Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی خواستار شد:

تسهیل در ارائه مجوزهای واردات کالا برای همه اقشار جامعه

یکشنبه | ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۷:۲۵ | کد خبر: CP- ۸۵۷۹ | سرویس: واردات
کارپرس:
عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: در حوزه واردات کالا ضروری است که از تمام رانت‌ها جلوگیری شده و امکان واردات تنها برای افراد خاص نباشد ضمن این‌که ایجاد محدودیت‌های صادراتی، زمینه‌ساز تخلفات بسیاری شده است که باید برای آن فکری کرد.
به گزارش کارپرس، محمدرضا صفا اظهار کرد: علاوه‌ بر این‌که باید از اعمال رانت‌ها و اخذ مجوز واردات به‌ وسیله رانت جلوگیری شود، باید ارائه مجوزهای واردات کالا برای همه اقشار جامعه آسان شود تا همه بتوانند کالاهای خود را به راحتی وارد کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه واردات نباید به افراد خاص محدود شود زیرا محدود کردن امکان واردات به افراد خاص، منجر به مسائلی همچون موضوعات پیش آمده در واردات خودرو می‌شود. بنابراین از بین بردن تمام رانت‌ها، آسان و روان‌سازی شرایط دریافت مجوزهای ثبت سفارش کالا برای واردات چه در کالاهای اساسی و چه کالاهای یارانه‌ای، از مهمترین مسایلی است که باید در اولویت‌های کاری وزیر جدید صمت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: گذشته از واردات، وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضوع شرایط صادرات نیز باید اصلاحاتی انجام دهد. در این زمینه باید روان‌سازی صادرات کالا صورت گیرد و نمی‌توان تاجر را موظف کرد که ارز خود را چگونه برگرداند. صادرکننده باید به راحتی کالای خود را بفروشد و سپس ارز حاصل از صادرات را برگرداند.

وی با تاکید بر این‌که در بخش صنعت، راه‌اندازی کارگاه‌ها و شبکه‌های صنعتی کوچک مورد نیاز است که تولیدکننده داخلی بتواند تولید خود را با قیمت پایین‌تر و رقابتی عرضه کند، گفت: زمانی‌که در واردات کالا از مجوزهای خاص استفاده نشود و دست فعالان این حوزه باز گذاشته شود، قیمت‌های پایین و ثابتی در بازار به وجود می‌آید که مشتری توان خرید آن‌را دارد اما اگر واردات کالایی در اختیار یک شرکت یا فرد خاص باشد، تعیین کننده قیمت بازار نیز آن افراد خاص می‌شوند.

صفا با بیان این‌که با تصویب پیمان‌سپاری‌های ارزی، اکثر صادرکنندگان کالای خود را با کارت‌های یک‌بار مصرف صادر می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع را مسئولان مربوطه اگر نمی‌دانند باید به آنها گوشزد کرد. اما اگر نمی‌خواهند بدانند بحثی جداست.

رییس اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: در حال حاضر بایستی تمرکز اصلی روی صادرات و واردات باشد. واقعیت این است که در واردات باید با بالا بردن و پایین آوردن و متناسب کردن تعرفه، قیمت را برای مصرف‌کننده پایین نگه داشت. اگر جلوی واردات گرفته شود، قاچاق گسترش داده می‌شود؛ اگر هم باز گذاشته شود، تولید داخل نابود می‌شود؛ لذا لازم است با تعرفه درست، انضباط کاری و اجرای تعرفه یکسان، باعث شوند که تمام واردکنندگان از یک مدار خاص واردات خود را انجام داده، با یک قیمت مشخص کالای خود را از گمرک ترخیص و با یک قیمت مشخص به مشتری عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید داخل نیز باید با ایجاد ظرفیت‌های لازم، حجم تولیدات داخلی را بالا برد که قیمت تمام شده برای تولیدکننده پایین باشد و مشتری نیز توان خرید آن کالا را داشته باشد.  ارزش پول ملی در شش ماه گذشته در حدود سه و نیم تا چهار برابر تنزل پیدا کرده و ارزهای خارجی رایج بالا رفته است؛ لذا می‌توان با واردات منطقی، تولید داخلی با کیفیت، دادن یارانه مناسب که شامل یارانه انرژی نیز می‌شود و با ایجاد تعرفه مناسب، جلوی واردات بی‌رویه را گرفته و کمک به تولید داخل کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با کسب ۲۰۳ رای موافق از مجموع ۲۶۵ رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) انتخاب شد.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تسهیل در ارائه مجوزهای واردات کالا برای همه اقشار جامعه

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است