Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
معاملات عجیب در بازار؛

وقتی خودروی ۴۰ سال از پراید صفر سبقت می گیرد!

شنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۸:۱۹ | کد خبر: CP- ۹۶۱۰ | سرویس: قیمت خودرو
کارپرس:
بازار خرید و فروش خودروهای قدیمی حالا وارد فاز تازه‌ای شده است، خودروی ژیان این پر سر و صدای ۵۰ ساله حالا روی ۵۵ میلیون تومان را هم دیده است.
به گزارش کار پرس، با افزایش قیمت خودرو، بازار خودروهای قدیمی مانند ژیان نیز داغ شده است.

این روزها آگهی‌های فراوانی در خصوص خرید و فروش این خودرو به چشم می خورد. بررسی ها نشان می دهد انواع ژیان بسته به نوع و رنگ و وضعیت موتور و ... بین ۱۲ تا ۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

ژیان اواخر دهه ۵۰ در شرکت سیتروئن، رقیب ایران ناسیونال یا ایران خودروی فعلی متولد شد، خودرویی با هدف جذب مشتریان جوان و خانواده های کم جمعیت و البته برای ترددهای شهری.

ژیان در بدو ورود به خیابان ای تهران در اواخر دهه چهل با قیمت ۱۲ هزار تومان وارد میدان شد. ارزانی ۵ هزار تومانی قیمت این خودرو در قیاس با پیکان؛ این خودرو را خودروی مطلوبی برای کسانی که از موقعیت اقتصادی کمتری برخوردار بودند ساخته بود.

این خودرو که هزینه نگهداری پایینی داشت با پیروزی انقلاب اسلامی کم کم پایش را از محدوده تولید جمع کرد. حالا ژیان های مدل ۱۳۵۸ به شرط فنی بودن با قیمت های بالایی فروخته می شوند حتی قیمتی گران تر از قیمت یک پراید صفر کیلومتر.

اتفاقا پراید را می توان فرزند ژیان دانست چرا که در همان کارخانه ای تولید می شود که روزگاری ژیان در آن پا به عرصه وجود گذاشته بود.گران‌ترین ژیان آگهی شده در روزهای اخیر 55 میلیون تومان قیمت دارد. فروشنده این ژیان در توضیح دلایل ۵۵ میلیون تومانی بودن قیمت این خودرو تاکید دارد کارکرد این خودرو ۸۰ هزار کیلومتر است و این خودروی مدل ۵۸ توانسته است معاینه فنی و بیمه تکمیلی را از آن خود کند. بیش از ۹۰ درصد این ژیان فابریک کارخانه است و توانسته تعویض پلاک شود. این ژیان بنا بر اعلام صاحب آگهی ژیانی خاص و متفاوت است.

ژیان هایی با قیمت ۱۲ میلیون تومان نیز در میان آگهی‌ها دیده می‌شوند، این ژیان ارزان قیمت ۴ سال است بیمه ندارد. در فاصله این دو قیمت یعنی ۱۲ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان اما تعداد چشمگیری ژیان با قیمت هایی بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان آگهی شده‌اند.

اغلب ژیان هایی که این روزها در بازار خرید و فروش می شوند ژیان هایی هستند که در فاصله سال های ۵۶ تا ۵۸ تولید شده اند.

اگرچه نخستین اتومبیل‌های فرانسوی در ایران به نام «ژیان» اواخر سال ۱۳۴۷ تولید شدند، اما جراید کشور روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۸ را به عنوان ورود نخستین گروه از اتومبیل‌های ژیان به خیابان‌های تهران اعلام کرده‌ اند. این اتومبیل توسط شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تولید شد که در سال ۱۳۴۵ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال در ایران تاسیس شده بود و نخستین محصولات آن ژیان، پیکاپ، آهو و اتومبیل‌های رنوی ۲ درب و ۴ درب و عرضه و فروش لوازم یدکی آنها بود.

پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیان های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام "ژیان مهاری" و "ژیان پیکاپ" (وانت اتاق دار) تولید شد.

زنان وارد میدان شدند

ژیان البته زمینه ساز تغییراتی در خیابان های ایران نیز بود. این خودرو و رنو ۵ که خودرویی کوچک و در حد و اندازه ژیان بود، خودروهای مطلوب زنان در دهه پنجاه و شصت محسوب می‌شدند و بسیاری از زنان برای رانندگی در خیابانها ترجیح می‌دانند این دو خودرو را خریداری کنند. کم حجمی این خودروها، مصرف پایین و پارک راحت با توجه به فضای مورد نیاز سبب شده بود این خودروها در پایان دهه ۵۰ و ۶۰ خودروهای مطلوب زنان باشند.



منبع: خبر آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

وقتی خودروی ۴۰ سال از پراید صفر سبقت می گیرد!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است