Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
مزدا یا بسترن؟!

چین به جنگ ژاپن آمده است

چهارشنبه | ۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۳:۰۷ | کد خبر: CP- ۱۸۲۸ | سرویس: مقایسه خودروها
کارپرس:
یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید یک خودروی مناسب به منظور استفاده روزمره، گزینه‌ای است که استهلاک نسبتا پایینی داشته باشد و از ابعاد متوسطی بهره ببرد.
به گزارش کار پرس، انواع کلاس‌های کامپکت (اعم از سدان، هاچ بک و کراس اوور) می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی با شرایط ذکر شده به شما ارائه کنند.

مزدا 3، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های کامپکت (یا به معنای دیگر فشرده) بود که حدود یک دهه پیش به کشور ما عرضه شد و هنوز هم نمونه صفر‌ کیلومتر نسل دوم آن را در بازار داریم، اما این روزها محصول سایز متوسط دیگری با عنوان بسترن B50F (آسا) نیز توسط گروه بهمن خودرو (عرضه‌کننده مزدا3) به بازار عرضه می‌شود که یک مزدای چینی شده محسوب می‌شود.

بسترنB50F، نسل اول مزدا 6 محسوب می‌شود که توسط FAW (از معتبرترین کمپانی‌های خودروسازی چین) به تولید می‌رسد و با قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان به بازار کشور عرضه می‌شود.

این در حالی است که با بودجه مذکور، تنها قادر به خریداری مزدا 3 دست دوم خواهید بود. در ادامه این دو‌خودرو را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزدای ژاپنی پرطرفدار

همان‌طور که گفته شد، نخستین سری از مزدا 3، تقریبا یک دهه پیش و در سال 1386 از خط تولید پارس خودرو به بازار عرضه شد که این محصول، نسل نخست مزدا 3 است که از اوایل دهه 2000 میلادی در بازار جهانی حضور داشت، اما کمتر از سه سال بعد این خودرو پوست انداخت و نسل دوم آن، تقریبا همزمان با بازار جهانی در اواسط سال 1389 روی خط تولید بهمن خودرو قرار گرفت.

هرچند این روزها نسل سوم این خودرو را در بازار جهانی داریم، اما بهمن خودرو هنوز دست از تولید این محصول برنداشته است. مزدا3 یک سدان (چهار در صندوق‌دار خانوادگی) کامپکت با خلق و خویی اسپرت است که نمونه هاچ بک آن نیز در تعدادی محدودتر در بازار قابل خریداری است.

مزدای چینی در لباس بسترن

در مقابل بسترن B50Fرا به عنوان یکی از محصولات کمپانی FAW چین داریم که زیر پوستش یک مزدا قرار گرفته است. به بیان دیگر، همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بسترن B50F نسخه‌ای چینی از مزدا 6 به شمار می‌رود که این روزها روی خط تولید بهمن خودرو قرار گرفته است.

بسترن تقریبا با مزدا3 همکلاس است، اما اگر خواسته باشیم بحث را دقیق‌تر بشکافیم، این خودرو اندکی بزرگ‌تر و جادارتر از رقیب ژاپنی‌اش طراحی شده. البته بهمن خودرو در ابتدا FAW بسترن B50را به بازار عرضه کرد که با توجه به استقبال نکردن خریداران، مدتی بعد B50F جایگزین آن شد و در حال حاضر هم این خودرو در یک تیپ واحد به خریداران ارائه می‌شود.


4سیلندرهای ایده‌آل

مزدا 3 در دو نسلی که به ایران وارد شد، از موتور چهار سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ بهره می‌برد و تعداد محدودی هم از نمونه 1600 این خودرو به کشور ما راه پیدا کرد، اما از آنجا که در این مطلب قرار است نسخه روتین این خودرو را مد نظر قرار دهیم، نسخه دو لیتری (2000‌سی‌سی) آن را در نظر می‌گیریم.

