با مداخله ی سازمان حمایت؛

قوانین خدمات پس‌از فروش خودروهای وارداتی تغییر کرد

یکشنبه | ۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۷:۴۸ | کد خبر: CP- ۳۸۰۲ | سرویس: واردات
کارپرس:
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اصلاح شرایط کارتهای گارانتی خودروهای وارداتی خبر داد.
به گزارش کارپرس،وحید منایی، با اشاره به عملکرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص اصلاح کارتهای گارانتی خودروهای وارداتی اظهار کرد: در راستای نظارت بر حسن اجرای مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب هیأت وزیران و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور تطبیق نحوه ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکتهای عرضه کننده خودرو با مفاد مندرج در آیین نامه مذکور، این سازمان اقدام به بررسی تعهدات ارائه خدمات پس از فروش (گارانتی و وارانتی) مندرج در کارتهای ضمانت صادره شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو کرد.

وی در ادامه افزود: در این ارتباط کارت دوره ضمانت نمایندگان رسمی دو برند وارداتی که در سال ۱۳۹۵ سهم ۱۷ درصدی در بازار مصرف خودروهای وارداتی داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته و پس از احراز مغایرتها، اصلاح شد.

بنا به اعلام معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مهمترین اصلاحاتی که در کارتهای گارانتی خودروهای وارداتی لحاظ شده، به شرح زیر است:

۱-  مواردی که تحت پوشش گارانتی قرار نمی گیرد، اصلاح و مشخص شد که انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغن موتور، تعویض روغن گیربکس یا سرویس های دوره ای خارج از عاملیت های مجاز شرکت منجر به خارج شدن قطعات و مجموعه های مرتبط از ضمانت می شود. در حالیکه که قبل از اصلاح در کارت گارانتی اولیه، انجام تعمیرات و تعویض روغن خارج از عاملیت های مجاز منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.

۲-  متن درج شده در صفحه اول کارت گارانتی با عنوان قضاوت در مورد گارانتی ( در صورت اختلاف) که مغایر با ضوابط جاری بود اصلاح شد.

۳-  تغییر، تعویض و یا تعمیرات ناصحیح، دستکاری و نصب نامناسب منجر به خارج شدن قطعات و مجموعه‌های مرتبط از ضمانت می شود. در حالیکه قبل از اصلاح در کارت گارانتی اولیه اعمال تعمیرات ناصحیح و ... منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.

۴-  نصب هرگونه وسیله، قطعه یا متعلقات اضافی که توسط شرکت تأمین نشده باشد منجر به خارج شدن قطعات و اجزاء و موارد مرتبط از ضمانت می شود در حالیکه قبل از اصلاح درکارت گارانتی اولیه نصب هرگونه قطعه یا متعلقات اضافی و ... منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.

۵-  گارانتی قطعاتی نظیر تایر خودرو، باتری، لامپ، صفحه کلاچ، تیغه برف پاک کن و ... مطابق نظامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو معادل نصف مدت زمان حداقل دوره ضمانت (یک سال یا ۲۰،۰۰۰ کیلومتر) تعیین شده است در حالیکه قبل از اصلاح این قطعات به دلیل مصرفی بودن فاقد گارانتی بودند.

منایی با بیان اینکه موضوع به نمایندگان رسمی برندهای مدنظر اعلام شده است، اظهار کرد: شرکت‌های مذکور  نسبت به اصلاح موارد مندرج در کارت گارانتی قبلی و چاپ کارتهای گارانتی جدید با رعایت شرایط مندرج در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو اقدام کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: در همین زمینه پیاده سازی و اجرای اصلاحات مورد نظر در سیستم خدمات پس از فروش شرکتهای واردکننده یاد شده مورد پیگیری و اقدام تکمیلی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: انجام فرآیند مذکور جهت تمامی عرضه کنندگان خودرو اعم از تولیدکنندگان خودروی داخلی و نمایندگی های رسمی واردات خودرو با هدف اجرای کامل قوانین، پیش گیری از وقوع شکایات مرتبط و ارتقاء میزان رضایتمندی مشتریان در دستور کار این سازمان قرار داشته و تحت پیگیری است.

منایی با بیان این که نظارت عمومی بر اجرای قوانین می‌تواند در بهبود وضعیت کمک کند از مردم خواست با اطلاع از شرایط و تعهدات کارت های گارانتی، چنانچه با اقدامی برخلاف این ضوابط و آیین‌نامه اصلاحی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب هیأت وزیران روبرو شدند موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اطلاع دهند تا اقدام قانونی لازم انجام شود.




منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

قوانین خدمات پس‌از فروش خودروهای وارداتی تغییر کرد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است