دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد:

احتمال ترخیص ۵۰۰خودرو از گمرکات

شنبه | ۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۲۱:۱۴ | کد خبر: CP- ۱۰۵۶۹ | سرویس: واردات
کارپرس:
ترخیص خودروهای موجود در گمرک از سال گذشته به مسئله‌ای پیچیده تبدیل‌شده که همچنان نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: امکان آزادسازی بالغ‌بر ۵۰۰ خودرو از گمرک که مشکل خاصی نداشته‌اند فراهم‌شده است.
به گزارش کارپرس،عدم تحویل خودروها به مشتریان باعث بروز نارضایتی شده ضمن این‌که فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز تا حد بسیار زیادی مختل شده است. در این زمینه تلاش‌های گوناگونی در خصوص آزادسازی خودروها صورت گرفت همچنین مصوبه‌ای نیز برای خروج خودروها ابلاغ شد. درباره روند خروج خودروها از گمرک، راهکارهای فعلی و پیش‌بینی قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

آزادسازی 500 خودرو

دادفر در خصوص امکان ترخیص خودروها از گمرک گفت: طبق اظهارات معاون اجرایی امور گمرکی، 200 دستگاه از گمرکات بوشهر و شهید رجایی و از سایر گمرکات 300 دستگاه امکان ترخیص پیداکرده‌اند. به‌طورکلی نزدیک به 500 دستگاه خودرو از بابت مصوبه هیئت دولت می‌توانند ترخیص شوند. این 500 دستگاه خودرو از برندهای کیا، هیوندای و تویوتا هستند. طبق صحبت‌های معاون اجرایی گمرک، این خودروها مشکل خاصی نداشتند و پشت درب خروج مانده بودند و حقوق و عوارض گمرکی آن‌ها پیش از این‌که کارها توقف پیدا کند پرداخت‌شده بود. لازم به ذکر است که نزدیک به 14هزار خودرو در گمرک وجود دارد که 10 هزار دستگاه از آن‌ها امکان ترخیص دارند.

مشکلات بانک مرکزی و گمرک

وی در ادامه افزود: بااین‌وجود هنوز ترخیصی صورت نگرفته و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی باعث بروز چنین مواردی شده است. در حال حاضر مشکل اصلی در گمرک و بانک مرکزی است و تفسیر‌های گوناگونی از مصوبه هیئت دولت صورت می‌گیرد. دستورالعملی توسط دفتر گمرک ارسال‌شده که در آن بندهای متناقض با مصوبه دولت وجود دارد و این یکی از مواردی است که منجر به عدم اجرایی شدن فرآیند ترخیص خودروها شده است. یکی دیگر از دلایل نیز مربوط به بانک مرکزی است که مباحث مرتبط با انتقال ارز و پرداخت مابه‌التفاوت باعث ایجاد اختلال درروند کارشده است.

تمدید بدون انقضا مصوبه هیئت دولت

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تمدید مصوبه هیئت دولت گفت: آخرین فرصت اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت، 16 اردیبهشت 98 است که در صورت عدم اجرایی شدن آن از وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور تقاضا کردیم نسبت به تمدید بدون انقضا اقدام کنند. درصورتی‌که تمدیدها به‌صورت پی‌در‌پی انجام نشود برداشت‌های متفاوتی از این مصوبه صورت خواهد گرفت. اگر این مصوبه همچنان تمدید شود امکان موفقیت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

پیش‌بینی بازار خودروهای وارداتی

وی در خصوص آینده بازار خودرو اظهار کرد: پیش‌بینی شد که در صورت ترخیص خودروها از گمرک که شاهد افزایش 20 الی 30 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود. این اتفاق پیش از این‌که ترخیص‌ها انجام شود صورت گرفت و از 10 روز گذشته تاکنون شاهد قیمت‌های عجیب‌وغریب در بازار هستیم. در حال حاضر ورود خودروهای گمرک درصورتی‌که بانک مرکزی در دریافت مابه‌التفاوت منطقی عمل کند احتمال عقب‌گرد 10 الی 15 درصدی خواهد داشت. بازار تقاضا در خودروهای وارداتی وجود دارد و زمانی که عرضه نیست احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

بهبود وضعیت چینی‌ها

دادفر در پایان اشاره‌ای به بازار خودروهای چینی کرد و گفت: با توجه به عدم توانایی تولید خودرو در داخل کشور، بازار خودروهای چینی بهتر خواهد شد البته در تولید این خودروها نیز مشکلاتی وجود دارد. با این فضای بسته واردات، بازار خودروهای چینی گسترده‌تر از قبل خواهد شد. به‌طورکلی بازار هم نیاز به خودروهای داخلی و چینی و هم نیاز به خودروهای وارداتی دارد.



منبع: روزنامه گسترش

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

احتمال ترخیص ۵۰۰خودرو از گمرکات

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است