در خبرها آمده که ایرانخودرو قصد دارد از امروز هفت هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه منتشر کند. آنطور که معاون مالی ایرانخودرو عنوان میکند، این اوراق با سررسید چهار ساله در اختیار قطعهسازان قرار خواهد گرفت تا ضمن تسویه بخشی از مطالبات آنها، ظرفیتی جدید برای تامین قطعه نیز ایجاد شود.
یک سال از آغاز فروش محصولات جدید نیسان در ایران میگذرد. سال گذشته در چنین روزهایی، شرکت جهان نوین آریا، فروش خودرو نیسان جوک را در قالب نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان ژاپن آغاز کرد.
یک بار ملاقاتی با مدیر عامل شرکت رنو پارس [شرکت ایرانی با مشارکت رنو فرانسه و ایران] داشتم. می گفت: مشکل من این است که ما در رومانی یک قطعه را سه بار زیر پِرس می بریم و قطعه آماده می شود ولی در ایران باید 8 دفعه آن را زیر پرس ببریم!
امروزه با توجه به گسترش رقابت در بازار جهان و تأثیر آن در اقتصاد کشور و همچنین توجه شرکتهای تولیدی و خدماتی به اهمیت ارائه خدمات برتر، ضرورت طراحی و تولید سیستمهای مکانیزه یکپارچه در رابطه با مدیریت خدمات پس از فروش دوچندان شده است.
شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن اولین شرکتی است که بعد از توافق هسته ای در ایران حضور یافت و با سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون یورویی با شریک دیرینه خود (ایرانخودرو) به فعالیت دوباره پرداخت.
مردم رغبتی به ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارند؛ این موضوع را مسئولان کانون سردفتران اعلام میکنند و معتقدند این عدم رغبت، ناشی از اظهارنظرهای پلیس بوده که بارها اعلام کرده برگ سبزی که نیروی انتظامی، تحت عنوان سند مالکیت خودرو به هموطنان ارائه میدهد، سند قطعی است و هیچ نیازی به سند محضری نیست.
ساختار دولتی صنعت خودرو را تحت تأثیر قرارداده است، درست است که دولت بهصورت واقعی حدود ۱۷-۱۸ درصد سهم در دو خودروسازی بزرگ کشور دارد اما با همین سهم هم مدیریت این مجموعهها عملاً بهنوعی دولتی است و در نتیجه دستورالعملهای مدیریتی در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است. نظر شخصی من این است که دولت باید سهم خود را واگذار کند.
صنایع خودروسازی ازنظر حوزهها ونظریههای اقتصادی با اقتصاد سیاسی در کشورها قرابت بیشتری دارد در مدت زمانی که از عمر صنعت خودرو در کشورمیگذرد، به نظر میرسد که هر آنچه که کاشتهایم و برایش عرق ریخته ایم، آنچنان میوه درخوری به بار نیاورده است.
با توجه به در دسترس بودن منابع عظیم نفتی و همچنین محصولات پتروشیمی، استفاده از ظرفیت صنایع تکمیلی در این بخش مثل تولید تایر میتواند در تأمین نیازهای داخلی کشورمان نقشآفرینی کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، 15 ماه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تشریح پیامدهای تحریم در حوزه استاندارد پرداخت و گفت:در آن دوران برخی با 'گواهینامه های استاندارد جعلی' اقدام به واردات خودرو کردند.
سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو گفت:در حوزه خدمات پس از فروش با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم اما طی سال های اخیر توجه بسیاری به این موضوع شده و یک عزم جدی برای ارتقای سطح خدمات در کشور ایجاد شده است.
یکی از بحثهای همیشگی، حمایتهای دولتی از جاده مخصوصیهاست؛ حتی ارایه تسهیلات دولتی در قالب شکست کمپین تحریم خرید خودرو هم زمانی به حساب خودروسازان واریز شد که این جوسازیها به خودروسازان ضرر وارد کرده است.
معاینه فنی، حدود 10درصد در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد، اما آن طور که باید از سوی شهروندان و برخی مسئولان جدی گرفته نمیشود، زیرا نمایندگان مجلس هنوز قانون مربوط به سن خودروهایی را که باید معاینه فنی بگیرند، از پنج سال کاهش ندادهاند و حدود 20 درصد رانندگانی که در تهران تردد میکنند، هنوز ارادهای برای گرفتن معاینه فنی ندارند.