کنندگانی که از وضعیت بازار بسیار راضی بوده و حتی در این میان از خودروهای جدید خود رونمایی کرده و خبر از ورود جدیدترهایی می دهند.