این خودرو قادر به تولید نهایت قدرت 145 اسب بخار و حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر است و با توجه به بهره‌گیری از جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک می‌تواند شتاب صفر تا صد 9.2 ثانیه‌ای را به شما ارائه کند.

این خودرو از نظر شتاب و کشش و همچنین قابلیت فرمان‌پذیری در وضعیت بسیار خوبی نسبت به کلاس خود قرار دارد و شما می‌توانید یک رانندگی نسبتا اسپرت را پشت فرمان آن تجربه کنید. هرچند سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو ممکن است شما را در مسیر طولانی اذیت کند.

بسترن از نظر تعلیق در وضعیت بهتر و راحت‌تری نسبت به مزدا قرار دارد و با توجه به این که فاصله بین دو محور این خودرو طولانی‌تر است، سواری آرام‌تری را تجربه خواهید کرد.

این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.8 لیتری مزدا 6 همراه با جعبه دنده شش سرعته آیسین ژاپن بهره می‌برد که می‌تواند نهایت قدرت 142 اسب بخار به همراه بیشینه گشتاور 172 نیوتن متر را برای شما فراهم سازد.

جعبه دنده قرار گرفته روی این خودرو عملکرد بسیار لذت‌بخش و مطلوبی دارد که یک امتیاز مثبت در مقابل مزدا 3 به شمار می‌رود. با توجه به این که بسترن 0.2 لیتر و 3 اسب بخار قدرت کمتر از مزدا دارد و وزن آن نیز حدود 50 کیلوگرم بیشتر است، از نظر شتاب و کشش هم چندان ضعفی نسبت به مزدا3 نخواهد داشت.

هرچند شتاب و کشش خودرو را در نهایت گشتاور موتور تعیین می‌کند که در این مورد مزدا 3 برتری فاحشی نسبت به بسترن خواهد داشت.

هر‌دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سامانه تقسیم نیروی ترمز بین چرخ‌ها EBD بهره می‌برند، ولی در مزدا 3 سیستم کنترل لغزش TRC هم به کار رفته است.

ظاهر این شرقی‌ها

با بودجه‌ای نزدیک به قیمت بسترن می‌توانید یک مزدا3 نسل اول مدل 89 بسیار تمیز و با کارکرد پایین یا یک مزدا3 نسل دوم (اصطلاحا مزدا نیو!) مدل پایین (مثلا 89 و حتی 90) با کارکرد نه چندان پایین بخرید البته اگر تعجب کرده‌اید که چرا مدل 89 برای هر دو نسل ذکر شده، داستان این است که بهمن خودرو سال‌89 هر دو خودرو را (به تفکیک نیمسال‌های اول و دوم) روی خط تولید داشت و آخرین نمونه‌های نسل اول و نخستین نمونه‌های نسل دوم در این سال به بازار عرضه شدند، اما برای این که خواسته باشیم کمی به‌روزتر فکر کنیم، در این مطلب نسل دوم مزدا 3 (مشهور به نیو) را در نظر خواهیم گرفت.

مزدا 3 همان‌طور که گفته شد، از نظر اندازه کمی کوچک‌تر از بسترن است که البته این اختلاف در حد دو تا پنج سانتی متر در ابعاد مختلف دیده می‌شود، اما با توجه به کشیده‌تر بودن بسترن و ارتفاع کمتر و عرض بیشتر، در نظر اول فکر می‌کنید، این خودرو خیلی از مزدا3 بزرگ‌تر است. بسترن در نسخه B50F از طراحی شکیل و خوبی بهره می‌برد و این در حالی است که B50که در واقع نسخه پیش از فیس لیفت B50Fمحسوب می‌شود، طراحی چندان زیبایی ندارد و به خاطر همین ظاهر نامطلوب دچار افت قیمت شده است.

