Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

حکایت واردات خودرو های دست دوم به روایت یک کارشناس

چهارشنبه | ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۹:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۰۸۲۵ | سرویس: واردات
کارپرس:
یک فعال صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو های دست دوم اظهار کرد: این تصمیم شاید بتواند در کوتاه مدت به کاهش قیمت خودرو کمک کند اما ایران نباید به مقصد خودرو های قراضه اروپا تبدیل شود، همه خودرو های وارداتی به قطعات یدکی نیاز دارند و عمر مفید آنها قطعا زیاد نخواهد بود.
به گزارش کارپرس، بابک کریمخان با اشاره به صحبت‌هایی که درباره واردات خودروهای دست دوم مطرح است، اظهار کرد: اگرچه واردات این خودروها نه تنها بر قیمت تولیدات داخل کشور بلکه حتی بر قیمت خودروهای خارجی نیز بی تأثیر نیست، اما باید به پیامدهای مثبت و منفی آن نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی قیمت یک خودرو بعد از چهار سال افت قابل توجهی دارد و به یک چهارم تا یک پنجم می‌رسد، ادامه داد: این خودروها با قیمت پایین به کشورهایی مانند کشورهای آسیایی و یا آفریقا صادر می‌شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه به هر حال این خودروها دست دوم هستند و چندین سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد، یادآورشد: ورود این خودروها به داخل کشور نیازمند خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مورد نیاز است.

کریمخان تاکید کرد: باید ببینیم چه خودروهایی به داخل کشور وارد می‌کنیم و آیا امکان تأمین قطعات و خدمات پس از فروش آنها را داریم، یا نه.

وی با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم هر خودروی کهنه و مستهلک خارجی وارد کشور شود، عنوان کرد: ممکن است بعضی از این خودروهای دست دوم خارجی با قیمت آهن پاره به فروش برسد و نباید اجازه بدهیم چنین خودروهایی به داخل کشور وارد شود و به بازار خودروهای قراضه کشورهای اروپایی تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: اگر قرار به اجرای این طرح باشد باید دقیقاً نوع خودروهای وارداتی و میزان عمر آنها مشخص شود.

به گفته این فعال صنعت خودرو، ورود به چنین خودروهای مستهلکی علاوه بر هزینه زیادی که دارد، باعث پیامدهای دیگری از جمله مصرف سوخت زیاد، آلودگی‌های زیست محیطی و … نیز خواهد شد.

کریمخان ادامه داد: از سوی دیگر خودروی دست دوم خارجی که برای مثال قیمت آن حتی تا یک پنجم هم افت کرده باشد احتمالاً با قیمت هشت تا ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسد و اگر بخواهیم تعرفه‌هایی که برای واردات به آن اعمال می‌شود را در نظر بگیریم قیمت آن تا ۲۰۰ میلیون تومان هم در داخل کشور خواهد رسید.

وی معتقد است، در چنین شرایطی که قیمت ارز در کشور بالا است، واردات خودرو با این نرخ ممکن است صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان کرمانشاه از خروج قابل توجه ارز به دنبال واردات خودرو دست دوم خارجی هم یاد کرد و افزود: در شرایط کنونی که نیازمند حفظ ذخایر ارزی کشور هستیم و ممکن است برای بلندمدت به این ارز برای کالاهای اساسی‌تر نیاز داشته باشیم، منطقی نیست که بخواهیم ارز را برای واردات خودرو صرف کنیم.

کریم‌خان عنوان کرد: از سوی دیگر واردات خودرو دست دوم خارجی صدمه قابل توجهی نیز به صنعت قطعه سازی کشور وارد می‌کند و این صنعت که هم اکنون نیز با مشکلات متعددی مواجه است، دچار رکود خواهد شد.

وی معتقد است، مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که واردات خودرو دست دوم خارجی اگرچه بازار خودرو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما تصمیم چندان بجایی نیست.

کریمخان حل مشکل بازار خودرو را نیازمند تصمیم‌های بلندمدت و کارشناسی دانست و یادآور شد: واردات خودرو دست دوم اروپا یک مسکن مقطعی است و نمی‌تواند برای بلندمدت مشکلات بازار خودرو کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بازار خودرو کشور باید تعادلی در این بازار ایجاد کنیم، افزود: وقتی خودروساز را مجبور می‌کنیم با چارچوب قیمتی مشخص خودرو تولید کند طبیعتاً با ضرر مواجه خواهد شد و در چنین شرایطی تمایلی به تولید و تحویل خودرویی که برای او ضرر دارد نخواهد داشت.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو استان کرمانشاه اضافه کرد: باید شرایط را برای فعالیت خودروسازان داخلی کشور تعدیل کنیم.

کریمخان با بیان اینکه تعداد قابل توجه خودرو نیز در داخل کشور به دلیل کمبود برخی از قطعات کف کارخانه‌ها مانده، تاکید کرد: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به کاهش التهابات بازار خودرو کمک کند، تدابیر دولت برای تأمین قطعات مورد نیاز این خودروها و تزریق آنها به بازار است.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

حکایت واردات خودرو های دست دوم به روایت یک کارشناس

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است