Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

سرویس واردات



کارپرس
متقاضیان خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام این خودروها در اسفند ماه سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، اقدام کرده و نوبت‌دهی شده‌اند، از امروز (شنبه) تا پایان روز دوشنبه (۲۹ آبان ماه) مهلت دارند، از میان هشت مدل خودروی عرضه شده در چهارمین دوره عرضه خودروهای وارداتیِ دارای مجوز، سه اولویت خود را انتخاب کنند.


کارپرس
براساس اطلاعیه ارائه شده توسط سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، از فردا (شنبه) سایت سامانه برای چهارمین دوره ثبت‌نام خودروهای وارد شده که همه فرآیندهای اخذ مجوز را طی کرده‌اند، ویژه شرکت‌کنندگان مرحله اول (نوبت‌دارهای مرحله اول که اسفند پارسال ثبت درخواست کرده‌اند) به مدت سه روز با عرضه هشت مدل خودرو فعال خواهد شد.


کارپرس
در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده افزایش سرعت ورود خودروهای خارجی با تامین ارز مورد نیاز را در ۶ماه دوم سال داده بود اما حالا به گفته وزیر صمت تنها ۲۵۰میلیون دلار برای واردات خودروهای نو تخصیص یافته است و ۲۰۰میلیون دلار دیگر نیز در مرحله تخصیص قرار دارد.


کارپرس
واردات خودروهای گران قیمت در سامانه یکپارچه در حالی رقم خورده که از لحاظ قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو و برخلاف آیین نامه مصوب واردات خودرو است.


کارپرس
در حالیکه عضو کمیسیون صنایع مجلس، مشکلات قیمت خودرو و البته اجبار به قیمت‌گذاری خودرو را در انحصاری بودن بازار می‌داند و تنها را چاره را خروج بازار از انحصار عنوان می‌کند، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است وظیفه شورای رقابت کنترل رفتار ضد رقابتی یعنی جلوگیری از جهش قیمت است.


کارپرس
روز گذشته قیمت ۶خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو بارگذاری شد؛ قیمت‌هایی علی‌الحساب که شورای رقابت می‌گوید دخالتی در تعیین آنها ندارد. این شورا مدعی است که حتی درخواستی مبنی بر قیمت‌گذاری محصولات خارجی از سوی وزارت صمت نداشته است. با این حال اما وزارت صمت در سامانه یکپارچه از متقاضیان خواسته است که خودروی خود را انتخاب کنند.


کارپرس
در‌حالی‌که هنوز ۳۰هزار متقاضی نهایی خودروهای وارداتی چشم‌انتظار دریافت خودروی خود هستند، اقدامات نمادین سیاستگذار (در بخش واردات خودرو) همچنان ادامه دارد و در جدیدترین مورد، مدل‌های جدید در سامانه یکپارچه بارگذاری شده‌اند.


کارپرس
در حالی که قرار بود آیین‌نامه واردات خودرو نهایتا یک ماه پس از ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شود، دولت هنوز از این آیین‌نامه رونمایی نکرده است.


کارپرس
بخشی از پول‌های بلوکه‌شده کشور طی روزهای آینده به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز خواهد شد تا صرف خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیر‌تحریمی شود. از همین رو این پرسش مطرح است که آیا از ارزهای آزاد‌شده، برای واردات خودرو نیز استفاده خواهد شد؟


کارپرس
سیاستگذار با واردات خودروهای صفر و کارکرده در شرایطی به دنبال تنظیم بازار خودرو است که در این راستا عنوان می‌شود یکی از اهداف ورود خودروهای خارجی صفر به کشور، طلبیدن حریف برای محصولات خودروسازان مونتاژی است.


کارپرس
سازمان ملی استاندارد در شرایطی به سرعت‌گیری واردات خودروهای صفر به کشور متهم است که حالا در ورود خودروهای خارجی دست دوم مماشات به خرج داده و از شرایط سخت‌گیرانه در ورود این نوع خودروها عقب‌نشینی کرده است.


کارپرس
دو سال از فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که ابلاغ آیین‌نامه واردات نیز یک‌سالگی خود را رد کرده است. حال در شرایطی که ۶ماه نیز از ثبت‌نام متقاضیان خودروی خارجی می‌گذرد، روز گذشته وزیر صمت به‌طور نمادین و در نمایشگاهی به نام «روایت خدمت، وعده، وفا» تعدادی از خودروهای ثبت‌نامی را تحویل مشتریان داد.


کارپرس
ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در حالی یک‌سالگی خود را پشت سر گذاشت که هنوز خودرویی تحویل متقاضیان نشده و واردات نیز طبق برنامه‌ریزی سیاستگذار پیش نرفته است. حال دو سوال مطرح است، چرا واردات حرکت لاک‌پشتی دارد و سوال دوم اینکه ورود خارجی‌ها چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آنچه مشخص است دولت و مجلس موافق واردات خودرو هستند.


کارپرس
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: تاکنون نزدیک به 5 هزار دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.


کارپرس
مهم‌ترین دلیل حرکت لاک‌پشتی واردات خودرو، تامین ارز است. حدود یک‌سال از ابلاغ آیین‌نامه ورود خارجی‌ها می‌گذرد. این در شرایطی است که هیچ خودرویی به ثبت‌نام کنندگان تحویل داده نشده است. حالا وزیر صمت تامین ارز را مشکل اصلی واردات عنوان می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد در تهیه آیین‌نامه کارکرده‌ها چالش عدم تامین ارز باید مدنظر قرار گیرد.


کارپرس
آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده احتمالا حاوی امتیازات و مشوق‌های ویژه برای خودروهای برقی است.