هر دو خودرو زیبا هستند و طراحی پویا و خوبی به شما ارائه می‌کنند، اما بسترن با توجه به گرافیک جالب‌تر چراغ‌ها، کمی مدرن‌تر از مزدا 3 جلوه می‌کند.

امکانات و فضای داخلی

بهمن خودرو، مزدا3 صندوق دار را در سه تیپ امکانات به بازار داخلی عرضه کرد که در حال حاضر تنها تیپ سوم آن به فروش می‌رسد، اما اگر با بودجه 80‌میلیون تومانی قصد خرید یک مزدا3 نیو داشته باشید، تیپ‌های 2 و 3 این خودرو پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

تمام تیپ‌های مزدا3 از تودوزی مشکی بهره می‌برد و تنها در تیپ 3 این خودرو شاهد صندلی‌های چرمی هستیم.

این خودرو که البته در ردیف دوم جای پای چندان وسیعی به شما ارائه نمی‌کند، برای سرنشینانی با قامت متوسط، وضعیت مناسبی دارد.

در مزدا 3 تیپ دوم شاهد امکاناتی مثل شش کیسه هوا، سیستم صوتی به همراه ورودی USB و قابلیت تنظیم از روی فرمان، کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم ارتفاع چراغ‌ها از داخل کابین، رایانه سفری، چراغ‌های هالوژن جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دمای مجزا برای هر یک از سرنشینان جلو، دزدگیر فابریک (استارت دکمه‌ای در تیپ سه )، تنظیم دستی صندلی‌ها (در تیپ 3، صندلی راننده برقی است) و سنسور باران هستیم.

در مقابل بسترن B50Fبا تودوزی کرم رنگ در تمام نسخه‌های راه یافته به ایران فضای داخلی وسیع‌تری از مزدا3 به شما ارائه می‌کند. جنس چرم به کار رفته در صندلی‌ها، آن هم با وجود رنگ روشن کرم چندان دلچسب نیست و به نظر می‌رسد، پس از مدتی استفاده مستهلک شود و البته کثیفی را بسادگی جذب کند.

بسترنB50F (آسا) از چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو، بلوتوث، قابلیت پخش CD و USB (نمایشگر لمسی سفارشی با قیمتی حدود دو میلیون تومان)، رایانه سفری، چراغ‌های هالوژنی جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه سنسور آفتاب و خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، آینه‌های برقی جانبی همراه با گرمکن، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت، قطب نما، نمایشگر دمای خارج و داخل کابین، دزدگیر فابریک و سیستم کنترل میزان باد تایرها بهره می‌برد که در سطحی تقریبا یکسان با تیپ دوم مزدا3 قرار دارد، اما اگر مزدا3 تیپ سوم را کنار آن قرار دهید شانس زیادی برای رقابت نخواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید، کیفیت ادوات داخلی این سدان چینی نسبت به بسیاری از دیگر خودروهای هموطنش بهتر است، اما در برخی موارد مثل کلیدهای بالابر شیشه‌ها هنوز کیفیت ساخت ایده‌آلی ندارد.

قیمت‌گذاری

در حال حاضر، بهمن خودرو بسترن B50F مشهور به آسا را با قیمت 77‌میلیون تومانی به بازار عرضه می‌کند که دو نوع شرایط فروش با پیش پرداخت‌های 35.8 و 55.2 میلیون تومانی را نیز برای آن در نظر گرفته است.

این در حالی است که بسترن در بازار آزاد هم تقریبا یک میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد. در این شرایط با در دست داشتن مبلغ 70 تا 80 میلیون تومان قادر به خریداری مزدا 3 نیو مدل 89 و 90 تیپ 2 با کارکرد کمتر از 100 هزار کیلومتر یا تیپ 3 با کارکرد بیش از 100‌هزار کیلومتر خواهید بود. حال تصمیم با شماست که با وجود شرایط فوق کدام خودرو را انتخاب کنید.

 

منبع :جام جم

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چین به جنگ ژاپن آمده است

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است